Kuntoutukseen ohjautumisen edistäminen Etelä-Pohjanmaalla
Kuntoutusalan ammattilaisen vastaanotolle ohjaudutaan usein toisen sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen ohjaamana. Kuntoutukseen ohjautumisen kuvaaminen edistää ihmisen kuntoutukseen pääsyä ja nopeuttaa avun saamista.
Toimintamallin nimi
Kuntoutusalan ammattilaisen vastaanotolle ohjaudutaan usein toisen sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen ohjaamana. Kuntoutukseen ohjautumisen kuvaaminen edistää ihmisen kuntoutukseen pääsyä ja nopeuttaa avun saamista.
Kuntoutuksen palvelualueen eri palveluihin ohjautumista on kuvattu huoneentauluiksi. Ammattilaiset, jotka ovat työssään tekemisissä asiakkaiden kanssa, joilla voi olla myös kuntoutuksen tarpeita, voivat hyödyntää huoneentaulujen tietoa asiakkaan ohjaamisessa. Tavoitteena on, että asiakas ohjautuisi palveluun sujuvasti eikä ohjautumisreitin selvittely veisi ammattilaiselta turhaan aikaa ja viivästyttäisi asiakkaan kuntoutukseen pääsyä.
Lasten ja nuorten palvelujärjestelmää on avattu työkaluksi, jota ammattilaiset, jotka kohtaavat työssään lapsia ja perheitä voisivat hyödyntää työssään toteuttaakseen vastuullista asiakasohjausta eli auttaakseen perheitä palveluihin ohjautumisessa ja tiedon välittämisessä palveluista.
Sosiaali- ja terveysministeriön julkaiseman Valtakunnalliset lääkinnälliseen kuntoutukseen ohjaamisen perusteet -oppaan mukaan kuntoutuksen palveluihin ohjaamiselle ja palveluiden koordinoinnille on tunnistettu valtakunnallisesti tarve ja kuntoutukseen ohjaavaan ja palveluita koordinoivan ammattihenkilön tulee tuntea kuntoutuspalvelujärjestelmä ja tietää kuntoutukseen ohjautumisesta.
Kuntoutuksen uudistamisen toimintasuunnitelmassa lasten ja nuorten kohdalla mainitaan vastuullisen asiakasohjauksen työote, jolla tarkoitetaan, että ammattilaiset ottavat vastuuta asioiden hoidosta yhdessä perheen kanssa ja auttavat perheitä ja lapsia palveluihin ohjautumisessa. Tällä hetkellä palveluiden koordinointi jää usein kokonaan perheiden vastuulle, mikä kuormittaa monialaisten palveluiden tarpeessa olevia perheitä. Edellä mainitussa Kuntoutuksen uudistamisen toimintasuunnitelmassa on mainittu myös, että vastuullinen asiakasohjaus vaatii palvelujärjestelmän tuntemista ja että palvelujärjestelmän tuntemusta tulisi vahvistaa sekä perustason että erityistason kuntoutuspalveluissa.
Kuntoutukseen ohjautumista ja palvelupolkua auki kuvaamaan kutsuttiin ammattilaisia, jotka työskentelevät osana palveluja tai palvelujärjestelmää ja he tietävät ohjautumisen ja ohjautumisessa olevat haasteet.
Muiden sote-alan ammattilaisten kanssa on keskusteltu asiakasohjaukseen liittyvässä tapahtumassa ja muut ammattilaiset ovat kertoneet, että heillä on kokemus, että he eivät tiedä riittävästi kuntoutukseen ohjautumisesta ja heidän tulee usein selvitellä asioita osatakseen ohjata asiakkaansa tarvittavaan kuntoutuspalveluun.
Kootusta ja tehdystä materiaalista (huoneentaulut ja lasten ja nuorten kuntoutuspolku) tiedotetaan ammattilaisia, jotka hyötyvät siitä. Kuntoutukseen ohjautumisen huoneentauluista kerrotaan asiakasohjaukseen liittyvässä Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen tapahtumassa ja kuntoutusalan ammattilaisten aamukahveilla marraskuussa ja lisäksi suunnitteilla on muuta tiedottamista.
Huoneentauluja ja lasten ja nuorten kuntoutuspolkua työstämässä olevien ammattilaisten tieto palveluihin ohjautumisesta on lisääntynyt ja vahvistunut.
Tavoitteena on, että tuotetun materiaalin avulla myös muiden palvelualueiden ammattilaisten tietoisuus kuntoutukseen ohjautumisesta lisääntyy ja vahvistuu.