Iisalmi ja tienoot seudullisen verkkokaupan lanseeraus
Seudullinen verkkokaupan lanseeraus, matkailupalvelut yhdeltä digitaaliselta luukulta.
Markkinointi somekanavisssa 1.4-31.12.2021.
Moninkertainen kävijämäärä nettisivulla.
Strategiatyö 5 000 €, markkinointiviestinnän toimenpiteet 17 000 €
Projektimme edistää matkailuelinkeinon elpymistä seudullamme, ja sillä vastataan paikallisiin kehittämistarpeisiin, ja samalla niillä voidaan edistää maakunnallisen ja valtakunnallisen matkailustrategian toimeenpanoa. Projektin sisällössä painottuvat erityisesti digitaalisten valmiuksien ja ratkaisujen kehittäminen, matkailun ympärivuotisuuden lisääminen sekä uusien matkailutuotteiden rakentaminen ja kohderyhmien tavoittaminen. Projektilla pyritään torjumaan pandemian vaikutuksia matkailuelinkeinon toimintaan.
Projektin keskeisenä tavoitteena on kehittää Iisalmi ja tienoot -jäsenistön tuotteita kestävän matkailun ohjelman periaatteita noudattaen ja luomalla tuotteista tuotepaketteja, joiden jakelua hyödynnetään olemassa olevassa verkkokaupassamme. Tulevaisuuden kehittämisorganisaatiomallissamme toimimme vastuullisesti ja luotettavasti alueemme vahvojen vientiyritysten, Pohjois-Savon maakunnallisen matkailun kehittämisorganisaation sekä Visit Finland:n yhteistyökumppanina.
Iisalmen kaupunki on jo vuodesta 2014 alkaen vastannut Ylä-Savon alueella (Iisalmi, Kiuruvesi, Lapinlahti, Sonkajärvi ja Vieremä) matkailuyritysten yhteistyön kehittämisestä ja yhteismarkkinoinnista. Projektin toimenpiteet kohdistuvat Iisalmi ja tienoot –matkailubrändin alla toimivaan yli 30 yrityksen ja toimijan joukkoon.
Liitteenä yhteenveto kilpailutyöstämme.
Iisalmi ja tienoot on Ylä-Savon seudun matkailun kehittämis- ja markkinointiorganisaatio, jonka kehittämisestä vastaavat Iisalmen kaupungin matkailu- ja markkinointiasiantuntija, Iisalmi ja tienoot jäsenet sekä mukana olevat kunnat (Kiuruvesi, Lapinlahti, Sonkajärvi sekä Vieremä). Systemaattista kehittämistyötä on tehty vuodesta 2014 lähtien.
Jäsenistölle tehdyn kyselyn pohjalta (syksy 2018) alettiin laatia uutta matkailun kehittämisen seudullista toimintastrategiaa.
Kehittämisen painopisteet vuosille 2019-2023.
1. Päivittäisten kehittämistoimenpiteiden toteuttaminen sekä kuntien sitouttaminen
=> oltava henkilö- ja budjettiresurssit matkailupalvelujen pitkäjänteiseen kehittämiseen
2. Tuotteistukseen, tuotekehitykseen, myyntiin ja markkinointiin panostaminen
- seudun matkailutoimijoita vähän, ovat pieniä ja resurssit vaatimattomia.
RATKAISU=>Tarvitaan lisää kehittämisresursseja tuotteistamiseen, markkinoinnin ja myynnin kehittämiseen sekä palvelujen saavutettavuuteen
3. Alueen tunnettuuden lisääminen
- seudulta tunnetaan metalli-, elektroniikan-, ajoneuvo- sekä elintarviketeollisuuden vahvat toimijat. Aloitetaan systemaattinen työ seudun matkailupalvelujen tunnettuuden lisäämiseksi
Liitteenä Iisalmi ja tienoot jäsenistön kanssa työpajoissa toteutettu matkailun strategiatyö/brändikirja.
Vuodesta 2014 alkaen:
1. KUMPPANIT
Iisalmi ja tienoot (2014 -)
* Kunnat osallistuvat rahallisesti 0,50 € / asukas / vuosi = 23 000 €/vuosi. Jäsenet maksavat 410 € + alv markkinointimaksun sekä 100 € Iiden ry:n jäsenmaksun, jolla katetaan hallinnolliset kulut.
* Vuosittain laadittava toimintasuunnitelma, markkinoinnin vuosikello sekä budjetti
* Kokonaisbudjetti n. 35 000 €
* Jäsenet sitoutuneita ja motivoituneita kehittämiseen.
Iiden ry (yhteistyössä 2014-)
Iisalmi ja tienoot toimii Iiden ry:n (Iisalmen kaupunkialueen kehittämisyhdistys) alaisuudessa matkailujaostona, jolla on oma tili, toimintasuunnitelma, budjetti sekä kuukausikokoukset. Kokouksissa seurataan toimintasuunnitelman ja markkinoinnin vuosikellon sekä budjetin toteutumista. Iiden ry:n kautta hoidetaan kaikki yhdistyslain vaatimat hallinnolliset palvelut mm. laskutus, laskunmaksu, tilinpäätökset, hallituksen kokoukset jne. Iiden ry:n ja kuntien välinen sopimus Iisalmi ja tienoot toiminnan kehittämisestä ja rahoittamisesta vuosille 2019-2023.
Kiuruveden kaupunki (2019-), Lapinlahden (2019-), Sonkajärven (2017-) sekä Vieremän (2017-)kunnat
* jokaisessa kunnassa matkailun/tapahtumien vastuuhenkilö, joka osallistuu Iisalmi ja tienoot kokouksiin
Iisalmen kaupunki (2010-)
* Iisalmen kaupungin matkailu- ja markkinointiasiantuntijan työnkuvasta 0,6 htv on varattu seudullisten matkailupalvelujen sekä Iisalmi ja tienoot ryhmän vetämiseen. Tätä palvelua ei veloiteta muilta kunnilta eikä matkailutoimijoilta
Hurry Oy (2019-)
* Strateginen kumppani
* Markkinoinnin, viestinnän ja kehittämisen yhteistyösopimus Iisalmi ja tienoot / Iiden ry:n kanssa.
* Vuosittainen toimintasuunnitelma, vuosikellon sekä budjetin laadinta yhteistyössä Iisalmi ja tienoot:n kanssa.
* Markkinointiviestintä vuosikellon mukaisesti Instagramissa, Facebookissa sekä Google Ads:ssä => tavoitteena mahdollisimman paljon vierailijoita www.iisalmijatienoot.fi verkkosivulle
* Markkinointitoimenpiteiden seuranta ja ohjaustoiminnat
Mainospalvelu Manti (2021-)
* Verkkokaupan kehittämiskumppani
* toimii sopimusperiaatteella Olvi-säätiön Panimomuseon (Iisalmi ja tienoot-jäsen) markkinointivastaavana
* kouluttautunut Johku-verkkokauppa-asiantuntijaksi, jolta yhdistyksemme voi ostaa koulutuspalveluja
Aptual Commerce Oy (2021-)
* Johku -alustan toimittaja
* auttaa ja opastaa verkossa jäsenistöä
Nordic Marketing Finland Oy (2021)
* Yritys toteuttaa hankerahoituksella Iisalmi ja tienoot matkailuorganisaation kehittämisen selvitystyön, joka selkiyttää tulevaisuuden toimintamallia ja painopisteitä kehittämisessä.
2. KEHITTÄJÄJOUKON KOKOAMINEN JA MOTIVOINTI
* Vuodelle 2020 laaditun strategian painopisteet ovat tuotteistus, tuotekehitys, myynti ja markkinointi. Toiminnassa seurataan vuonna 2020 Hurry Oy:n kanssa luotua Brändikirjaa.
* Alkutalvesta 2020 toteutetut tuotteistamistyöpajat loppuvat äkisti koronaviruksen iskiessä Suomeen => päivitetään strategia ja aletaan tutkia eri verkkokauppa-alustoja.
* Huhti-toukokuussa loppuvertailussa Atflow, Bokun, Doerz, Joiku sekä Johku, josta viimeksimainittu valitaan.
* Saadaan kesällä 2020 EAKR-rahoitusta verkkokauppatyöpajojen toteuttamiseen ja jäsenten henkilökohtaiseen ohjaukseen
* Käytetään myös yhdistyksen budjettia
* Työ- ja elinkeinoministeriö ja Etelä-Savon maakuntaliitto myöntävät rahoitusta matkailun alueorganisaatioille ja vastaaville alueella laaja-alaisesti matkailua kehittäville toimijoille vuonna 12/20 - 1/2022. Kyseessä on matkailuelinkeinon elpymistä edistävät kehittämishankkeet.
