Tiimimalli on suunnattu työikäisille henkilöille, joilla on sosiaalisia ja terveydellisiä haasteita. Tiimi koostuu asiantuntijoista, järjestön edustajista ja asiakkaan/potilaan läheisistä, jotka kootaan tarpeen mukaan asiakkaan suostumuksella. 

Toimintaympäristö

Monialaisen tiimimallin kehittäminen on osa Tulevaisuuden sotekeskus-ohjelman toimenpiteitä Pohjois-Savossa. Pitkän tähtäimen tavoitteina on, että monialaiset sosiaali- ja terveyspalvelut ovat asiakkaiden ja potilaiden hyödynnettävissä yhdellä yhteydenotolla ja asiakkaiden / potilaiden tarpeita vastaava monialainen tuki toimii saumattomana kokonaisuutena.

Tavoitteena on asiakkaiden / potilaiden tarpeita vastaavat palvelut, oikea-aikaisuus ja monialaisuus. Asiakkaiden / potilaiden oikea-aikainen riittävä hoito ja tuki vähentää päällekkäisien palvelujen käyttöä, palveluiden väliin tippumista sekä edistää kuntoutumista. 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tällä hetkellä ei ole selkeää toimintamallia työikäisen useita palveluja tarvitsevan asiakkaan / potilaan kokonaistilanteen selvittämiseen ja yhteistyön toteuttamiseksi. 

Asiakkaan / potilaan moninaiset tarpeet voivat jäädä huomaamatta, tai tilannetta voidaan jäädä seuraamaan ilman suunnitelmaa tai ohjataan eri asiantuntijan / palvelun piiriin​.

Asiakkaan / potilaan palvelutarpeiden vuoksi voivat eri alojen ammattilaiset työskennellä toisistaan tietämättä eikä palveluista tule asiakkaan kannalta selkeää kokonaisuutta. 

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas /potilas saa apua ja tukea yhdellä yhteydenotolla. Asiakkaalle / potilaalle on nimetty vastuutyöntekijä, joka toimii yhteyshenkilönä.  Asiakkaan / potilaan osallisuutta painotetaan ja palvelu käynnistyy asiakkaan tarpeista. Asiakkaan / potilaan ei tarvitse hakea apua monilta eri tahoilta erikseen. 

Ammattilainen jakaa vastuuta toisten ammattilaisten kanssa. Monialaisesta tiimistä ammattilainen saa toisten ammattilaisten tuen eikä hän jää yksin asiakkaan / potilaan asian kanssa. Ammattilaisen osaaminen lisääntyy ja ymmärrys käytettävissä olevista palveluista kasvaa. 

Organisaatioissa päällekkäisen työn välttäminen ja toisten toimijoiden ydinosaamisen tunteminen tehostavat resurssien käyttöä. Johtajien ja esihenkilöiden sitoutuminen, tuki sekä toiminnan mahdollistaminen resurssien osalta ovat keskeisiä asioita monialaisen toimintamallin jalkauttamiseksi. 

Yhteiskunnan kustannuksiin vaikutetaan asiakkaan / potilaan varhaisessa vaiheessa annettavan riittävän tuen myötä ja kohdentamalla työtä oikein. 

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Mallia kehitettiin yhteiskehittämisen periaattein. Kehittäjäjoukko oli monialainen, johon kuului perusterveydenhuollosta: (2) sairaanhoitajaa, (2) lääkäriä, fysioterapeutti, Päihdepalvelusäätiön edustaja sekä aikuissosiaalityön palveluohjaaja ja (2) sosiaalityöntekijää. Esihenkilöt olivat mukana mahdollisuuksien mukaan.  Asiakkaan näkemystä kehittämiseen toi kokemusasiantuntija. Johto sitoutettiin mukaan toimintamallin luomiseen.

Kehittäjäjoukko saatiin koottua johdon tuella ja työntekijöiden omien innostuksien myötä.  Kehittäminen tapahtui työpajoissa, joihin jokaiseen laadittiin tavoitteet. Kehittäminen käynnistettiin tavoitteiden läpikäymisellä ja yhteisten arvojen laatimisella. Työpajoissa työstettiin asiakasesitettä, työntekijäohjetta ja tunnistettiin asiakkaiden palvelutarpeita.

 

Tavoiteltu muutos

Sotekeskuksen tavoitteena monialaisen toiminnan ja saumattoman yhteistyön varmistaminen.  Tavoitteena on parantaa tuen ja hoidon oikea-aikaisuutta ja saatavuutta​, jonka avulla myös tehostetaan resurssien käyttöä. Toiminnalla tavoitellaan asiakaslähtöisyyttä, osallisuutta, luotettavuutta/luottamusta ja sitoutumista, jotka on myös määritelty toiminnan arvoiksi. 

