Ruokapalvelu ikäihmisille, jossa pakasteannokset - Måltidsservice i form av frysta måltider (Pohjanmaan TulKOTI)
Malli kuvailee pakastettuja ruoka-annoksia ruokapalveluna, joka on testauksessa Pohjanmaan hyvinvointialueella.
Modellen beskriver en mattjänst i form av frysta matportioner som testas inom Österbottens välfärdsområde.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Malli kuvailee pakastettuja ruoka-annoksia ruokapalveluna, joka on testauksessa Pohjanmaan hyvinvointialueella.
Modellen beskriver en mattjänst i form av frysta matportioner som testas inom Österbottens välfärdsområde.
Toimintamallin kuvaus
Toimintamalli perustuu siihen, että löydetään keino vähentää perinteisten (aiemmin kuntien järjestämien mutta nykyisin hyvinvointialueen alaisuudessa toimivien) ruokapalvelujen kustannuksia ja henkilöresursseja. Samalla on turvattava ikäihmisten ravinnonsaanti. Toimintamalli tarjoaa ikäihmisille ateriapalvelua, jossa pakastetut ruoka-annokset lämmitetään lämpöilmauunissa. Pakastimen ja uunin toimittaa asiakkaan kotiin sama yritys, joka myös toimittaa ruoka-annokset asiakkaan kotiin. Ateriat ovat monipuolisia ja ne on valmistettu ikääntyneiden ravitsemussuositusten mukaisesti. Asiakas voi valita laajasta annosvalikoimasta.
________________________________________________________________________________________________________
Verksamhetsmodellen bygger på att hitta ett sätt att få ner kostnaderna och minska på personalresurserna som uppstår vid traditionell matservice (som tidigare ordnades av kommunerna men numera hör under välfärdsområdet). Samtidigt måste de äldres näringsintag tryggas. I verksamhetsmodellen erbjuds äldre att få en måltidsservice med frysta matportioner som värms upp i varmluftsugn. Frysen och ugnen levereras hem till kunden av samma företag som sedan också levererar matportionerna hem till kunden. Måltiderna är varierande och gjorda enligt näringsrekommendationerna för äldre. Kunden kan välja från ett stort utbud av portioner.
Kansallinen tavoite on, että iäkäs ihminen pystyisi asumaan omassa kodissaan mahdollisimman pitkään. Kun henkilö tarvitsee hoivaa ja huolenpitoa, hänelle järjestetään palvelut joko kotiin tai kodinomaiseen ympäristöön. Pitkäaikaiseen hoitoon turvaudutaan vasta kun siihen on perustellut syyt, eikä kotihoito onnistu. Koska laitoshoitopaikkoja vähennetään, on kotihoitoa kehitettävä vastaamaan vanhusten tarpeita.
Sosiaali- ja terveysministeriön ja Suomen kuntaliiton Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023: Tavoitteena ikäystävällinen Suomi julkaisun tavoitteena on mahdollistaa hyvä ikääntyminen sekä laadukkaat ja vaikuttavat palvelut niitä tarvitseville iäkkäille henkilöille. Laatusuositus tukee ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemista ja iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain (vanhuspalvelulaki 980/2012) toimeenpanoa ja siihen liittyviä uudistuksia ja linjauksia. Laatusuosituksen tavoitteena on mahdollistaa hyvä ikääntyminen sekä laadukkaat ja vaikuttavat palvelut.Tarkoituksena on tarjota mahdollisuus viettää täysipainoista elämää omassa kodissa ja antaa kunkin yksilöllistä tilannetta ja tarpeita vastaavaa tukea ja hoitoa. Iäkkäiden palveluissa teknologiaa voidaan hyödyntää osana asiakkaiden omahoitoa, omaishoitajien tukea sekä henkilös-tön työtehtäviä. Pohjanmaan hyvinvointialue on ottanut digitaaliset palvelut osaksi ikääntyneiden hoitoa ja hyvinvointia.
____________________________________________________________________________________________________
Det nationella målet är att äldre människor ska kunna bo i sitt eget hem så länge som möjligt. När en person behöver vård och stöd tillhandahålls tjänsterna antingen i hemmet eller i en hemliknande miljö. Långtidsvård används endast när det finns goda skäl för det och hemvård inte är ett alternativ. I takt med att institutionella vårdplatser minskar måste hemvården utvecklas för att tillgodose de äldres behov.
Social- och hälsovårdsministeriets samt Kommunförbundets kvalitetsrekommendation för att trygga ett gott åldrande och förbättra tjänsterna 2020-2023: Mot ett åldersvänligt Finland syftar till att möjliggöra ett gott åldrande och tillhandahålla högkvalitativa och effektiva tjänster för behövande äldre personer. Rekommendationen stöder genomförandet av lagen om social- och hälsovårdstjänster för äldre (lagen om tjänster för äldre 980/2012) samt reformer och politikområden i anslutning till den. Syftet med kvalitetsrekommendationen är att möjliggöra ett gott åldrande och högkvalitativa och effektiva tjänster. Målet är att göra det möjligt för människor att leva ett fullvärdigt liv i sitt eget hem och att ge stöd och vård som är lämpligt med tanke på deras individuella situation och behov. Teknologi kan användas inom äldreomsorgen som en del av klienternas egenvård, stöd till vårdgivare och personalens arbete. Österbottens välfärdsområde har integrerat digitala tjänster i vården och omsorgen om äldre personer.
Kohderyhmänä asiakkaat, jotka ovat hakeneet kotihoitoa mutta jotka eivät täytä kotihoidon kriteereitä.
Hyvinvointialueella on tarpeen mukaisten tukipalveluiden puuttuessa ollut sopivia asiakkaita jo kotihoidon piirissä, joten hankkeessa on päätetty tehdä tiivistä yhteistyötä kotihoidon kanssa näiden asiakkaiden kartoittamiseksi ja löytämiseksi. Myös palveluohjauksen kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä, jotta kotihoidon ulkopuolelle jäävät ikäihmiset pystytään ohjaamaan oikeanlaisiin teknologisten ratkaisujen piiriin.
____________________________________________________________________________________________________
En central målgrupp för projektets interventioner är hemmaboende äldre som ansökt om hemvårdstjänster, men som inte uppfyller kriterierna för hemvård.
Inom Välfärdsområdet har regelbundna hemvårdstjänster tidigare lättare beviljats på grund av att lämpliga stödtjänster saknats. Därmed befinner sig en del klienter som kunde höra till projektets målgrupp redan inom hemvården. Inom projektet fattades beslutet att ingå ett nära samarbete med hemvården för att bättre kunna kartlägga och hitta dessa klienter. Ett nära samarbete inleds även med servicehandledning för att direkt kunna styra personer utanför hemvården till en passande teknologisk lösning.
Tämä ateriapalvelumuoto ei sovi kaikille ikääntyneille. Laadimme tarkistuslistan "kriteereistä", joiden avulla arvioimme asiakkaan soveltuvuutta osallistua pilottiin. Ensimmäisenä pilottiin osallistuneiden asiakkaiden joukossa oli useita sellaisia, jotka eivät eri syistä pystyneet tilaamaan haluamiaan ruoka-annoksia seuraavalla kerralla. Tällöin joko kotihoidon henkilökunnan tai projektityöntekijöiden oli autettava ruoan tilaamisessa. Jotta tällainen ratkaisu olisi kustannustehokas ja toimisi hyvin, se on suunnattava asiakkaille, joiden fyysiset ja kognitiiviset kyvyt ovat sellaiset, että he pystyvät käyttämään tätä ratkaisua.
Jotta tämä toimintamalli voisi osittain korvata perinteiset ruokapalvelut, tarvitaan hyvinvointialueen päätös ottaa tämä ratkaisu käyttöön ja tarjota sitä tukipalveluna perinteisten ruokapalvelujen rinnalla. Jos kaikki toimii kunnolla ja asiakaskunta soveltuu tämän tyyppiselle ruokapalvelulle, vapautuu kotihoidon resursseja, jotka muuten käytettäisiin ruoanjakeluun, muihin tehtäviin.
________________________________________________________________________________________________________
Den här formen av måltidsservice passar inte för alla äldre. Vi skapade en checklista med "kriterier" för att kunna bedöma om kunden är lämplig som deltagare i piloteringen. Bland de kunder som först var med i piloteringen fanns flera sådana som av olika orsker inte hade förmågan att själv göra beställningen på vilka matportioner hen ville ha nästa gång. Då behövde antingen hemvårdens personal eller projektarbetarna hjälpa till med matbeställningen. För att en lösning som denna skall vara kostnadseffektiv och fungera bra behöver den rikta sig till klienter som har sådana fysiska och kognitiva förmågor att de klarar av att använda sig av denna lösning.
Om denna verksamhetsmodell skall kunna delvis ersätta den traditionella matservicen krävs ett beslut från välfärdsområdet att man börjar använda denna lösning och erbjuda den som en stödtjänst parallellt med traditionell matservice. Om allt fungerar som det skall och kundunderlaget är lämpligt för denna typ av matservice kommer resurser inom hemvården, som annars har använts till matutdelning, att frigöras till andra uppgifter.