Iisalmi ja tienoot on ainoa rahoitusta saanut taho Pohjois-Savossa, budjetti 137 000 €.
3. YHTEENVETO
* systemaattinen ja pitkäjänteinen kehittämistyö palkitaan. Jäsenet uskovat toimintaan, kun mukana ovat kunnat sekä vahvoja, ammattimaisia ja sitoutuneita toimijoita.
* Toimintasuunnitelema vuodelle 2021 sisältää nämä resurssit ja painopisteet. Jäsenistö ja kunnat hyväksyvät toimintasuunnitelman yhdistyksen vuosikokouksessa
* verkkokauppa lanseerataan 1.4.2021
* markkinointitoimenpiteet 1.4.-31.12.2021
Liitteinä
Iisalmi ja tienoot toimintasuunnitelma vuodelle 2020 (korona muutti painopistettä)
Iisalmi ja tienoot markkinointisuunnitelma ja toiminnan painopisteet vuodelle 2021
Iisalmi ja tienoot markkinointisuunnitelma ja -vuosikello vuodelle 2022
Kaiken tekemisen lähtökohtana on vuosittain markkinointitoimiston kanssa yhteistyössä luotava toimintasuunnitelma budjetti huomioiden sekä markkinoinnin vuosikello. Markkinointiviestinnässä pääpainon saa digitaaliset kanavat, joiden sisältöjen tehokkuutta voimme seurata kätevästi käytetyistä alustoista
Seurattavia määreitä ovat:
- Google Ads katsojat ja klikkaukset verkkosivulle
- Instagram seuraajat ja julkaisut
- Facebook tykkääjät ja seuraajat, kommentoijat
- iisalmijatienoot.fi verkkokaupan kävijämäärät kategorioittain markkinointipanostukset huomioiden
Markkinoinnin tehokkuutta seurataan jäsenistön kuukausikokouksissa. Muokataan painopisteitä tarvittaessa.
Liittenä yhteenveto vuoden 2021 markkinointitoimenpiteistä ja niiden vaikutuksista.
Toimenpiteet:
1. Lähtökohtana: Vuosittainen toimintasuunnitelma, budjetti sekä markkinoinnin vuosikello = mitä tehdään, milloin tehdään, missä kanavissa tehdään ja mitä näillä toimenpiteillä pyritään saavuttamaan ja mitä hyötyä näistä on jäsenelle.
2. Verkkokauppakoulutukset
- useampia saman aiheen työpajakoulutuksia, joilla mahdollistetaan sisältöopastusta mahdollisimman monelle
- jäsenkohtaiset muutaman tunnin henkilökohtaiset verkkoalustan opastukset, jotka mahdollistavat pienen matkailuyrityksen toimijalle rauhoittumisen alustan luomiseen ja tuotteiden/sisältöjen lisäämiseen verkkokauppaan
- muiden yrittäjien onnistumisten ja kokemusten jakaminen työpajoissa ja kuukausikokouksissa
- mitä hyötyä on luoda verkkokauppaan ostettava tuote
3. Kestävä kehitys huomioiden tuotteistus, tuotekehitys, laatu ja kansainvälistyminen
- hanke vipuvartena jäsenistö hahmottaa tuotteistamisen ja laadun tärkeyden toiminnassaan.
Liitteinä
Tuotteistusprosessin kuvaus 2020
Johku-koulutukseen varautuminen
Johku-koulutuksen pikaohjeet ennen koulutukseen osallistumista
Yhdessä ideoiden työpajojen aikataulutus ja sisältö 2020
Ylä-Savon matkailutuotteet kestävälle kehityspolulle -hanke 12/20-01/22
Lähtökohtana kaikelle tekemiselle on luotu brändikirja, jossa on määritelty asiakkaan palvelupolku
- ennen matkaa
- matkan aikana
- matkan jälkeen
sekä seudullemme sopivat asiakassegmentit:
- elämysmatkailijat
- juurilleen halajavat
- tiedostavat luontomatkailijat
- sekä ulkomaiset yritysvieraat
Verkkokaupan rakenteessa ja sisällössä olemme huomioineet nämä perusstrategiatason aihekokonaisuudet.
Brändikirjassa selvitetty tarkemmin. Ks. Liite.
Yrittäjä Henri Jauhiaisen, Ruukin tupa, näkemyksiä Iisalmi ja tienoot toiminnasta sekä verkkokaupan toteuttamisesta.