Pohjois-Karjalan päihde- ja pelikasvatusopas kouluille ja oppilaitoksille

Opas on laadittu yhteistyössä Pohjois-Karjalan koulujen ja oppilaitosten kanssa, kuntien ja hyvinvointialueen rajapinnassa. Se kokoaa päihde- ja pelikasvatuksen sisältöjä eri oppitunneille esiopetuksesta toiselle asteelle.

Toimintamallin nimi
Pohjois-Karjalan päihde- ja pelikasvatusopas kouluille ja oppilaitoksille
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Opas on laadittu yhteistyössä Pohjois-Karjalan koulujen ja oppilaitosten kanssa, kuntien ja hyvinvointialueen rajapinnassa. Se kokoaa päihde- ja pelikasvatuksen sisältöjä eri oppitunneille esiopetuksesta toiselle asteelle.

Toteutuspaikka
Pohjois-Karjalan kunnat (varhaiskasvatus, perusopetus ja 2-aste), ammatillinen koulutus (Riveria ja Luovi) ja opiskelijaterveydenhuolto (hyvinvointialue Siun sote)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjala
Toimintamallin rahoittaja
Terveyden edistämisen määräraha

Tekijä

Tiina Vlasoff

Luotu

19.2.2025

Viimeksi muokattu

29.8.2025
Ratkaisun perusidea

Päihde- ja pelikasvatusoppaan toimintamalli tarjoaa yhtenäisen ja ikätasolle sopivan tavan käsitellä päihteisiin ja pelaamiseen liittyviä teemoja esiopetuksesta toiselle asteelle. 

Opas tarjoaa perustiedot ehkäisevästä päihdetyöstä ja korostaa päihde- ja pelikasvatuksen merkitystä esiopetuksesta toiselle asteelle. Se antaa opettajille ja muulle henkilöstölle konkreettisia työkaluja, vinkkejä ja esimerkkejä oppitunneista, menetelmistä ja yhteistyötahoista. Lisäksi opas ohjaa päihteiden, nikotiinituotteiden ja haitallisen pelaamisen tunnistamisessa sekä tuen tarjoamisessa.

Toimintaympäristö

Maailman terveysjärjestön mukaan tarttumattomien tautien ja sairauksien kuolleisuus selittyy suurelta osin ympäristötekijöillä, sosioekonomisilla olosuhteilla sekä elämäntapavalinnoilla, kuten päihteiden käytöllä.

Suomessa päihteiden käytön ja haitallisen pelaamisen ehkäisyä sekä lasten ja nuorten terveyden ja turvallisuuden edistämistä ohjaavat useat kansalliset strategiat ja lait, kuten Ehkäisevän päihdetyön toimenpideohjelma, Päihde- ja riippuvuusstrategia 2021–2030, Terveyden edistämisen politiikkaohjelma, laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä, nuorisolaki, oppilas- ja opiskelijahuoltolaki sekä Kansallinen rahapelistrategia. Ne tarjoavat raamit ja tuen kunnissa ja hyvinvointialueilla tehtävälle ehkäisevälle päihdetyölle, jonka osaksi myös päihde- ja pelikasvatus kuuluu.

Kasvatustyön toteutukseen kouluissa ja oppilaitoksissa vaikuttavat kansallisten linjausten lisäksi taloudelliset resurssit, perheiden rooli ja sitoutuminen, lasten ja nuorten asenteet sekä digitalisaation tuomat muutokset. Ajantasainen tieto päihteiden, nikotiinituotteiden ja rahapelaamisen käytöstä auttaa kohdentamaan päihdekasvatusta oppilaitosten tarpeisiin.

Lasten ja nuorten elinympäristö on muuttunut merkittävästi: uudet nikotiinituotteet, verkkokaupat ja pelien rahapelielementit ovat lisänneet saatavuutta, ja sosiaalinen media, kaveripiiri sekä perheiden esimerkit vaikuttavat asenteisiin ja kokeiluihin. Vaikka Suomessa on kattava lainsäädäntö, se ei aina pysy kansainvälisen verkko- ja pelimaailman kehityksen mukana. Siksi päihde- ja pelikasvatusta tulisi toteuttaa johdonmukaisesti esiopetuksesta toiselle asteelle, jotta kaikilla lapsilla ja nuorilla olisi yhdenvertaiset mahdollisuudet saada ikätasoista ja tarkoituksen mukaista päihde- ja pelikasvatusta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä olivat kasvatus- ja opetushenkilöstö kaikilla koulutusasteilla, joilla on keskeinen rooli lasten ja nuorten päihde- ja pelikasvatuksen toteuttamisessa. Lisäksi kohderyhmään kuuluivat oppilas- ja opiskelijakunnat sekä vanhempainyhdistykset, joita osallistettiin mukaan kehittämistyöhön. 

