Häät jääkarusellissa -Rakkauden juhlaa myrskyisältä järveltä kaivokseen
1.Tavoitteena Lohjan ja Tytyri Elämyskaivoksen tunnettuuden kasvattaminen 2. Yhteistyö Lohjan kaupunki, Mainostoimisto SST ja Bauer Media3. Budjetti noin 20 000 e. 4.Kampanja tavoitti laajasti kohderyhmänsä ja onnistui tavoitteissaan,huolimatta useasta yllättävästä takaiskusta.
Toimintamallin nimi
1.Tavoitteena Lohjan ja Tytyri Elämyskaivoksen tunnettuuden kasvattaminen 2. Yhteistyö Lohjan kaupunki, Mainostoimisto SST ja Bauer Media3. Budjetti noin 20 000 e. 4.Kampanja tavoitti laajasti kohderyhmänsä ja onnistui tavoitteissaan,huolimatta useasta yllättävästä takaiskusta.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2021:
Lohjan kaupunki päätti toteuttaa 2020 uudelleen talven 2018 kaltaisen, erittäin hyvää palautetta saaneen jääkarusellifestivaali uudelleen niin, että ohjelmaa olisi entisestään monipuolistettu ja markkinointiin löydettäisiin uusi, yllättävä tulokulma. Häät jääkarusellissa ajatus kehkeytyi heti tapahtuman suunnittelun alussa ja varsin riskialttiina ideana, se sai kuitenkin erittäin myönteistä suhtautumista eri osapuolilta.
Tavoite oli tuoda esille talven ihmemaan lumoavaa järvikaupunkia, ja saada mukaan yhteistyökumppaneita sekä löytää seikkailunhaluinen hääpari, joka olisi valmis menemään naimisiin vaikka kulahaalarit päällä räntäsateessa. Pyrimme myös saamaan yhteistyökumppanin avulla vahvan markkinointikampanjan, joka kannustaisi jakamiseen ja osallistumiseen.
Tapahtuman toteuttamisessa olivat vahvasti yhteistyössä julkisen sektorin kanssa alueen yritykset ja yhteisöt. Kuntatalouden heikon tilanteen vuoksi paineet luoda näyttävä tapahtuma vaati 50% yksityisen sektorin taloudellista osallistumista kokonaiskustannuksiin.
Hääparina ja hääväkenä oli lopulta monikansallinen osallistujajoukko, jotka odottivat kokevansa Suomen upean talven. Helmikuun 2020 sää osoitti, että on täysin mahdotonta luottaa talvitapahtuman suunnittelussa siihen, että etelässä on oikea talvi helmikuussa ja tapahtuma voidaan tehdä suunnitellusti. Yhteistyökumppanien pitäminen mukana tapahtuman toteuttamisessa ja tapahtuman tuoma näkyvyysarvo punnittiin moneen kertaan ennen tapahtumaa ja tapahtuman aikana sekä vielä jälkeenkin, miten uloisilta olosuhteiltaan kaiken muuttuminen voi kuitenkin kääntyä toteuttajien onnistumiseksi. Taistelimme tapahtumaa ennen ja sen aikana vahvasti ilmastomuutoksen aiheuttamaa lumetonta ja jäätöntä säätä vastaan ja sen lisäksi vielä tapahtuman aikana meitä piinasi talven pahin talvimyrsky tuulineen ja vesisateineen. Sääennusteet ja jään paksuuden mittaaminen oli keskeinen osa työtä koko talven ajan, aina tapahtumaan saakka. Lopulta jääkarusellista tuli ilmastokaruselli ja jääelämistä tuli puueläimiä.
Loppujen lopuksi talvimyrskyn kehityttyä varsin vaaralliseksi vihkinen siirrettiin n. 3 tunnin varoajalla Tytyrin Elämyskaivoksen vierastuvalle ja sen jälkeen hääväki siirtyi juhlimaan loppuillaksi -110 metriä maan alle Tytyri-salin juhlatilaan. Vihkimisen siirtäminen pois tapahtuma-alueelta aiheutti sen että häitä seuraamaan tulleet tapahtumakävijät eivät pääseetkään paikan päällä katsomaan vihkimistä. Tämä ratkaistiin tunnin varoajalla niin, että organisaation edustaja meni kuvaamaan vihkimisen facebook- livestream lähetyksenä vihkimispaikalle. Lähetysellä oli yli 25 000 katsojaa.
Loppuillan juhlatila oli ainoa suunnitelmasta poikkeamaton tapahtuman osa, joka siis pystyttiin toteuttamaan kuten oli hyvissä ajoin suunniteltu. Ainoa muutos tässäkin, että aiemmin alas- 110 tasolle tarkoitettu häätanssi, tanssittiin heti vihkimisen jälkeen jo maanpäällä vierastuvassa ja tämä saatiin tallennettua kymmentuhatpäisen vihkimisen livestreamia seuranneen joukon katseltavaksi.
Markkinointi keskittyi vahvasti sosiaaliseen mediaan (Facebook, Google, Instagram) sekä tapahtumalle tehtyihin verkkosivuihin. Markkinointia mitattiin säännöllisesti ja markkinointiviestiä muunneltiin aktiivisesti tilanteen ja tavoittavuuden mukaan. Lumeton ja jäätön talvi sekä lopulta viikonlopulle osunut myrsky otettiin kaikki huomioon kampanjoinnissa huumorilla.
Asiakkaita osallistettiin ensin hakemalla Bauer Median kanssa kilpailulla hääparia, joka on valmis vihittäväksi jääkarusellissa säässä kuin säässä ja pystyvät omalla toiminnallaan tehostamaan tapahtuman ja paikkakunnan kiinnostavuutta. Pariskuntia ilmoittautui kisaan yli 40 kappaletta ja eri puolilta Suomea. Kaukaisin pariskunta oli Lapista. Pariskuntien piti hakea perustelemalla asenteensa ja innokuutensa vihkimiseen ko. tapahtumasa, säässä kuin säässä ja miksi Lohjalla. Toivottiin myös videota ja kuvamateriaalia viestin tueksi. Valituksi tuli pariskunta Jessica & Guy. Jessica on kotoisin Lahdesta ja Guy Israelista
Tämän jälkeen asiakkaita osallistettiin äänestyksellä. Kun muutama hakeneista hääpareista valittiin finaaliin, niin yleisöäänten perusteella finalisteista valittiin voittaja.
Hääparin kilpailun ratkettua asiakkaita osallistettiin kääntämällä talven surkea lumi- ja jäätilanne arvuutteluksi siitä, tuleeko jäätä.
Lisäksi ennen tapahtumaa ja tapahtuman aikana asiakkaita aktivoitiin somekanavien kautta seuraamaan tapahtumaa ja vaihtuvia tilanteita.
Kiinnostus kilpailua kohtaan ylitti tavoitteet, mm. Radio Novan kampanjasivuilla kävi ennätysmäärä yleisöä.
Tavoitimme laajan yleisön ja löysimme hyvin tavoittelemamme kohderyhmän. Lisäsimme kiinnostusta tapahtumaa, Tytyriä kuin myös Lohjaa kohtaan.
Yhteisöllisyys kunnan toimijoiden kesken selkeästi parani ja yhteinen tahtotila vastaavien tapahtumien organisointiin vahvistui julkisen ja yksityisen sektorin kesken. Paikallismedia sekä lohjalaiset asukkaat tsemppasivat tapahtumantekijöitä ja Lohjasta puhuttiin "sitkeänä ja rohkeana".
Taloustilanne kuntapuolella ja koronatilanne ei ole parantanut tapahtumisen taloudellisen pohjan vakiintumista. Tähän pitää jälleen tehdä pajon töitä jatkossa.
Tytyrissä vietettyjen häiden myötä saimme upeita valokuvia ja materiaalia markkinoida Tytyriä hääkohteena osaavien kumppaneiden toteuttaessa hääparin unelmaa paikallisin ammattilaisten voimin. Ja mikä tärkeintä, saimme parin onnellisesti naimisiin ja he saivat unohtumattomat häät!
Jatkamme Järvikaupunki imagon ja Tytyrin Elämyskaivoksen imagon kohotusta kuluvan Asuntomessuvuoden kanssa yhteistyössä. Lohja on asuntomessupaikkakunta ja Tytyrin on Asuntomessujen oheiskohde.
Lopuksi lainaus paikallislehti Ykköslohjasta:
"Lohjan Aurlahdessa vietettiin viime viikonloppuna Jääkarusellifestivaaleja myrskyisissä tunnelmissa. Sää saavutti jo absurdejakin piirteitä, sillä ei riittänyt, että paukkupakkaset, hohtavat hanget, aurinko ja jää puuttuivat, vaan tilalle saatiin vetinen talvimyräkkä. Aurinkokin paistoi kyllä sekä ennen festareita että niiden jälkeen, mutta itse tapahtuma-aikana festarikansaa hellittiin lähinnä kaatosateella ja kovalla tuulella. Periksi ei silti annettu, nimittäin karusellihan pyörii, jos niin on päätetty, ja veistokset tehdään vaikka puusta, jos jäätä ei ole saatavilla.
Erikoinen sää yllytti myös tapahtuman markkinoinnin osin hulvattomiin mittoihin. Esimerkiksi lauantaiaamuna mainostettiin, kuinka sää vain paranee edellispäivään verrattuna, vaikka sadetta ja tuulta oli luvassa entistäkin enemmän. Lisäksi todettiin, että vain festareille uskaltautuvilla on oikeus käyttää #IsurvivedTheIcecarouselfestival2020-merkkiä."
https://www.ykkoslohja.fi/lohja-sai-sitkean-ja-rohkean-jarvikaupungin-leiman/