Kuvakommunikaation käyttö RAI-arvioinnissa
Toimintaohjeet kuvatuen käytöstä kehitysvammaisen henkilön RAI-arvioinnin kysymyksissä, joissa selvitetään henkilön omia ajatuksia, kokemuksia, tuntemuksia tai mielipiteitä.
Toimintamallin nimi
Toimintaohjeet kuvatuen käytöstä kehitysvammaisen henkilön RAI-arvioinnin kysymyksissä, joissa selvitetään henkilön omia ajatuksia, kokemuksia, tuntemuksia tai mielipiteitä.
Ymmärtäminen ja ymmärretyksi tuleminen ovat RAI-arvioinnin keskiössä
Säännöllisissä palveluissa on tunnistettu tarve tukimateriaalille, jolla voidaan vahvistaa kehitysvammaisen henkilön ja ammattilaisen välistä vuorovaikutusta RAI-arviointikeskustelussa. Kuvakommunikaation avulla kehitysvammainen henkilö ja RAI-arviointia tekevä ammattilainen voivat aiempaa paremmin ymmärtää ja tulla ymmärretyksi RAI-arvioinnissa.
Toimintamallissa kuvataan
- Kuvatuki RAI-arviointikeskusteluun -materiaali, jonka avulla kehitysvammainen henkilön ja ammattilaisen ymmärrystä vahvistetaan kysymyksiin vastaamisessa.
- Kuvatuki RAI-arviointikeskusteluun -materiaalin käyttöä koskeva toimintaohje, jossa ohjeistetaan tukimateriaalin käyttö RAI-arviointiprosessissa. Toimintaohje on kuvattu TOIMIVUUDEN JA KÄYTTÖÖNOTON EHDOT -kappaleessa ja siitä on julkaistu myös tehtävälista.
Toimintamalli tukee uudistuneen vammaispalvelulain tarkoittamaa asiakkaan osallisuuden ja itsemääräämisen tukemista sekä palvelujen suunnittelua asiakkaan tarpeen mukaisesti.
RAI-arvioinnin tavoitteena on auttaa kehitysvammaista henkilöä saavuttamaan mahdollisimman hyvä elämänlaatu ja toimintakyky, edistää itsenäistä elämää ja osallistumista valitsemaansa yhteisöön sekä kohdistaa huomiota mahdollisiin terveysongelmiin.
RAI-arviointijakson yksilöllinen ja monitahoinen tiedonkeruu perustuu
- kehitysvammaisen henkilön omiin ja hänen läheisensä (jos saatavilla) näkemyksiin, kokemuksiin, tuntemuksiin ja mielipiteisiin kysyttävästä asiasta.
- kehitysvammaisen henkilön havainnointiin arjen eri tilanteissa.
- arvioinnista vastaavan ja kehitysvammaisen henkilön kanssa työskentelevien ammattilaisten kokemuksiin ja näkemyksiin henkilön tilanteesta.
- palvelun aikana muodostuneista asiakasasiakirjoista.
Kehitysvammaisen henkilön tulee itse olla ensisijainen tiedon lähde
Kehitysvammaisen henkilön aito osallistuminen RAI-arviointiinsa edellyttää, että on tietoinen sen tavoitteista ja hänellä on välineitä vastavuoroiseen viestintään. Jos ymmärretyksi tulemisessa on haasteita, on mahdollista käyttää puhetta täydentäviä, tukevia tai korvaavia menetelmiä. Näin tuetaan myös puheen ymmärtämistä.
Kuvakommunikaatio on kuvien käyttöä puheen ja sanattoman viestinnän rinnalla. Kuvat saavat merkityksensä kommunikointitilanteissa ja visuaalisuus tukee puhetta ja sen ymmärtämistä. Kuvakommunikaatiota voidaan käyttää puheen ja sanattoman viestinnän rinnalla sekä esimerkiksi yhdessä tukiviittomien ja sosiaalisen tarinan kanssa.
Toimintamalli edistää ammattilaisten osallistavia toimintakäytäntöjä kehitysvammaisten henkilöiden RAI-arvioinnissa.
Kuvakommunikaation käyttö RAI-arvioinnissa -toimintamallin käyttäjät. Toimintamallin soveltajia ovat säännöllisissä palveluissa kehitysvammaisille henkilöille RAI-arviointeja tekevät ammattilaiset, jotka ovat perehtyneet RAI-arvioinnin periaatteisiin ja RAI-arviointikäsikirjan käyttöön sekä kuvakommunikaation käyttöön palveluita annettaessa.
Kuvatuki RAI-arviointikeskusteluun -materiaalin käyttäjät. Materiaalin käyttäjiä ovat omaan RAI-arviointikeskusteluunsa osallistuvat säännöllisiä palveluita saavat kehitysvammaiset henkilöt yhdessä ammattilaisen kanssa. Eduksi on, jos kuvakommunikaation käyttö on RAI-arviointiin osallistuville arkipäiväistä. Materiaalin käyttöä tulee aina arvioida yksilöllisesti.
Käyttäjien osallisuus kehittämistyössä. Kuvatuki RAI-arviointikeskusteluun -materiaalia on testattu aidoissa RAI-arviointitilanteissa. Sen laatimisessa ja testaamisessa on kerätty palautetta kuvakommunikaatiota käyttäviltä kehitysvammaisilta henkilöiltä ja heidän RAI-arviointia tekeviltä ammattilaisilta. Kuvatuki ja sen käytön ohjeistus on luotu ja sitä on paranneltu testaustulosten perusteella.
