Konsultaatiomalli lastensuojelulaitoksille
Konsultaatiomallin toiminta kiinnittyy lastensuojelulaitoksissa tehtävään päihdetyöhön. Tavoitteena on tukea laitoksissa tehtävää työtä nuorten auttamiseksi monitoimijaista verkostoa hyödyntäen ja vähentää nuorten lähettämistä muihin palveluihin.
Toimintamallin nimi
Konsultaatiomallin toiminta kiinnittyy lastensuojelulaitoksissa tehtävään päihdetyöhön. Tavoitteena on tukea laitoksissa tehtävää työtä nuorten auttamiseksi monitoimijaista verkostoa hyödyntäen ja vähentää nuorten lähettämistä muihin palveluihin.
Toimintamalli tukee lastensuojelulaitoksissa tehtävää työtä tarjoamalla päihde- ja mielenterveystyöntekijöiden osaamista konsultatiivisesti, ennaltasovitusti, strukturoidusti, systeemisesti ja suhdeperustaisesti.
Valtakunnallisesti on tunnistettu tarve lastensuojelun asiakkuudessa olevien päihdepalvelujen kehittämiselle. Lastensuojelulaitoksissa tehdään vaativaa lastensuojelutyötä ja työntekijät tarvitsevat tuekseen kumppanuutta päihde- ja mielenterveyspalveluista onnistuakseen tehtävässään. Lastensuojelulasten lähettämistä laitoksista toisiin palveluihin halutaan vähentää ja tuoda auttamisen keinoja lähelle lapsen omaa toimintaympäristöä.
Toimintaympäristössä vaikuttavina tekijöinä tunnistetaan sosiaali- ja terveyspalveluiden siirtyminen hyvinvointialueille, lastensuojelulain uudistaminen sekä suhdeperustaisen ja systeemisen lähestymistavan vahvistuminen.
Toimintamallin ensisijainen kohderyhmä on lastensuojelulaitoksissa työskentelevät sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. Tavoitteena on laitosten työntekijöiden osaamisen lisääminen päihde- ja mielenterveystyön ammattilaisia konsultoimalla systeemistä- ja suhdeperustaista lähestymistapaa hyödyntämällä. Lastensuojelulaitosten asiakkaat ja heidän perheensä hyötyvät konsultaatiotiimin osaamisesta, kun laitosten työntekijät saavat tukea ja vahvistusta työhönsä.
Konsultaatiomallin pilotoinnissa tunnistettiin systemaattisen ja monitoimijaisen rakenteen merkityksellisyys lapsen asioiden käsittelyssä.
Konsultaatiomallissa asiakasosallisuus on huomioitu niin, että lapselta ja perheeltä kysytään heidän näkemyksensä/kysymyksensä konsultaatitiimille ja käsittelyn jälkeen asiakkaille kerrotaan tiimin vastaus/palaute. Laitoksen henkilökunnalla on mahdollisuus kirjata konsultaatiotiimissä laadittu suunnitelma lapsen omiin sosiaalihuollon tietoihin.
Konsultaatiotiimin jatkuvuus voidaan varmistaa, kun sille annetaan riittävä moniammatillinen henkilöresurssi, varmistetaan mallin koordinaatio ja kokousrakenne, sekä pidetään huoli systeemisen ja suhdeperustaisen osaamisen vahvistumisesta.
Konsultaatiotiimin jäsenten havaintoja:
- Monialaisen työskentelyn hyödyt tunnistettiin sekä asiakkaan että työntekijöiden näkökulmista.
- Systeemisen tarkastelun koettiin laajentavan ymmärrystä asiakkaan tilanteesta ja se antoi vahvistusta asiakastyön suunnalle.
- Pysähtyminen ja luottamuksellinen ilmapiiri avasivat mahdollisuuden asiakastilanteiden syvempään tarkasteluun.
- Työntekijöiden tieto, osaaminen ja asiantuntijuus lisääntyi. Yhteistyön tekeminen helpottui ja kynnys ottaa yhteyttä madaltui palveluiden välillä.
- Laitokset saivat käyttöönsä hypoteeseja asiakkaan oireilun taustalla mahdollisesti vaikuttavista tekijöitä, sekä käytännön vinkkejä ja menetelmätietoa asiakkaan tilanteessa auttamiseen.
- Lapsen auttamista hänen omassa ympäristössään sen sijaan, että nuorta lähetetään muihin palveluihin pidettiin kannatettavana.