Hyvinvointikeskustelu työttömien työnhakijoiden työ- ja toimintakyvyn tukemiseen

Työttömyys voi vaikuttaa työnhakijan hyvinvointiin ja sitä kautta mahdollisuuksiin työllistyä heikentävästi. Hyvinvointikeskustelun tavoitteena on tukea yksilön työ- ja toimintakykyä lyhyellä, jäsentyneellä keskustelulla.   

Toimintamallin nimi
Hyvinvointikeskustelu työttömien työnhakijoiden työ- ja toimintakyvyn tukemiseen
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Työttömyys voi vaikuttaa työnhakijan hyvinvointiin ja sitä kautta mahdollisuuksiin työllistyä heikentävästi. Hyvinvointikeskustelun tavoitteena on tukea yksilön työ- ja toimintakykyä lyhyellä, jäsentyneellä keskustelulla.   

Toteutuspaikka
Toimintamalli on kehitetty Helsingissä.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Euroopan Sosiaalirahasto (ESR)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Jussi Linkola

Luotu

24.02.2025

Viimeksi muokattu

28.03.2025
Ratkaisun perusidea

Hyvinvointikeskustelu on asiakkaan työ- ja toimintakykyä kartoittava ja tukeva keskustelu. 

Keskustelun tavoitteena on tukea työ- ja toimintakykyä muun muassa tunnistamalla omia vahvuuksia ja voimavaroja sekä mahdollisia muutoskohteita. 

Toimintaympäristö

Työttömyys altistaa hyvinvoinnin heikkenemiselle, ja työttömyyden pitkittyminen aiheuttaa hyvinvoinnin haasteiden kasautumista.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehitystyössä kohderyhmänä olivat työttömät työnhakijat.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalli on kuvattu liitteessä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Palautteiden mukaan asiakas sai kokemuksen, että hän tulee kuulluksi työttömyyteen ja hyvinvointiin liittyen kokonaisvaltaisesti. Tämä oli uutta ja jo sinällään hyvinvointia tukevaa. Asiakkaat kokivat keskustelut hyödyllisiksi, ja tapaamisten tuloksina syntyikin käytännön oivalluksia, kuten vuorokausirytmin ja vapaa-ajan merkitys hyvinvoinnille. Tarvittaessa asiakkaita jatko-ohjattiin sopiviin palveluihin.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on kuvattu liitteessä.

Kansikuva
URAOHJAIN+

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä