Kuntouttavan työtoiminnan toimintamalli sisältää yhtenäiset lomakkeet (sopimus, palaute-/arviointilomakkeet) sekä yhtenäisen prosessin. 

Toimintaympäristö

Kuntouttava työtoiminta on sosiaalihuoltolain mukaista sosiaalipalvelua. Kuntouttavan työtoiminnan järjestämisvastuu on siirtynyt kunnilta hyvinvointialueille. Hyvinvointialueiden on järjestettävä kuntouttavaa työtoimintaa niille pitkään työttöminä olleille henkilöille, jotka saavat työmarkkinatukea tai toimeentulotukea, ja jotka eivät työ- ja toimintakykynsä vuoksi kykene osallistumaan TE-hallinnon ensisijaisiin palveluihin.

Kuntouttavan työtoiminnan tavoitteena on asiakkaan elämänhallinnan sekä työ- ja toimintakyvyn parantaminen siten, että asiakas voisi työllistyä, hakeutua koulutukseen tai osallistua TE-hallinnon työllistymistä edistäviin palveluihin. Tavoitteena on, että asiakkaan kokonaistilanne kohenee ja hänellä on kuntouttavan työtoiminnan jakson päättyessä toteuttamiskelpoinen jatkosuunnitelma. Kuntouttavaa työtoimintaa järjestetään asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaan. 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella kuntouttavaa työtoimintaa on ollut tarjolla, mutta toteuttamistapa ja toimintatavat ovat vaihdelleet. Kuntouttavan työtoiminnan järjestämisvastuun siirryttyä kunnilta hyvinvointialueille on uuden organisaation myötä tarve yhdenmukaistaa kuntouttavan työtoiminnan toimintamallia ja toteuttamistapaa.

Hyvinvointialueen organisaatiorakenteessa kuntouttava työtoiminta liittyy tilaaja-tuottaja mallin mukaisesti aikuissosiaalityö ja ohjaus –palveluihin sekä työllisyyttä ja osallisuutta edistäviin palveluihin. Aikuissosiaalityö ja ohjaus toimii palvelun tilaajana ja työllisyys ja osallisuus palvelun tuottajana.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella kuntouttavaa työtoimintaa on tarjottu ja järjestetty asiakkaille, mutta toteuttamistapa ja toimintatavat ovat vaihdelleet alueen kuntien kesken. Kuntouttavan työtoiminnan järjestämisvastuun siirryttyä hyvinvointialueille on tarpeen yhdenmukaistaa ja yhtenäistää toimintamallia ja toteuttamistapaa. 

Asiakkaiden näkökulmasta yhtenäisen toimintamallin tavoitteena on luoda asiakkaille yhdenvertainen palveluprosessi asuinpaikasta riippumatta. Ammattilaisten näkökulmasta tavoitteena on selkeyttää kuntouttavan työtoiminnan toimijoiden rooleja ja luoda ammattilaisille käyttöön yhtenäinen prosessimalli, sisältäen myös yhtenäiset lomakkeet. Kuntouttavan työtoiminnan palautteet ovat olleet laadultaan vaihtelevia ja jatkossa tavoitteena on saada yhtenäisten palautteiden ansiosta yhdenvertaista arviointia asiakkaiden työ- ja toimintakyvystä toimintapaikasta ja alueesta riippumatta. Tällä pyritään nopeuttamaan asiakkaan polkua kohti työelämää tai muita asiakkaan palvelutarpeen mukaisia palveluja.  

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kuntouttavan työtoiminnan yhtenäistämiseksi perustettiin kuntouttavan työtoiminnan työnyrkki, johon kutsuttiin kohdennetusti edustus hyvinvointialueen jokaisesta sote-keskuksesta huomioiden koko työikäisten palvelujen verkosto. Tavoitteena oli luoda yhdessä alueen toimijoiden kanssa yhtenäinen kuntouttavan työtoiminnan prosessi sekä laatia yhtenäiset lomakkeet (sopimus kuntouttavasta työtoiminnasta ja asiakkaan sekä työtoimintapaikan palautelomakkeet) toimijoiden käyttöön.

Kuntouttavan työtoiminnan työnyrkki koostui 16 ammattilaisesta, mukana oli edustajia työikäisten palveluista sekä tulevaisuuden sote-keskus -hankkeesta. Työnyrkin koordinoinnista vastasivat työikäisten palveluiden työllisyyttä ja osallisuutta edistävien palveluiden vastuuyksikköjohtajat sekä hankkeen kehittämissuunnittelija. 

Kuntouttavan työtoiminnan työnyrkin kokoonpano;

- Työikäisten palvelut; aikuissosiaalityöstä sosiaaliohjaajia ja vastuuyksikköjohtaja sekä työllisyys ja osallisuusyksiköstä yksilövalmentajia ja kuntouttavan työtoiminnan koordinaattori

- Työikäisten palvelut, työllisyyttä ja osallisuutta edistävät palvelut, vastuuyksikköjohtajat   

- Tulevaisuuden sote-keskushanke, kehittämissuunnittelija 

Kuntouttavan työtoiminnan työnyrkki kokoontui yhteensä viisi kertaa kevään ja syksyn -23 aikana. Jokaiselle kerralle oli ennakkoon suunniteltu oma teemansa. 

Tavoiteltu muutos

Yhtenäinen ja mallinnettu toimintatapa selkeyttää prosessia sekä auttaa asiantuntijoita tunnistamaan ja ymmärtämään paremmin oman roolinsa prosessissa. Yhtenäiset palautelomakkeet toimivat tärkeänä osana asiakkaan työ- ja toimintakyvyn arvioinnissa.

