Lapsiperheiden ja nuorten ohjaus- ja neuvontapalvelu osana Rovaniemen perhekeskusta

Monialaisen ohjaus- ja neuvontapalvelu Perheinfon ja Nuorten infon toteuttaminen ja kehittäminen Rovaniemen perhekeskuksessa rovaniemeläisten lapsiperheiden ja nuorten auttamiseksi sopivaan toimintaan tai palveluun.  

Toimintamallin nimi
Lapsiperheiden ja nuorten ohjaus- ja neuvontapalvelu osana Rovaniemen perhekeskusta
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Monialaisen ohjaus- ja neuvontapalvelu Perheinfon ja Nuorten infon toteuttaminen ja kehittäminen Rovaniemen perhekeskuksessa rovaniemeläisten lapsiperheiden ja nuorten auttamiseksi sopivaan toimintaan tai palveluun.  

Toteutuspaikka
Rovaniemi
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Rovaniemi
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Liitteet ja linkit

Tekijä

Mia Nahkuri

Luotu

14.12.2023

Viimeksi muokattu

20.12.2023
Ratkaisun perusidea

Lapsi, nuori, vanhempi tai perheen läheinen voi ottaa nimettömästi yhteyttä ohjaus- ja neuvontapalveluun soittamalla, chattaamalla tai jättämällä sähköisen yhteydenottopyynnön. Sähköiseen yhteydenottopyyntöön vastataan mahdollisimman pian, viimeistään 1-2 arkipäivän aikana.  

Asiakas saa avun yhteydenoton aikana tai asiakkaan asia voidaan tarvittaessa saattaa oikealle asiantuntijalle hyödyntäen monialaista verkostoa. Saattaminen tarkoittaa sitä, että tarvittaessa ja asiakkaan luvalla asian vastaanottanut ohjaaja pyytää toisesta palvelusta ammattilaisen asiakkaan avuksi ja näin varmistaa, että asiakas saa tarvittavan avun. Tällä vältetään asiakkaan “luukuttamista”.      

Toimintaympäristö

Monialaista ohjaus- ja neuvontapalvelua toteuttavat Rovaniemen kaupungin sivistys- ja hyvinvointipalvelut, Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut, järjestöt: Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry, Erityislastenomaiset ELO ry, Lapin ensi- ja turvakoti ry, Rovaniemen Neuvokas järjestöpiste Joiku sekä Rovaniemen seurakunta. Palvelun omistajuus jakautuu Rovaniemen kaupungille ja Lapin hyvinvointialueelle. Palvelun järjestäminen on sopimuksellista toimintaa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Rovaniemellä toteutetussa lapsiperhekyselyssä on käynyt ilmi vuosi toisensa jälkeen, että perheet eivät löydä toimintaa ja palveluita riittävän hyvin. Vuoden 2023 kyselyssä ilmenee myös, että palveluissa on ruuhkaa ja vanhemmat kokevat, että apua on vaikea pyytää. Sosiaali- ja terveyspalveluiden siirtyessä hyvinvointialueelle palveluiden löytyminen on haastanut entisestään. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Monialaiseen ohjaus- ja neuvotatyön verkostoon kuuluvat ohjaajat osallistuvat ammatillisiin vertaistapaamisiin ja palvelun kehittämiseen kuukausittaisissa yhteisissä tapaamisissa. 

Monialaisen ohjauksen ja neuvonnan toimintaa ohjaa Rovaniemen Perhekeskuksen ohjausryhmä sekä sovitut avainhenkilöt. Toimintaa koordinoi perhekeskuskoordinaattori. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Perhekeskuskehittämisen aikana puhelin ja chat palvelun lisäksi otettiin käyttöön Pyydä apua palvelun sähköinen yhteydenottolomake. Tämä mahdollisti avun pyytämisen 24/7, jonka jälkeen yhteydenottoja alkoi tulla merkittävästi enemmän. 

Yhdessä tehtävä työ ja säännölliset monialaiset tapaamiset ovat tiivistäneet verkostoa. Ohjaajat konsultoivat toisiaan myös omassa työssään eteen tulevien haasteiden kanssa helposti ja joustavasti. Ohjaajien palvelujärjestelmän tuntemus kokonaisuutena on lisääntynyt ja järjestöjen toimintaa ja palveluja osataan hyödyntää enemmän.  

Vinkit toimintamallin soveltajille

Monenlaisiin kysymyksiin ja tilanteisiin vastaaminen voi tuntua yksittäisestä ohjaajasta haastavalta, varsinkin jos se ei osu omaan osaamisalaan. Siksi verkosto on ainoa tapa, jolla voidaan vastata erilaisiin kysymyksiin ja avun pyyntöihin. Verkoston monialaisuus on rikkaus.

Kansikuva
Rovaniemen perhekeskus

Kehittämisen vaihe

Valmis