Juteltaisko? -päihdekasvatusoppitunnit
Juteltaisko? -oppitunnit ovat tarinoihin ja keskusteluun perustuva päihdekasvatusmenetelmä 5. ja 6. luokkalaisille ja heidän vanhemmilleen. Tavoitteena on tukea alakouluikäisten päihdekasvatusta lasten ehdoilla, kulttuurisensitiivistä näkökulmaa unohtamatta. Juteltaisko? -oppitunnit ovat osa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toimintaa.
Toimintamallin nimi
Juteltaisko? -oppitunnit ovat tarinoihin ja keskusteluun perustuva päihdekasvatusmenetelmä 5. ja 6. luokkalaisille ja heidän vanhemmilleen. Tavoitteena on tukea alakouluikäisten päihdekasvatusta lasten ehdoilla, kulttuurisensitiivistä näkökulmaa unohtamatta. Juteltaisko? -oppitunnit ovat osa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toimintaa.
Juteltaisko? on etenkin alakoulujen tarpeisiin kehitetty päihdeoppituntimalli, jolla tuetaan ala-koululaisten omaa ikäidentiteettiä, kultuurisensitiivistä näkökulmaa unohtamatta. Tarinoihin ja keskusteluun perustuva päihdekasvatusmenetelmä pureutuu lapsia askarruttaviin alkoholia ja tupakkaa koskeviin kysymyksiin.
Oppitunneilla keskustellaan sosiaalisista tilanteista, joissa lapset usein törmäävät alkoholinkäyttöön tai tupakointiin. Menetelmänä on tarinallinen etäännyttäminen. Oppilaat kirjoittavat tarinoita virikekuvista ja nämä tarinat puretaan yhdessä keskustellen. Oppitunteja saatavana suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Vanhempainilloissa käydään keskustelua päihteistä yhdessä vanhempien kesken sekä tarjotaan välineitä käydä keskustelua kotona lasten ja vanhempien välillä. Tavoitteena on jakaa mielipiteitä ja hyviä käytäntöjä sekä pohtia yhdessä, miten arki sujuisi hyvin. Keskustelun tueksi havainnollistetaan oppilaiden tekemien tarinoiden avulla, miten suuri merkitys sosiaalisilla tilanteilla on siinä, minkälaisen mielikuvan lapset saavat alkoholista ja tupakasta.
Kasvatusalan sekä terveyden ja sosiaalialan henkilöstölle suunnattua kolmetuntista Juteltaisko?-menetelmäkoulutusta tarjoaa valtakunnallisesti EHYT ry:n koulutussuunnittelijat suomeksi ja ruotsiksi.
Oppituntien avoin keskustelu päihteistä ja niiden näkymisestä lapsen toimintaympäristöissä lisää lapsen valmiuksia toimia hänen kohdatessaan päihteidenkäyttöä omassa arjessaan.
Lasten ja huoltajien käymät keskustelut päihteistä keskenään ja vertaisryhmissään lisäävät mahdollisuutta ylläpitää neutraalia keskusteluyhteyttä myös ongelmatilanteissa.
Oppitunneilta saamamme palautteen mukaan suurimmalla osasta lapsista jää oppitunneilta parhaiten mieleen tarinat ja niistä käydyt keskustelut.