Hyvinvointialueen asukkaan ohjaus sähköiseen asiointiin
Pirkanmaan hyvinvointialueen sähköinen asiointi kokoaa yhteen paikkaan kaikki hyvinvointialueen vahvaa tunnistautumista vaativat digitaaliset palvelut. Kirjautuessaan asiakas näkee oman asiointikuntansa mukaiset palvelut.
Toimintamallin nimi
Pirkanmaan hyvinvointialueen sähköinen asiointi kokoaa yhteen paikkaan kaikki hyvinvointialueen vahvaa tunnistautumista vaativat digitaaliset palvelut. Kirjautuessaan asiakas näkee oman asiointikuntansa mukaiset palvelut.
Sähköisen asiointiportaalin perusajatus oli koota 23 kunnan sosiaali- ja terveyspalvelut kaikille asukkaille yhteneväisesti saataville yhden kirjautumisreitin taakse kotikunnasta ja kotikunnan potilas- ja asiakastietojärjestelmästä riippumatta. Näin myös varmistettiin, että kaikessa vahvaa tunnistautumista vaativissa palveluissa asukas on varmasti antanut luvitukset sähköiseen asiointiin, sillä luvitukset kysytään ensimmäisen sisäänkirjautumiskerralla.
Hyvinvointialueet perustettiin yhdenvertaisten palvelujen luomiseksi aluille. Pirkanmaan hyvinvointialueelle yhdistyi 23 kunnan sosiaali- ja terveyspalvelut, joissa kaikissa oli omat asiakas- ja potilastietojärjestelmänsä. Kunnasta riippuen hyvinvointialueen vastuulle siirtyi erilaisa järjestelmiä ja palveluita. Tästä huolimatta asukkaille haluttiin luoda yksi selkeä reitti kirjautua vahvaa tunnistautumista vaativiin palveluihin. Näin asukas tietää mistä palvelut löytää eikä eri järjestelmien kirjo näy asukkaille.
Sähköisen asioinnin kohderyhmänä on jokainen pirkanmaalainen. Sähköistä asiointia on mainostettu monin eri tavoin, jotta pirkanmaalaiset myös löytäisivät tämän väylän. Asiakkailta saatuun palautteeseen on reagoitu nopeasti ja tarvittaessa asiakkaisiin on oltu henkilökohtaisesti yhteydessä heidän niin toivoessaan.
Hyvinvointialueen aloittamisen jälkeen kaikki vahvaa tunnistautumista vaativat palvelut löytyivät asukkaille ainoastaan sähköisen asioinnin kautta. Mallin juurtumista käytäntöön vauhditti siis se, ettei vahvaa tunnistautumista vaativaa sähköistä asiointia voinut hoitaa enää muualla. Käyttöönotto vaati sähköisenasioinnin infran luomisen, joka vaati resursseja myös tietojärjestelmäkehittäjiltä. Sen jälkeen sähköisen asioinnin sisältöjä markkinoitiin ja esiteltiin niin asukkaille kuin ammattilaisillekin. Tärkeää on, että kirjautumisreitti löytyy helposti pirha.fi etusivulta.
Sähköinen asiointi portaaliin kirjautuneiden määrää on seurattu kuukausittain, alkuun tiheämminkin. Ihmiset kuitenkin kirjautuvat palveluun vasta, kun sille tulee tarve asioinnille. Tämä nähtiin mm. ensimmäisenä syksynä, jolloin flunssakauden käynnistyessä kirjautumisten määrä lähti selkeään nousuun.