Muutoksen mittaaminen

Tavoiteltujen muutosten saavuttamista on mahdollista mitata siten, että seurataan onko yhtenäiset lomakkeet otettu käyttöön alueella ja toteutuuko yhtenäinen prosessi asiakastyössä.  

Toteutussuunnitelma

Tavoiteltu muutos edellyttää, että kuntouttavan työtoiminnan parissa työskentelevät ammattilaiset ottavat käyttöön yhdessä luodut yhtenäiset lomakkeet sekä yhtenäisen prosessimallin. Yhtenäistäminen edellyttää vastuuyksikköjohtajilta kuntouttavan työtoiminnan parissa työskentelevien ammattilaisten perehdyttämistä yhtenäisen prosessimallin ja yhtenäisten lomakkeiden käytön osalta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämistyön ensisijainen kohderyhmä on kuntouttavan työtoiminnan parissa toimivat ammattilaiset. Ammattilaisten yhtenäinen toimintatapa mahdollistaa asiakkaiden saaman tasavertaisen ja yhdenmukaisen palvelun. Yhtenäisellä prosessimallilla voidaan sujuvoittaa ja nopeuttaa asiakkaiden palvelupolkuja kohti työllistymistä tai muita asiakkaan palvelutarpeen mukaisia palveluja ja etuuksia. 

Ideointi

Kuntouttavan työtoiminnan työnyrkin osallistujat olivat hyvin aktiivisia ja heillä oli vahva ammatillinen osaaminen. Kehittämistyössä oli mukana ammattilaisia sekä esimiehistä että asiantuntijoista. Liitteessä työnyrkin kokoontumiskerrat aihealueittain. 

Liitteet
Kokeilun tavoitteet

Kuntouttavan työtoiminnan yhtenäiset lomakkeet, sopimus kuntouttavasta työtoiminnasta ja työtoimintapaikan ja osallistujan palaute, on tavoitteena ottaa käyttöön Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella 6/2023. Kuntouttavan työtoiminnan prosessimalli on tavoitteena ottaa käyttöön alueella syksyllä 2023, kun prosessikuvaus on saatu valmiiksi.

Ratkaisun perusidea

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle luotiin yhtenäinen kuntouttavan työtoiminnan prosessimalli, jolla pyritään yhtenäistämään toimintatapoja ja vältetään päällekkäistä työtä eri toimijoiden kesken. Yhtenäinen ja mallinnettu toimintatapa selkeyttää prosessia sekä auttaa asiantuntijoita tunnistamaan ja ymmärtämään paremmin oman roolinsa prosessissa. Kuntouttavan työtoiminnan prosessi on kuvattu kaaviona vaiheittain kuntouttavan työtoiminnan vireille tulosta palvelun päättymiseen. Lisäksi vaiheet ja toimijoiden roolit on aukikirjoitettu erilliseen taulukkoon. Prosessissa on huomioitu myös rakenteinen kirjaaminen ja yhtenäiset kirjaamisohjeet on kirjattu prosessin eri vaiheisiin.

Kuntouttavan työtoiminnan prosessimallin lisäksi luotiin yhtenäiset sopimus- ja palautelomakkeet (kts. liitteet). Palautelomakkeet auttavat arvioimaan alueella yhdenmukaisesti asiakkaiden työ- ja toimintakykyä. Palautelomakkeissa on kiinnitetty huomiota myös neuropsykiatristen haasteiden arvioimiseen.

Yhtenäinen toimintamalli mahdollistaa asiakkaille yhdenvertaisen, mutta palvelutarpeen mukaisen palveluprosessin asuinpaikasta riippumatta.  Yhtenäinen prosessi ohjaa arvioimaan kuntouttavan työtoiminnan tavoitteiden toteutumista säännöllisesti ja laaja-alaisesti, mikä nopeuttaa ja selkeyttää jatkopolkua kohti työelämää tai muita asiakkaan palvelutarpeen mukaisia palveluja.  

Liitteet
Kuva
Kuntouttavan työtoiminnan prosessi
Kuntouttavan työtoiminnan prosessi
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kuntouttavan työtoiminnan toimintamallin juurruttaminen edellyttää yhteistä sopimista ja perehdyttämistä esimiesten johdolla. Yhtenäiset lomakkeet on otettu käyttöön koko hyvinvointialueella. Prosessimalli on luotu työnyrkin toimesta, mutta prosessin vaiheiden osalta tarvitaan vielä yhteistä keskustelua, yhteistä sopimista ja yhteisiä linjauksia työllisyyttä ja osallisuutta edistävien palveluiden sekä aikuissosiaalityö ja -ohjaus palveluiden esimiesten kesken.  

Kuntouttavan työtoiminnan toimintamallin juurruttaminen edellyttää myös riittävää henkilöstöresurssia. Lisäksi tarvitaan ymmärrystä kuntouttavan työtoiminnan tarkoituksesta ja merkityksellisyydestä asiakkaan yksilöllisen palvelutarpeen näkökulmasta. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Yhtenäisen toimintamallin luominen edellyttää yhteistyötä ja yhteistä sopimista kaikkien kuntouttavan työtoiminnan prosessissa mukana olevien tahojen kanssa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kuntouttavan työtoiminnan prosessimalli on luotu ja toimintaa varten on luotu yhtenäiset lomakkeet (kuntouttavan työtoiminnan sopimuslomake sekä asiakkaiden ja työtoiminnan järjestäjän palautelomakkeet). Yhtenäiset lomakkeet  on otettu käyttöön Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella 6/2023.