Kiintiöpakolaisten mielenterveyden kartoittaminen alkuterveystarkastuksessa

Turvapaikanhakijan alkuterveystarkastusmallin mielenterveysosio soveltuu myös kiintiöpakolaisten alkuterveystarkastuksissa hyödennettäväksi. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Kiintiöpakolaisten mielenterveyden kartoittaminen alkuterveystarkastuksessa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Turvapaikanhakijan alkuterveystarkastusmallin mielenterveysosio soveltuu myös kiintiöpakolaisten alkuterveystarkastuksissa hyödennettäväksi. 

Toteutuspaikka
Tampere, Hämeenlinna ja Lahti
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Luotu

28.04.2021

Viimeksi muokattu

29.09.2021
Ratkaisun perusidea **

Kiintiöpakolaisten alkuterveystarkastuksessa on tarpeen kiinnittää huomiota myös mielenterveyteen ja kartoittaa mahdollisia palveluntarpeita. Tässä voidaan hyödyntää turvapaikanhakijan alkuterveystarkastukseen kehitettyä mielenterveysosiota.  

Alkuterveystarkastuksen mielenterveysosiota testattiin kiintiöpakolaisten alkuterveystarkastuksissa osana PALOMA2-hanketta, jota rahoittaa EU:n Turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahasto AMIF.

Toimintaympäristö **

Suomi vastaanottaa pakolaiskiintiössä YK:n pakolaisjärjestön (UNHCR) pakolaisiksi katsomia henkilöitä tai muita kansainvälisen suojelun tarpeessa olevia ulkomaalaisia. Suomi on vastaanottanut kiintiöpakolaisia jo 1970-luvulta alkaen. Eduskunta päättää vuosittain valtion talousarvion hyväksymisen yhteydessä, kuinka monta kiintiöpakolaista Suomi sitoutuu vuosittain vastaanottamaan. Hallitusohjelmassa todetaan, että vuonna 2020 kiintiöpakolaisia otettiin Suomeen vähintään 850. Tämän jälkeen määrä vaihtelee vuosittain 850 ja 1050 välillä. (www.intermin.fi) 

Pakolaistaustaisilla on keskimäärin enemmän psyykkistä kuormaa ja mielenterveyongelmia kuin kantaväestöllä. Mikäli mielenterveyteen liittyviä haasteita ei tunnisteta ajoissa eikä hoitoon ohjausta tapahdu, ongelmat pitkittyvät ja vaikeutuvat. Psykiatristen oireiden ja sairauksien vaillinainen tunnistaminen voi estää turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten terveydenhuoltoon pääsyn ja estää asianmukaisen hoidon saamista (Castaneda ym 2018).

Lähde: 

Castaneda , E, A, ym. 2018. Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. PALOMA-käsikirja. Ohjaus 5/2018. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Lomake on vapaasti verkosta saatavilla, hyödynnettävissä ja käyttöönotettavissa. 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Turvapaikanhakijoiden alkuterveystarkastuksen mielenterveysosiota testattiin kolmen eri kaupungin tai kuntayhtymän alueella. Mukana olivat Tampere, Hämeenlinna ja Lahti (Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä). Lomaketta testattiin yhteensä 16 kertaa kolmen eri ammattilaisen toimesta.

Tutkimuksen päähavainnot olivat:  

  • lomake helpotti mielenterveysasioiden puheeksi ottamista kiintiöpakolaisen kanssa 
  • potilastietojen kirjaaminen sujuvoitui lomakkeen avulla
  • lomake hyödytti asiakkaan jatko-ohjausta

Vaikka lomakkeen testaajien ryhmä oli pieni, voidaan pilotin tulosten valossa kannustaa ammattilaisia ottamaan lomake käyttöön kiintiöpakolaisten alkuterveystarkastuksissa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Huomioitavia asioita lomakkeen käytöstä:

  • Lomaketta testasi 3 eri ammattilaista yhteensä 16 kertaa. Tulokset kuvaavat tämän ryhmän kokemuksia, eikä laajempaa yleistystä aineiston suppeuden vuoksi voitane tehdä. 
  • Ennen käyttöönottoa lomakkeeseen ja erityisesti PROTECT-mittariin kannattaa perehtyä huolellisesti. 
  • Eri potilastietojärjestelmät eivät tue lomakkeen tietojen rakenteista kirjaamista. 
Kansikuva
Iäkäs mies ja nuorempi nainen keskustelevat

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis