Hyvinvointikeskustelu työttömien työnhakijoiden työ- ja toimintakyvyn tukemiseen
Hyvinvointikeskustelun tavoitteena on tukea asiakkaan työ- ja toimintakykyä lyhyellä, jäsentyneellä keskustelulla. Keskustelussa käsitellään myös yksilön stressitasoa, jotta tunnistetaan yksilön akuutti elämäntilanne.
Toimintamallin nimi
Hyvinvointikeskustelun tavoitteena on tukea asiakkaan työ- ja toimintakykyä lyhyellä, jäsentyneellä keskustelulla. Keskustelussa käsitellään myös yksilön stressitasoa, jotta tunnistetaan yksilön akuutti elämäntilanne.
Hyvinvointikeskustelu on asiakkaan työ- ja toimintakykyä kartoittava ja tukeva keskustelu.
Keskustelun tavoitteena on tukea työ- ja toimintakykyä muun muassa tunnistamalla omia vahvuuksia ja voimavaroja sekä mahdollisia muutoskohteita.
Työttömyys altistaa hyvinvoinnin heikkenemiselle, ja työttömyyden pitkittyminen aiheuttaa hyvinvoinnin haasteiden kasautumista.
Kehitystyössä kohderyhmänä olivat työttömät työnhakijat.
Tiedot täydentyvät maaliskuussa 2025.
Palautteiden mukaan asiakas sai kokemuksen, että hän tulee kuulluksi työttömyyteen ja hyvinvointiin liittyen kokonaisvaltaisesti. Tämä oli uutta ja jo sinällään hyvinvointia tukevaa. Asiakkaat kokivat keskustelut hyödyllisiksi, ja tapaamisten tuloksina syntyikin käytännön oivalluksia, kuten vuorokausirytmin ja vapaa-ajan merkitys hyvinvoinnille. Tarvittaessa asiakkaita jatko-ohjattiin sopiviin palveluihin.
Toimintamallia kuvaavat tiedot täydentyvät maaliskuun 2025 aikana.
Kansikuva
