Kuntoutus näkyväksi Satakunnan hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluissa

Toimintamallin osien tavoitteena on lisätä tietoisuutta eri sidosryhmille tuotettavista fysioterapian palveluista ikääntyneiden toimialueen kotona asumista tukevissa kuntoutuspalveluissa, jotta kuntoutuja saa tarvitsemansa palvelun oikea-aikaisesti.

Toimintamallin nimi
Kuntoutus näkyväksi Satakunnan hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluissa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin osien tavoitteena on lisätä tietoisuutta eri sidosryhmille tuotettavista fysioterapian palveluista ikääntyneiden toimialueen kotona asumista tukevissa kuntoutuspalveluissa, jotta kuntoutuja saa tarvitsemansa palvelun oikea-aikaisesti.

Toteutuspaikka
Satakunnan hyvinvointialue Ikääntyneiden palveluiden toimialue kotihoito ja kotona asumista tukevat palvelut. Ikääntyneiden kuntoutus / eteläinen alue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

17.12.2024

Viimeksi muokattu

20.12.2024
Ratkaisun perusidea

Vetoa- ja pitoa valmennuksessa syntyi kehittämisen ja työskentelyn seurauksena seuraava kokonaisuus:

  1. Ikääntyneiden palvelujen fysioterapianpalveluista infoaminen eri tahoille / sidosryhmille, hyväksytyt lääkinnällisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet pohjana. Tavoitteena lisätä tietoisuutta asiaan yhtenäisen materiaalin ja pidettävien infojen avulla. 

  2. Tuotettavien palveluiden prosessikuvaus organisaation IMS-järjestelmään toimintaperiaatteiden mukaisesti.​

  3. Asiantuntijuuden esille tuominen lähityöyhteisöissä. Moniammatillisen yhteystyön edistäminen ja palaverikäytänteiden selvittäminen

  4. Palvelupyyntöjen kartoitus (mistä, miksi, onko oikea paikka?) Palvelupyynnöt tulee  oikea-aikaisesti oikeaan paikkaan​

  5. Palveluista tiedottaminen

Toimintaympäristö

Satakunnan hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden toimialueen kotona asumista tukevien kuntoutuspalveluiden eteläinen yksikkö, joka tuottaa fysioterapia- ja toimintaterapiapalveluita pääasiassa yli 65- vuotiaille satakuntalaisille kotona ja arviointi- ja kuntoutusyksiköissä. 

Sidosryhmiä toimialueella ovat mm. eri asiakas- ja palveluohjaus, kotihoidon tiimit, arviointi-ja kuntoutusyksiköt. Toimialueen ulkopuolisia sidosryhmiä ovat mm. polikliiniset kuntoutuspalvelut, perus- ja erityistason sairaalapalvelut.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
  • Ikääntyneiden palveluiden toimialueen kuntoutuspalvelut ovat tarkoitettuja ensisijaisesti niille yli 65- vuotiaille satakuntalaisille, jotka eivät käytä aikuisten terveyspalveluiden kuntoutuspalveluja ​

  • Ikääntyneiden kuntoutuspalveluja toteutetaan asiakkaan kotona sekä arviointi- ja kuntoutusyksiköissä (Arvi-yksikkö). 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kuntoutus näkyväksi-toimintamallissa kehittämistiimi osallisti Vetoa- ja pitoa valmennuksen aikana koko yksikön henkilöstöä toimintamallin kehittämiseen yksikön henkilöstöpalavereissa ja moniammatillisen yhteistyön selvittämisessä yksikön näkökulmasta . Kehittämistiimi kokoontui systemaattisesti koko Vetoa- ja pitoa valmennuksen valmennuskokonaisuuden aikana joka toinen viikko tunnin ajan kokoamaan yhteen eri toimenpiteiden tilannetta valmennusprosessin mukaisesti ja valmennuspäivillä saatujen tehtävänantojen mukaan. 

Kuntoutus näkyväksi-toimintamallin mukaisia infoja tuotetun materiaalin avulla pilotoitiin ja pilotoinnin jälkeen toiminta-alueella aloitettiin pilotin mukaisten infojen pitäminen. Jatkossa info kokonaisuus tulee juurruttaa toimialueen pohjoisen yksikön toimintatavaksi, koska yhdenvertaisesti tuotetaan palveluja ja sidosryhmien tulee olla tietoisia palveluista.

Organisaatiossa Ikääntyneiden palveluiden toimialueen eri palveluista oli infoja, joista yhteen kehittämistiimi kokosi tuotettavista kuntoutuksen palveluista kokonaisuuden.

 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

​Vetoa- ja pitoa valmennuksen kehittämistiimin työn tulokset:

  1. Kuntoutus näkyväksi- materiaali tehty ja laitettiin kommentoitavaksi kuntoutuksen henkilöstölle yksikön toiminta-alueella. Kommenttien jälkeen pidetty infot  pilotissa kotihoidon henkilöstölle tiimipalaverien yhteydessä. Esitelty toimintaa Kuntoutus näkyväksi - materiaalien avulla (Arvio- ja ohjauskäynnin pyyntöohjeet sekä terapeuttien yhteystiedot, Palveluiden sisällöt arviointi-ohjauskäynnistä, Kuntouttavasta arviointijaksosta ja Kotikuntoutusjaksosta). Infoissa kysyttiin osallistujilta palautetta informaation ja ohjeistuksen riittävyydestä sekä kartoitettiin, onko heillä tarvetta lisätiedolle. Pilotissa kotihoidon henkilöstö oli tyytyväinen sisältöön ja  infoissa heränneisiin keskusteluihin, lisätiedoille eivät kokeneet tarvetta. Perustason hoito-osaston osalta ei infoa pilotissa vielä pidetty. Tuotettavien palveluiden infot pidetty esihenkilön ja hänen kollegan toimesta kotihoidon päälliköille ja esihenkilöille Sata-alueella (4.1.,5.2.,30.4.,22.5.24). Vastuualuejohtajan toimesta 11.3.24 pidetty yhteistyöpalaveri kotihoidon alueiden päälliköiden kanssa kuntoutuksen info myös tässä mukana. Lisäksi pidetty 8.5.2024 Sata-alueen ammattilaisille  ikääntyneiden palveluiden infossa kuntoutuksen osio tuotettavista palveluista. (Kuntoutuksen kiertue 01/2024 toimintaperiaatteista)​. Pilotin jälkeen aloitettiin toiminta-alueella kotihoidon eri tiimien infoaminen toimintamallin mukaisesti ja juurruttaminen pitää jatkaa toimialueen pohjoisen yksikön alueelle vuoden 2025 alussa.

  2. Tuotettavien palvelujen prosessi kuvausta ei ole vielä tehty organisaation IMS-järjestelmään, mutta hyväksytyt toimintaperiaatteet löytyvät järjestelmästä.

  3. Pidetty 11.3.2024 Arvi-yksiköiden  sekä  4.4.2024  kotikuntoutuksen fysio- ja toimintaterapeuttien kesken erilliset Teams-palaverit koskien moniammatillisen yhteistyön toteutumista. Moniammatillisessa yhteistyössä on useita toimintamalleja ja tapoja eri paikkakunnilla. Toimintamallit eivät ole yhdenvertaiset keskenään. Jatkokehitysideana nousi yhtenäisen toimintamallin kehittäminen moniammatilliseen yhteistyöhön kotihoidon ja arviointi- ja kuntoutusyksiköissä.

  4. Palvelupyyntöjen oikea-aikaisuuden kartoitus tehty vko 11-12/2024 ja kartoituksen tulos käyty läpi koko yksikön henkilöstön kanssa 6.5.2024. Pääsääntöisesti palvelupyynnöt tulevat oikea-aikaisesti oikeaan paikkaan.​ Tavoitteena on jatkaa säännöllisesti kartoitusta.

  5. Esihenkilö pyrkinyt pitämään kotisivut ajantasalla. Esitettä tuotettavista palveluista valmisteltu, mutta tämä vielä kesken. Haaste on saada esitteeseen ns. paikkakuntakohtaiset yhteystiedot. Tuotettava palvelu on sama.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallissa haluttiin luoda asiantuntijuuden hyödyntämisestä ja tuotettavista palveluista yhtenäinen materiaali. Vastaavanlaista toimintamallia suosittelemme eri ammattilaisille, jotta sidosryhmät ovat tietoisia asiantuntijoista ja tuotettavista palveluista.

Kehittämisen vaihe

Valmis