Ikäihmisten asiakasohjauksen prosessien kehittäminen Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella ikäihmisten asiakasohjaus toimii kansallisen Kaapo-mallin mukaisesti. Toimintaprosessien kehittämisen tavoitteena on yhteneväisten mallien saaminen koko alueen ikäihmisten asiakasohjausyksiköihin.
Toimintamallin nimi
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella ikäihmisten asiakasohjaus toimii kansallisen Kaapo-mallin mukaisesti. Toimintaprosessien kehittämisen tavoitteena on yhteneväisten mallien saaminen koko alueen ikäihmisten asiakasohjausyksiköihin.
Kehittämisen tavoitteena on toimintojen yhtenäistäminen koko hyvinvointialueella. Koko hyvinvointialueen asiakasohjauksen edustajien ja muiden ammattilaisten yhteistyöllä rakennetut toimintamallit saadaan toimiviksi ja käyttöön.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella toimii seitsemän ikäihmisten asiakasohjausyksikköä, joiden toiminta on matalankynnyksen toimintaa. Monen yhteydenottokanavan kautta asiakas, läheinen tai ammattilainen voi olla yhteydessä asiakasohjausyksikköön. Asiakkaan tarpeen tunnistaminen,/neuvonta ja ohjaus, palvelutarpeen arviointi ja päätöksenteko kuuluvat yksikköjen vastuuseen.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella ikäihmisten määrä kasvaa. Väestöennusteiden mukaan Etelä-Pohjamaan alueella yli 75 vuotiaiden ikäihmisten määrä tulee nousemaan noin puolitoistakertaiseksi vuodesta 2020 vuoteen 2030 mennessä (20594 henkilöstä 30311 henkilöön). Väestö ikääntyy muuta maata keskimäärin nopeammin ja muistisairaiden osuuskin väestöstä Etelä-Pohjanmaalla on maan korkeimpia. Tarve toimiville ikäihmisten palveluille on suuri. Ikäihmisten asiakasohjausyksikköjen toiminnan sujuvuus on ensiarvoisen tärkeää, että ikäihmiset saavat tarvitsemansa palvelut oikeaan aikaan.
Työryhmällä työstetyt toimintamallit otetaan käyttöön alueilla (pohjoinen, keskinen ja eteläinen). Alueiden toimintayksikköjohtajat ovat isossa roolissa tukemassa mallien käyttöönottoa. Säännölliset yhteispalaverit toimintayksikköjohtajien ja palvelualuejohtajan kanssa edistävät toimintojen yhtenäistämistä. Palavereissa käydään läpi alueiden tilannetta ja otetaan esille mahdolliset haasteet.
Kehittämistyössä mukana olleet asiakasohjauksen käytännön työntekijät vievät työyhteisöönsä tietoa ja ovat sisällä jo kehitetyissä toimintamalleissa.