Perheterapeuttinen ote-koulutuskokonaisuus OYS-yhteistyöalueella vahvistamassa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten osaamista

Neliosainen perheterapeuttinen ote-koulutuskokonaisuus OYS-yhteistyöalueella sote-palveluissa työskenteleville ammattilaisille vahvistaa ammattilaisten valmiuksia työskennellä perheen näkökulma huomioiden omassa työssään. 

Toimintamallin nimi
Perheterapeuttinen ote-koulutuskokonaisuus OYS-yhteistyöalueella vahvistamassa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten osaamista
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Neliosainen perheterapeuttinen ote-koulutuskokonaisuus OYS-yhteistyöalueella sote-palveluissa työskenteleville ammattilaisille vahvistaa ammattilaisten valmiuksia työskennellä perheen näkökulma huomioiden omassa työssään. 

Toteutuspaikka
Pohjois-Suomen yhteistyöalue, OYS
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kainuun hyvinvointialue
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue
Lapin hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Paula Ojala

Luotu

28.11.2023

Viimeksi muokattu

19.12.2023
Ratkaisun perusidea

Perheterapeuttinen ote-koulutuskokonaisuuden tarkoituksena oli täydentää psykososiaalisten menetelmien koulutuskokonaisuutta OYS-yhteistyöalueella alueiden tarpeiden mukaisesti. Perheterapeuttinen ote-koulutuskokonaisuus läpi leikkaa kaikki ikäryhmät (aikuiset, nuoret ja lapset) ja kohdentui tukemaan jo olemassa olevaa osaamista matalan kynnyksen palveluvalikoimassa joka ikäluokan osalta. Luennot toteutettiin etänä Teams-yhteyden välityksellä. Koulutuspäivien välillä suositeltiin pienimuotoiseen ennakkolukemistoon tutustumista. Koulutukseen oli suositeltavaa osallistua jokaiseen neljään aamupäivään, mutta oli mahdollistua osallistua osaan päivistä omien mahdollisuuksien mukaan.            

Toimintaympäristö

Vuosina 2021–2023 mielenterveysstrategian toimeenpanon painopiste on psykososiaalisten menetelmien ottaminen käyttöön perusterveydenhuollossa ja sitä tukevan perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja yliopistosairaalan yhteistyörakenteen luominen. Tätä toteutetaan Tulevaisuuden sote-keskus ohjelman avulla kaikilla alueilla ja kaikille ikäryhmille.  

Psykososiaalisten menetelmien käyttöönoton koordinointi OYS yhteistyöalueelle -hankkeen tavoitteena on kehittää yhdessä hyvinvointialueiden kanssa alueellista psykoterapeuttisten ja psykososiaalisten menetelmien käyttöönottoa, arviointia ja osaamisen ylläpitoa osana hoito- ja palveluketjujen kokonaisuuksia, ns. keskittämisasetuksen (VNa 582/2017) mukaisesti.  Psykososiaalisten menetelmien käyttöönoton koordinointi OYS yhteistyöalueella- hanke tukee hyvinvointialueita toteuttamaan Tulevaisuuden sote-keskushankkeen tavoitteita psykososiaalisten menetelmien osalta.  

Keskittämisasetuksen mukaisesti hankkeen tavoitteena on erityisesti: 1) Parantaa perustason psykososiaalisiin hoitoihin pääsyä kaikilla ikäluokilla. 2) Tukea perustasolle soveltuvien, näyttöön perustuvien psykososiaalisten menetelmien käyttöönottoa yleisimpien lievien ja keskivaikeiden mielenterveys- ja päihdehäiriöiden varhaisen hoitoon. 3) Vakiinnuttaa perusterveydenhuollon ja lasten- ja nuorten peruspalvelut kattava yhteistyörakenne, joka tukee mielenterveyden oireiden ja häiriöiden tunnistamista ja hoitoa sekä menetelmien ylläpitämistä 

Yhteistyö vuoden 2023 alussa käynnistyneiden hyvinvointialueiden kanssa on tiivistä kaikkien ikäryhmien osalta psykososiaalisten menetelmien käyttöönotossa sekä implementointityössä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Koulus oli suunnattu Pohjois-Suomen yhteistyöalueelle: Lappi, Kainuu, Keski-Pohjanmaa ja Pohjois-Pohjanmaa ja koulutus oli avoin kaikille halukkaille ammattilaisille, jotka työskentelevät perheiden parissa terveydenhuollossa ja sosiaalipalveluissa. 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Perheterapeuttinen ote-koulutuskokonaisuus pyrki vahvistamaan sosiaali-ja terveydenhuollon ammattilaisten osaamista perheterapeuttisen työotteen perusteista sekä syventämään osaamista perheterapeuttisesta työotteesta. Koulutus tarjosi ammattilaisille toimivia käytäntöjä ja valmiuksia perheiden kohtaamiseen ja perheiden parissa työskentelyyn terapeuttisella työotteella erityisesti matalankynnyksen palveluissa, mutta huomioiden myös vaativammat tuen tarpeet. Perheiden huomioiminen on osa jokaisen sosiaali-ja terveydenhuollon ammattilaisen työtä ja sitä voidaan tukea kouluttamalla, työpajoilla ja seminaareilla. 

 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Koulutuksen käyneet saivat selkeän ymmärryksen siitä, miten asiakkaiden/potilaiden perheet voivat olla keskeisenä resurssina ja tukena osana psykososiaalista hoitoa. Koulutus antoi hyvät perusvalmiudet kohdata erilaisia perheitä ja työskennellä perheen näkökulma huomioiden haastavissakin tilanteissa omassa työssään. Koulutuksen taustafilosofiana oli dialoginen ihmiskäsitys. Koulutus vahvisti työskentelijöiden dialogisuustaitoja, jotka käytännössä tukevat asiakkaiden/potilaiden sekä heidän läheistensä toimijuutta ja voimavaroja selviytyä elämään liittyvistä kysymyksistä ja vaikeuksista. 

Koulutus pyrki haastamaan osallistujia pohtimaan miten minun ja meidän kannattaa ajatella ja toimia, jotta asiakkaamme sekä heidän perheensä läheisensä hyötyvät yhteistyösuhteesta sekä 
toimimmeko niin, että asiakkaamme ja heidän perheiden oma toimijuus vahvistuvat sekä omat voimavarat selvitä elämään liittyvistä kysymyksistä ja vaikeuksista kehittyisivät. 

Webropolilla kerätyn palautekyselyn mukaan 93% koulutukseen osallistuneista koki koulutuksen kiinnostavaksi. 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Koulutus oli suunnattu Pohjois-Suomen yhteistyöalueelle: Lappi, Kainuu, Keski-Pohjanmaa ja Pohjois-Pohjanmaa ja koulutus oli avoin kaikille halukkaille, jotka työskentelevät perheiden parissa terveydenhuollossa ja sosiaalipalveluissa. Näin pystyttiin vahvistamaan perheterapeuttista osaamista saavuttaen kaikki ikäryhmät  (aikuiset, nuoret ja lapset) huomioiden ja kohdentaa koulutusta tukemaan jo olemassa olevaa osaamista matalan kynnyksen palveluvalikoimassa joka ikäluokan osalta. Toive oli, että osallistujamäärää ei tarvitse rajata ja tämän vuoksi koulutus järjestettiin teams-yhteydellä. Teams-yhteydellä järjestetty koulutus mahdollisti laajan osallistujamäärän. Kouluspäiviin sisältyvät pienryhmät edistivät myös ammattilaisten kokemusten jakamista ja vertaisoppimista.  Neliosainen koulutuskokonaisuus koostuen neljästä erillisestä noin 3-4h mittaisesta aamu- ja/tai iltapäivä koulutuksesta ja koulutuskokonaisuus järjestettiin siten, että koulutettavien oli mahdollista osallistua vain osaan päivistä oman mielenkiinnon/tarpeen mukaan.  

Kansikuva
Perheterapeuttinen ote-koulutuskokonaisuus OYS-yhteistyöalueella vahvistamassa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten osaamista

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä