Päivystyksen psykiatrisen sairaanhoitajan etäkonsultaatio ja etävastaanotto, Satakunnan HVA (RRP, P4, I1)

Päivystyksen psykiatrisen sairaanhoitajan etäkonsultaatio ja etävastaanotto tarjoaa konsultaatiota akuuteissa tilanteissa sekä mahdollisuuden etävastaanottoon, tilanteissa, joissa ei ole välttämätöntä mennä fyysisesti päivystyspoliklinikalle.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Päivystyksen psykiatrisen sairaanhoitajan etäkonsultaatio ja etävastaanotto, Satakunnan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Päivystyksen psykiatrisen sairaanhoitajan etäkonsultaatio ja etävastaanotto tarjoaa konsultaatiota akuuteissa tilanteissa sekä mahdollisuuden etävastaanottoon, tilanteissa, joissa ei ole välttämätöntä mennä fyysisesti päivystyspoliklinikalle.

Toteutuspaikka
Satasairaala yhteispäivystys
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Sari Rajala

Luotu

11.10.2023

Viimeksi muokattu

20.06.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Toimintamallin tarkoituksena on tarjota päivystyksen psykiatrisen sairaanhoitajan osaamista mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arvioinnin tueksi.  Tavoitteena on tuottaa asiakkaalle mahdollisimman helppo pääsy hänelle tarkoituksenmukaisimpiin palveluihin. Toimintamallilla pyritään ohjaamaan asiakkaat heti yhdellä yhteydenotolla tarkoituksenmukaisiin palveluihin, niin ettei asiakasta pompotella eri palveluissa. 

Toimintaympäristö **

Hoitotakuun kiristyminen koskee myös mielenterveys- ja päihdepalveluja. Valtakunnallisesti puhutaan mielenterveyskriisistä, joka tarkoittaa, että psyykkiset ongelmat ovat lisääntyneet. Satakunnassa alkoholin humalahakuinen käyttö on lisääntynyt ja huumausaineiden kokeilut ja huumausainerikokset ovat vähentyneet tilastojen mukaan. 

Erilaiset kriisit, kuten koronapandemia, sota Ukrainassa ja ilmastonmuutos,  ovat lisänneet ahdistuneisuutta. Yritysten konkurssit ovat lisääntyneet ja Kelan tilastoissa on nähtävissä mielenterveyssyistä sairauslomien ja eläköitymisen kasvu. Nuorten aikuisten lisääntynyt uupuminen ja ahdistuneisuus on havaittavissa, samoin muuttunut työkulttuuri hektisyydellään ja muilla paineillaan on lisännyt työuupumusta ja siihen liittyvää hoitoa vaativaa masennusta. 

 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat kiireelliset mielenterveys- ja päihdepotilaat, joiden tilanne on mahdollista arvioida etäyhteyttä hyödyntäen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Osana toimintamallia järjestettiin koulutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan kohtaamisesta ja hoidon tarpeen arvioinnista. Koulutuksien sisältöä suunniteltiin ja mahdollisia kouluttajia kartoitettiin hyvinvointialueen sisältä ja myös ulkopuolelta. Koulutuksien järjestämiseen kokonaisuudessaan kului paljon työaikaa sekä projektisuunnittelijalta että myös osaamisen kehittämisen  palveluiden työntekijöiltä. Kouluttajien aikaa meni pääasiallisesti puheenvuoron valmisteluun ja sen pitämiseen. Ensihoidolle pidettiin lisäksi viikon ajan joka aamu tietoisku aiheesta.

Päivystyksen psykiatriset sairaanhoitajat ja heidän esihenkilönsä ovat osallistuneet toimintamallin suunnitteluun ja toteutukseen tiiviisti yhdessä projektisuunnittelijan kanssa, jolla toiminnan juurtumista käytäntöön edistettiin. Toiminnan suunnitteluun käytettiin noin viisi kuukautta projektisuunnittelijan työaikaa ja yhteistyötä tehtiin esihenkilöiden ja käytännön työntekijöiden kanssa. Päivystyksen psykiatrisilla sairaanhoitajilla on käytössään chat-palvelu, jossa on etävastaanottomahdollisuus, uutta ohjelmistoa ei siis tarvittu, eikä sen vuoksi tullut lisäkustannuksia. Toimintamalliin liittyen käytiin myös keskustelua perustason mielenterveys- ja päihdepalveluiden esihenkilöiden kanssa.

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Pilotointiaikana ei järjestetty yhtään etävastaanottoa, vaan kaikki konsultaatiot toteutuivat puhelinkonsultaatioina ammattilaisten välillä ja tarvittaessa päivystyksen psykiatrinen sairaanhoitaja keskusteli myös asiakkaan kanssa. Konsultaatioiden perusteella 26 % yhteydenotoista johti ohjaamaan asiakkaan päivystykseen ja loput asiakkaat pystyttiin ohjaamaan konsultaation perusteella muiden palveluiden piiriin. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamallin käynnistäminen vaatii henkilöstöresursseja suunnittelun ja toiminnan osalta. Koulutuksiin ja tiedottamiseen kannattaa panostaa. Koulutuksia kannattaa järjestää useampia tai tehdä koulutustallenne, jonka voi katsoa itselleen sopivana aikana. Eri toimintojen esihenkilöiden sitouttaminen muutokseen on tärkeää. Toimintamalli on muokattavissa myös muille asiakasryhmille.

Kansikuva
Kuvituskuvassa puhelin ja puhekupla, jonka sisällä on kuva aivoista.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis