Hoituki-palvelun käyttöönotto perusterveydenhuollon yksikössä.
Hoituki-palvelu otettiin käyttöön ohjatusti kunnan perusterveydenhuollossa. Tavoitteena oli palvelun sujuva käyttöönotto ja parempi työn sujuvuus.
Toimintamallin nimi
Hoituki-palvelu otettiin käyttöön ohjatusti kunnan perusterveydenhuollossa. Tavoitteena oli palvelun sujuva käyttöönotto ja parempi työn sujuvuus.
Hoituen käyttöönotto tehtiin osana TEKE-koulutusta (kehittäjäosaajan koulutuskokonaisuus). Tämän myötä kehitystyöllä oli selvät vastuuhenkilöt ja hyvä ajallinen resurssi.
Tiedon määrä lisääntyy vauhdilla. Samaan aikaan myös erilaisten tietolähteiden ja tiedon arkistoinnin työkalujen määrä on kasvanut, ja uusia työkaluja on otettu käyttöön vanhojen rinnalle. Vaikka tietoa on siis aiempaa enemmän, on oikea tieto aiempaa vaikeammin tavoitettavissa.
Tuleva hyvinvointialueisiin siirtyminen vuonna 2023 kannustaa toimintamallien uudistamiseen ja yhtenäistämiseen hyvivointialueen sisällä.
Projektissamme asiakkaaksi voidaan katsoa kunnan koko perusterveydenhuolto. Palvelu esiteltiin ensin avosairaahoidon henkilöstölle ja kehitystyötä tehtiin pääasiassa terveyskeskuksen hoitajien ja lääkärien kanssa. Lähtötilanteessa kartoitimme henkilöstön toiveita palvelun käyttöönottoon liittyen, ja huomioimme niitä käyttöönotossa. Henkilöstöä on osallistettu kehitystyöhön pajatoiminnan kautta. Pajoissa on tiedusteltu halukkuutta osallistua kehitystyöhön. Halukkaista muodostettiin työstöryhmä TEKE-tiimin tueksi, ja lisäksi henkilöstöä rekrytoitiin varsin laajasti sisällöntuottoon. Palautetta kerätään Hoituki-palvelun palauteominaisuuden kautta sekä erillisellä etusivun kyselyllä.
Käyttöönoton edetessä avosairaanhoidossa aloitimme yhteistyön myös muiden yksiköiden kanssa käyttöönoton laajentamiseksi. Jokaisesta yksiköstä nimettiin Hoituki-vastuuhenkilöt, joille järjestettiin muokkaajakoulutusta.
Sujuvan käyttöönoton kannalta keskeisiksi tekijöiksi havaittiin:
- keskeisten ohjeiden lisääminen nopealla aikataululla
- päivittäisten asioiden siirto palveluun
- ohjaus ja koulutus palvelun käyttöön
- kannustus palautteen antoon
- ammattilaisten rekrytointi sisällöntuotoon ja ohjeiden päivitykseen
- Hoituki-vastuuhenkilöiden nimeäminen ja perehdytys joka yksiköstä
- näiden tekijöiden vaatima runsas resurssi etenkin käyttöönoton alussa
- johdon tuki
- PDSA-syklin soveltaminen pitkäjänteisesti kehitystyössä (mm. asian ääreen palaaminen)
Palvelun käyttöönoton myötä tyytyväisyys tiedon saavutettavuuteen parani ja käytettyjen tietolähteiden määrä väheni. Kokonaisuutena käyttöönotto avosairaanhoidossa toteutui sujuvasti. Käyttöönotto myös muissa yksiköissä on hyvässä vauhdissa.