Asiakasymmärrystä kerättiin kohderyhmille suunnatuilla kyselyillä, joissa selvitettiin päihde- ja pelikasvatuksen toteutumisen nykytila, käytössä olevat toimintatavat ja kehittämistarpeet. Tulokset osoittivat tarpeen yhdenmukaistaa kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävää päihde- ja pelikasvatusta ja tuottaa yhtenäistä materiaalia, joka huomioi ikätasolle sopivan sisällön ja toimijoiden välisen yhteistyön. 

Oppaan suunnitteluun osallistuivat koulujen ja oppilaitosten henkilöstö sekä Siun soten opiskeluhuollon ja -terveydenhuollon edustajia. Osallistamista vahvistettiin oppaan esittelytilaisuksilla, joissa opettajilla ja opiskeluhuollon toimijoilla oli mahdollisuus antaa palautetta ja kehitysehdotuksia oppaan sisältöön.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Päihde- ja pelikasvatusoppaan toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Juurruttaminen

  • Oppaan saatavuus varmistetaan julkaisemalla se sähköisenä ja ladattavana materiaalina Pohjois-Karjalan hyvinvointialue Siun soten verkkosivuilla (Ehkäisevä päihdetyö - Siun sote.)
  • Oppaan hyödynnettävyys on sisällytetty hankekuntien ja hyvinvointialueen hyvinvointisuunnitelmiin (2025–2028) 
  • Ehkäisevän päihdetyön, päihde-ja pelikasvatuksen sekä puheeksioton näkyvyyttä tullaan lisäämään Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen alueellisessa opiskeluhuoltosuunnitelmassa.
  • Opasta on esitelty koulujen ja oppilaitosten henkilöstölle.
  • Opiskeluhuollolla, nuorisotoimella ja vanhempainyhdistyksillä on mahdollisuus hyödyntää oppaan sisältöä omassa toiminnassaan. 

Valmiin oppaan käyttöön ottaminen 

  • Aika: opetuksen suunnittelu ja oppaan sisältöön perehtyminen vaativat opettajilta valmistautumisaikaa.
  • Henkilöstö: kasvatus- ja opetushenkilöstö, opiskeluhuollon ammattilaiset ja koulutuksen järjestäjät.
  • Osaaminen: uuden henkilön perehdytys päihde- ja pelikasvatuksen menetelmiin, tarvittaessa lisäkoulutus.

Vakiinnuttaminen

  1. Sisällyttäminen opetukseen: oppaan sisältö liitetään osaksi eri oppiaineiden ja opiskeluhuollon vuosikelloja.
  2. Vakiintuminen: oppaan käyttö on osa jokapäiväistä opetusta ja opiskeluhuoltoa kaikilla koulutusasteilla.
  3. Seuranta ja kehittäminen: kerätään resurssien puitteissa palautetta joka neljäs vuosi käyttäjiltä ja päivitetään oppaan sisältöä tarpeen mukaan.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Päihde- ja pelikasvatusoppaan käyttöönotto on käynnistynyt syksyllä 2025, joten sen vaikutuksista ei ole vielä käytettävissä luotettavia arviointituloksia. Myöhemmin oppaan hyödyntämiseen liittyvää seurantaa ja päihde- ja pelikasvatuksen toteutumista ehkäisevän päihdetyön osana voidaan tehdä kuntien hyvinvointisuunnitelmien ja hyvinvointialueen ehkäisevän päihdetyön toimintasuunnitelman tai opiskeluhuollon suunnitelman toteutumisen arviointia. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Päihde- ja pelikasvatusoppaan käyttöönotto edellyttää henkilöstön perehtymistä sisältöön ja sen soveltamista oman opetuksen tai opiskeluhuollon käytäntöihin. Käyttöönoton tukena kannattaa järjestää yhteisiä koulutuksia ja varata aikaa opetuksen suunnitteluun.

Malli on sovellettavissa kaikille koulutusasteille esiopetuksesta toiselle asteelle, ja sitä voidaan hyödyntää myös nuorisotyössä sekä vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä. Sisällöt ovat muokattavissa eri ikäryhmille ja paikallisiin tarpeisiin sopiviksi.

Sudenkuoppia, joita kannattaa välttää, ovat:

  • Liian vähäinen perehdytys henkilöstölle, mikä voi heikentää oppaan käyttöä arjessa.
  • Oppaan käyttö vain yksittäisinä oppitunteina sen sijaan, että se integroidaan osaksi opetussuunnitelmaa ja opiskeluhuollon vuosikelloa.
  • Yhteistyön unohtaminen: parhaat tulokset saavutetaan, kun opettajat, opiskeluhuolto, nuorisotyö ja perheet toimivat yhdessä.
Kansikuva
EHEÄ-hankkeen logo

Kehittämisen vaihe

Valmis