Kymenlaakson Asiointipalvelu: Masentuneen palveluohjaus ja itsehoitopolku

Kansalainen voi kirjautua vahvalla tunnistautumisella digitaaliseen Asiointipalveluun, jossa on mahdollista arvioida omaa tilannetta, valita tilanteeseen sopiva itsehoito-ohjelma, ottaa yhteys terveydenhuollon ammattilaiseen ja saada hoitoa ajasta ja paikasta riippumatta.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Kymenlaakson Asiointipalvelu: Masentuneen palveluohjaus ja itsehoitopolku
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kansalainen voi kirjautua vahvalla tunnistautumisella digitaaliseen Asiointipalveluun, jossa on mahdollista arvioida omaa tilannetta, valita tilanteeseen sopiva itsehoito-ohjelma, ottaa yhteys terveydenhuollon ammattilaiseen ja saada hoitoa ajasta ja paikasta riippumatta.

Toteutuspaikka
Kymenlaakso
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Hamina
Kouvola
Kotka
Miehikkälä
Pyhtää
Virolahti
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Juhana Haavisto

Luotu

18.10.2022

Viimeksi muokattu

07.11.2023
Ratkaisun perusidea **

Ratkaisun tavoitteena on tuottaa matalan kynnyksen mielenterveyspalvelu, jonka avulla voidaan tunnistaa ja puuttua varhaisessa vaiheessa mielenterveyden ongelmiin. Varhaisella puuttumisella pyritään saamaan apu asiakkaalle ajoissa,  ehkäisemään asiakkaiden terveydentilan paheneminen sekä asiakkaiden ohjautuminen raskaisiin ja kalliisiin erikoissairaanhoidon palveluihin. 

Toimintamallissa kansalainen kirjautuu vahvalla (suomi.fi) tunnistautumisella digitaaliseen Asiointipalveluun.

Asiointipalvelussa asiakkaan on mahdollista arvioida omaa tilannettaan mielialan itsearvion ja masennusta kartoittavan BDI-kyselyn perusteella. Tulosten perusteella asiakas ohjautuu joko valitsemaan tilanteeseen sopivan omahoito-ohjelman tai suoraan terveydenhuollon ammattilaisen yhteydenottoon.

Omahoito-ohjelma sisältää Mielenterveystalon omahoito-ohjelman sekä Mieli ry:n ja Terveyskirjaston tietoa hyödyntävän tietopaketin ja hoitoon hakeutumisen ohjeet.

Asiakkaalla on koko palvelupolun ajan mahdollisuus lähettää yhteydenottopyyntö terveydenhuollon ammattilaiselle viestipalvelun kautta.

Ammattilainen näkee Asiointipalvelussa asiakkaan tekemät itsearvioinnit, kyselyiden tulokset ja omahoito-ohjelman tilan sekä voi myös ottaa yhteyttä asiakkaaseen.

 

Toimintaympäristö **

Kymenlaaksossa sairastuvuus on suurempaa kuin keskimäärin Suomessa ja sote-palveluiden käyttö painottuu erityisesti raskaisiin ja kalliimpiin palveluihin. Tarvetta on siirtää painopistettä kevyempiin ja ennaltaehkäiseviin palveluihin, joiden kustannukset ovat pienemmät.

Alueella päihteiden käyttö sekä siitä aiheutuvat terveyshaitat ovat kasvaneet ja vaikuttavat osaltaan muuhun sairastavuuteen. Mielenterveyssairauksien korkea sairastavuus nostaa palvelujen kysyntää.

Mitä paremmin asukkaiden hyvinvoinnin ja terveydentila on tunnistettu, sitä täsmällisemmin pystytään puuttumaan ongelmiin, ehkäisemään niiden syntyä ja ryhtymään toimiin, joilla kavennetaan hyvinvointi- ja terveyseroja sekä edistetään hyvinvointia ja terveyttä. Asukkaiden hyvinvointi on myös alueen talouteen suuresti vaikuttava tekijä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä on yli 18 -vuotiaat Kymenlaaksolaiset, joilla on tarvetta matalan kynnyksen mielenterveyspalveluille. Palvelu vaatii vahvan (suomi.fi) tunnistautumisen, joten se soveltuu käyttäjälle, jolla on vahvan tunnistautumisen välineet eli verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne.

Kehittämisvaiheessa on hyödynnetty kokemusasiantuntijoita. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Asiakaspolun ja ammattilaisten työroolien määrittely mielenterveys- ja päihdepalveluiden ammattilaisten ja järjestelmätoimittajan kanssa. Asiakkaiden / kokemusasiantuntijoiden hyödyntäminen kehittämisessä.

Palvelun johdon ja ammattilaisten osallistaminen ja sitouttaminen kehittämistyöhön.

Teknisen työn toteutukset järjestelmätoimittajan toimesta. Tiivis yhteistyö järjestelmätoimittajan kanssa jo määrittelyvaiheesta lähtien.

Henkilöstön kouluttaminen järjestelmän käyttöön.

Viestiminen palvelun käyttöönotosta asiakkaille ja ammattilaisille. 

Säännölliset seurantapalaverit käyttöönoton jälkeen.

Asiakaspalautteen kerääminen ja palvelun jatkokehittäminen kokemusten perusteella.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Perinteisten kanavien (puhelin) kautta mielenterveys- ja päihdepalveluihin on ohjautunut noin 300 yhteydenottoa kuukaudessa. Asiointipalvelun masennuksen palveluohjaukseen ja itsearviointiin ohjautui hankeaikana keskimäärin n. 50-70 asiakasta kuukaudessa. Itsearviointeja mielenterveyden polulla ajalla 12/2021-10/2023 oli 1145 kpl ja yhteydenottoja 420 kpl.  Ajalla 3/2021-11/2021 itsearviointeja ja yhteydenottoja oli yhteensä 556 kpl. Vuoden 2021 joulukuuhun asti tilastointia ei voitu järjestelmästä johtuen vielä eritellä.

Perinteisten yhteydenottojen määrä ei ole vähentynyt. Onkin arvioitu, että digitaalinen palvelu on mahdollisesti tavoittanut asiakkaita, jotka muutoin eivät olisi ohjautuneet mielenterveys palveluiden piiriin perinteisten kanavien kautta.

Asiointipalvelun teknologiaratkaisu tulee lähitulevaisuudessa vaihtumaan ja kuvatun mallista asiakaspolkua tullaan uudistamaan. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamalli on sovellettavissa laajaan kirjoon eri sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita. Toimintamallin soveltaminen vaatii kaikkien osapuolten sitoutumisen toimintamallin kehittämiseen ja käyttöönottoon sekä toimintamallimuutokseen palveluissa. Palvelusta riippumatta käyttöönotto vaatii vahvaa markkinointia niin asiakkaille kuin organisaation ammattilaisille.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä