Omaolo oirearvioiden käyttö Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Kymenlaakson hyvinvointialueella on käytössä Omaolon oirearviot osana asukkaan hoidontarpeen arviota. Oirearvioita käsittelee Kaiku24 (P1-P3), terveysasemat (P4-P8) ja kuntoutus (tule-oirearviot P4-P8).
Toimintamallin nimi
Kymenlaakson hyvinvointialueella on käytössä Omaolon oirearviot osana asukkaan hoidontarpeen arviota. Oirearvioita käsittelee Kaiku24 (P1-P3), terveysasemat (P4-P8) ja kuntoutus (tule-oirearviot P4-P8).
Omaolo oirearvioiden käyttöönoton myötä mahdollistetaan asukkaille digitaalinen yhteydenottokanava terveysasemalle sekä tuetaan asukkaan itse- ja omahoitoa. Asukkaan täytettyä Omaolon oirearvion, saa hän Omaolosta joko itsehoito-ohjeet, tai mahdollisuuden ajanvaraukseen ja työjonolle lähettämiseen. Omaolon kautta voi tarvittaessa suoraan varata ajan esimerkiksi terveysasemalle kiirevastaanotolle, lääkkeenmääräämishoitajalle tai kuntoutukseen. Kuntoutuksessa on tarjolla myös etävastaanottoja. P4-P8 kiireellisyysluokituksen oirearvioita käsitellään terveysasemilla ja kuntoutuksessa (tule-oirearviot) ja kiireellisimmät oirearviot P1-P3 käsitellään keskitetyssä asiakasohjauksessa.
Omaolon oirearviot osana asukkaan hoidontarpeen arviota. Omaolo on CE-merkitty lääkinnällinen laite ja antaa asukkaan vastauksien pohjalta asioinnin kiireellisyyden oireen hoitoon. Kymenlaakson hyvinvointialueen terveysasemat ja kuntoutus käsittelevät P4-P8 kiireelliset (kiireettömät) oirearviot. Keskitetty asiakasohjaus käsittelee P1-P3 kiireelliset oirearviot.
Kohderyhmänä terveydenhuoltopalveluja käyttävät yli 15v Kymenlaaksolaiset asukkaat sekä Omaoloon koulutetut ja luvitetut ammattilaiset. Säännöllinen viestintä ja markkinointi, jotta asukkaat löytävät Omaolon oirearviot. Asiakkaan kanssa viestitellään Omaolossa, jossa ammattilainen voi kysyä asiakkaalta lisätietoja esimerkiksi oirekuvasta sekä antaa hoito-ohjeita ja jatkohoito-ohjeet. Oirearvion lähettäminen ammattilaiselle vaatii vahvan tunnistautumisen.
Oirearvioita käsittelevät terveysasemat, kuntoutus sekä keskitetty asiakasohjaus. Aluksi oirearvioita käsitteli ainoastaan keskitetty asiakasohjaus, mutta syksyn 2024 aikana kiireettömät oirearviot P4-P8 siirrettiin terveysasemien ja kuntoutuksen käsiteltäviksi. Ennen kun P4-P8 oirearvioiden käsittely siirrettiin terveysemille ja kuntoutukseen, selvitettiin toimintamalli miten toimitaan. Terveysasemilla oirearvion käsittelyn aloittivat digimentorit. Ennen käyttöönottoa pidettiin ammattilaisille koulutus, joka myös tallennettiin. Lisäksi apuna on Omaolon oirearvion käsittelystä video sekä kuvallinen ohje. Lisäresurssia ei käytetty, uuden toimintamallin myötä työskentelytapoja muutettiin niin, että Omaolon oirearvioiden käsittely on mahdollista päivittäisessä työssä. Kehittäminen on toteutettu yhteiskehittämisen menetelmin Kymenlaakson hyvinvointialueen henkilöstön kanssa.
Digitaalisen yhteydenottokanavan myötä asukkaat ovat saaneet yhteyden terveysasemalle nopeammin kuin puhelimella soittamalla. Asukas pystyy ottamaan Omaolon kautta yhteyttä terveysaseman ammattilaiseen milloin tahansa. Ammattilaisen näkökulmasta Omaolon lääkinnällisen laitteen ominaisuus tekee asukkaan oireesta kiireellisyysluokituksen, jonka pohjalta ammattilainen ottaa oirearvion käsittelyyn.