Lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden erityistyöntekijän työ
Lasten ja nuorten mielenterveys - ja päihdepalveluiden erityistyöntekijöiden työn tuki oli suunnattu Keski-Suomen oppilas- ja opiskelijahuollon sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon työntekijöille.
Toimintamallin nimi
Lasten ja nuorten mielenterveys - ja päihdepalveluiden erityistyöntekijöiden työn tuki oli suunnattu Keski-Suomen oppilas- ja opiskelijahuollon sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon työntekijöille.
Keski-Suomen tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman Lasten ja nuorten mielenterveys -ja päihdepalveluiden erityistyöntekijät ovat ammatiltaan psykiatrisia sairaanhoitajia. Erityistyöntekijöiden työn tavoitteena oli:
•Lasten ja nuorten ennaltaehkäisevä mielenterveyden ja päihteettömyyden tukeminen vahvistuu perusopetuksen kouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa
•Vanhemmuuden tukemisen vahvistaminen
•Lasten ja nuorten mielenterveys –ja päihdepalveluiden saatavuus paranee
Lasten ja nuorten mielenterveys - ja päihdepalveluiden erityistyöntekijöiden työn tuki oli suunnattu Keski-Suomen oppilas- ja opiskelijahuollon sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon työntekijöille.
Työskentely kohdentui lasten ja nuorten sekä heidän vanhempien kanssa toimivien oppilas- ja opiskelijahuollon sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon työntekijöiden on mahdollista käyttää erityistyöntekijän palvelua erilaisissa mielenterveys- ja päihdetyön sekä verkko- ja pelikäyttäytymisen asioissa. Työskentelyssä oppilashuollon työntekijät työskentelivät 6–17-vuotiaiden lasten ja nuorten sekä heidän vanhempien kanssa.
Lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden erityistyöntekijöiden työ edellyttää työntekijöiltä laajalaista tietoa taitoa lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdeasioista sekä laajalaista kokemusta työskentelystä tämän kohderyhmän kanssa. Työn aloittamisessa on tärkeää painottaa riittävää tiedottamista ja markkinointia alueen oppilas- ja opiskelijahuollon sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon työntekijöille. Kokemuksena yhteistyön jouhevaan aloittamiseen myönteisesti vaikutti tiedottamisen ja markkinoinnin toteuttaminen kasvotusten. Työntekijäresurssina oli alussa 4 työntekijää, mutta työntekijä muutoksiin liittyen työskentelyä toteutti viimeiset puoli vuotta kaksi työntekijää. Riittävä resurssointi ja maakunnallinen aluejako on työn laadun ja toimivuuden kannalta olennaista.
Työskentelyn kuvausta konkreettisti kevään 2023 ajalta:
- Toteutettiin kaksi Elämäntaito -ryhmää 8.luokkalaisille tytöille kahden kunnan yläkoululla ja maakunnalliset digiryhmät Tukea vanhemmuuteen etäryhmä vanhemmille ja Hallitse ahdistusta- etäryhmä nuorille, yhteensä neljä ryhmää joissa 7-10 ryhmäkertaa per ryhmä.
- Vaikuttavien menetelmien juurruttamisen pyrittiin toteuttamalla Cool Kids-työskentelyä maakunnan kahdella koululla, yhdellä yksilötyönä ja toisella ryhmätoimintana. Lisäksi yksi erityistyöntekijä on toiminut hankkeen järjestämien LP-koulutuksien kouluttajana.
- Tarjottiin kuntiin yhteistyön mahdollisuutta koulujen yhteisölliseen tukeen ehkäisevässä työssä. Tätä työtä toteutettu kouluista ja oppilaitoksista tulleiden pyyntöjen mukaan, mm. vanhempainiltoina, oppitunteina ja teemapäivinä.
- Toteutettiin mentorointia ja konsultointia alueen oppilas- ja opiskelijahuollon sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon työntekijöille heidän tarpeiden mukaan
- Mahdollistettiin työparityöskentely lasten ja nuorten mielenterveys- päihdeasioissa opiskeluhuollon toimijoille
- Tiivis yhteistyö hankkeen muiden kokonaisuuksien kanssa. Erityistyöntekijät ovat myös osallistuneet kuntien toimijoiden yhteistyöpalavereihin, jotka ovat liittyneet lasten ja nuorten mt- ja päihdeasioihin.
- Tehtiin aloite ja oltiin mukana suunnittelemassa maakunnallista ennaltaehkäisevän päihdetyön vuosikello kokonaisuutta 5. ja 7.luokkalaisille.
- Yhdessä K-S TulSote- hankkeen menetelmäkoordinaattorin kanssa toteutettu webinaari-iltaa vanhemmille nuorten mt-haasteista.
Lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden erityistyöntekijöiden työskentelyssä tuli esille;
- oppilas- ja opiskelijahuollon sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon työtilanteen kuormittuneisuus
- hyvinvointialueen maantieteelliset eroavaisuudet lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluissa
- alueen koulujen ja oppilaitoksien tarve ehkäisevälle mielenterveys- ja päihdetyölle