Toimintaohje Kuvatuki RAI-arviointikeskusteluun -materiaalin käyttöön
RAI-arviointikeskustelua ennen
- Tutustu ja tiedota etukäteen. Tutustu kehitysvammaiseen henkilöön, jonka kanssa käyt RAI-arviointikeskustelun. Kerro keskustelusta etukäteen hänelle ja hänen läheiselleen. Kerro arviointijaksosta ja että sen aikana ollaan erityisen kiinnostuneita hänestä ja hänen elämästään. Kerro arvioinnin tavoitteista, ajankohdasta, toteutuksesta sekä siitä, mitä arvioinnista saatavalla tiedolla tehdään. Korosta, että hänen osallistumisensa on tärkeää ja kerro miten se tapahtuu. Kerro, että hänellä on mahdollisuus ilmaista omin sanoin omat ajatuksensa, kokemuksensa, näkemyksensä ja mielipiteensä kysyttyihin asioihin.
- Varaa sopiva yhteinen aika itsellesi ja kehitysvammaiselle henkilölle RAI-arviointikeskusteluun. Informoi keskustelusta kehitysvammaisen henkilön läheistä, joka mahdollisuuksien mukaan ja arvioitavan suostumuksella osallistuu arviointikeskusteluun.
- Selvitä, millaisia kommunikaatiota tukevia menetelmiä RAI-arvioitavalla henkilöllä on käytössään. Arvioi kuvatuen käyttökelpoisuutta yksilöllisesti. Materiaalin esitteleminen voi auttaa sen soveltuvuuden arvioinnissa.
- Perehdy interRAI-ID-arviointikäsikirjan ohjeistuksiin laadukkaan RAI-arvioinnin tekemiseksi. Perehdy myös henkilön asiakasasiakirjoihin ja päivittäiskirjauksiin.
- Perehdy Kuvatuki RAI-arviointikeskusteluun -verkkokirjaan ja kuvakommunikaation käyttöön. Tunnista RAI-arviointikysymysten osat, joihin kuvatuki on laadittu.
- Valmistaudu arviointikeskusteluun ottamalla kuvatuki verkkokirjana tai tulosteena esille. Valmistele rauhallinen ja yksityinen ympäristö, joka tukee henkilön arviointiin osallistumista. Varmista myös, että sinulla on arviointia varten tarvittavat arviointi- ja mittausvälineet.
RAI-arviointikeskustelun aikana
- Noudata ja käytä käsikirjaa apuna parantaaksesi arvioinnin tarkkuutta. Tarkista sieltä tarvittaessa kysymyksen tarkoitus. Älä tee tulkintoja, vaan vastaa kysymykseen, jota kysytään.
- Luota keskusteluun. Kysymyksissä haetaan kehitysvammaisen henkilön itse tuottamia ajatuksia, kokemuksia, näkemyksiä ja mielipiteitä. Kirjaa ne arviointiin. Älä anna kysymyksiin vastatessasi omien ajatustesi ja käsitystesi asioista ohjata vastaamista.
- Käytä kuvatukea harkintasi mukaan. Jokainen henkilö ja arviointitilanne on yksilöllinen. Jos havaitset arviointikeskustelussa, ettei kuvatuki sovellu kyseiselle henkilölle, älä käytä sitä.
RAI-arviointikeskustelun jälkeen
- Käy RAI-arvioinnin tulokset läpi yhdessä kehitysvammaisen henkilön kanssa keskustellen, jos mahdollista. Tarkista erityisesti kohdat, joissa tietoa on kerätty henkilöltä itseltään.
- Käytä arviointitietoa suunnittelussa. Laadi tai päivitä kehitysvammaisen henkilön asiakassuunnitelma ja/tai palvelun toteuttamissuunnitelma organisaatiosi ohjeiden mukaisesti. Käytä RAI-tietoa henkilön toimintakyvystä, voimavaroista, palvelun ja hoidon tarpeista sekä herätteitä ja herätekäsikirjaa sisällön suunnittelussa.
- Pyydä palautetta ja arvioi kuvatuen kelpoisuutta. Pyydä kehitysvammaiselta henkilöltä palautetta Kuvatuki RAI-arviointikeskusteluun -materiaalin käytöstä RAI-arvioinnissa. Arvioi kunkin kehitysvammaisen henkilön kohdalla kuvatuen käyttökelpoisuutta ja jatkokäyttöä tulevissa puolivuosittaisissa RAI-arvioinneissa. Arvioi myös tukimateriaalin jatkokehittämisen tarve niiden kysymysten kohdalta, joissa kehitysvammaiselta itseltään tarvitaan omia näkemyksiä, kokemuksia ja mielipiteitä. Anna palautetta materiaalin käytöstä sen kehittäjille.
Toimintamallin kokeileminen kehitysvammaisten henkilöiden RAI-arviointikeskustelussa ja sen säännöllinen käyttö osoittaa toimintamallin toimivuuden. Parhaimmillaan kehitysvammaisten henkilöiden osallisuus RAI-arviointiin vahvistuu ja tulokset ovat nähtävissä myös palvelun laatua kuvaavissa RAI-vertailutiedoissa.
Kansikuva