Muutoksen mittaaminen

Kehittämisen aikana toimintamallia arvioidaan ja parannetaan suunnitelmallisesti. Kerätään seurantatietoa tiiimin työskentelystä. Kerätään palautetta tiimiin osallistuneilta asiakkailta ja asiantuntijoilta. Sekä pidetään seurantapalavereja. Toimintamallin vaiheiden selvittämiseksi tiimin vastuuhenkilö täyttää seurantalomakkeen tiimitapaamisen jälkeen.

Toteutussuunnitelma

Määritetään tiimin kokoonpano, toimintaperiaatteet ja käytännöt sekä toteutetaan pilotti ja tehdään tarvittavia muutoksia. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä on työikäiset henkilöt, joilla on sekä sosiaalisia ja/tai terveydellisiä haasteita ja tarpeita usealle eri palvelulle.

Asiakas osallistuu omaan palveluprosessiinsa vahvana toimijana ja häneltä pyydetään palautetta palvelukokemuksesta. Kokemusasiantuntija tuo asiakasnäkemyksen mallin kehittämiseen.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Työskentelyssä hyödynnettiin Paljon tukea tarvitsevat - Paljon palveluja käyttävät -hankkeessa laadittua Monialaisen yhteistyön ABC-toimintamallia.  Yhteistyötä tehtiin SOKK- ja Ydinasia-hankkeen kanssa.

Liitteet
Ideointi

Toimintaa kehitettiin työpajatyöskentelyssä. Työpaja työskentelyä varten tarvitaan johdon tuki ja työntekijöiden kiinnostusta, jotta voidaan kehittää työntekemisen tapoja ja käyttää aikaa kehittämistyöhön. Työpaja sarja oli kokonaisuudessaan 6 tapaamisen mittainen.

Työpajasarja aloitettiin (1) ja lopetettiin (6) kehittämistyöhön osallistuneiden yksiköiden kaikille työntekijöille ja esihenkilöille suunnatuilla Kick-offeilla, joissa käytiin laajemmin kehittämistyötä läpi. Näissä tilaisuuksissa pohdittiin myös perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon yhteistyötä sen onnistumisia, haasteita sekä tutustuttiin asiakkaiden / potilaiden palvelutarpeisiin. Lähtökohtana työskentelylle oli asiakasosallisuus ja asiakkaan pitäminen toiminnan keskiössä niin, että asiakas /potilas saa apua ja tukea yhdellä yhteydenotolla. Asiakkaiden tarpeet ohjaavat palvelun sisältöä

Työpajoissa (2-5) keskityttiin valitulla monialaisella tiimillä sopimaan yhteisestä näkemyksestä, luotiin tiimin arvot ja periaatteet sekä sovittiin käytännön toimintatavat. Tiimin arvoiksi ensimmäisessä työpajassa määriteltiin:  

  • Asiakaslähtöisyys 
  • Asiakkaanosallisuus 
  • Luottamus/luotettavuus 
  • Sitoutuminen 

Työpajoissa työskentelyssä luotiin asiakasesite sekä työntekijäohjeet. Työpajoja järjestettiin hybridinä yhteensä kuusi kertaa syys-joulukuun 2021 välisenä aikana. Ammattilaiset pystyivät osallistumaan pajoihin paikan päällä tai etänä Teams yhteydellä. 

Työpajasarjan aikana tutustuttiin toistemme työhön, sen mahdollisuuksiin ja reunaehtoihin sekä opittiin tunnistamaan asiakkaiden/potilaiden sosiaalisia- ja terveydellisiä palvelutarpeita. Työpaja työskentely oli äärimmäisen tärkeää, jotta pystyttiin sitoutumaan monialaisen tiimin työskentelyyn, ymmärrettiin yhteisten asiakkaiden tarpeita ja tutustuttiin. 

Idean konkretisointi ja visualisointi

Alussa monialaisen tiimimallin pilotoinnin kohteena oli kaksi vaihtoehtoa Kuopiossa; Pyörön terveysasema kaupunkitaajamassa ja Nilsiän seututerveysasema. Yhdessä ohjausryhmän ja projektista vastaavan henkilön kanssa kohteeksi valittiin maaseutumainen Nilsiä. Monialaiseen tiimiin kuuluu perusterveydenhuollon, sosiaalihuollon, kuntoutuksen, päihdepalveluiden ja mielenterveyspalveluiden edustajat.

Idean testaus asiakkaalla

Kokemusasiantuntija oli mukana kehittämistyössä. Hän toi esille vahvasti asiakkaan tiimiin osallistumisen vapaaehtoisuutta ja varhaisen tuen mahdollisuutta. Kokemusasiantuntija korosti selkeää suunnitelmaa ja vastuutyöntekijän määrittämistä. 

Ratkaisun testaaminen

Tiimityötä pilotoidaan 1.1.-30.6.2022 välisenä aikana. Tiimiin osallistuu asiakkaan tarpeen mukaisesti lääkäri, sairaanhoitaja, psykiatrinen sairaanhoitaja, päihdetyöntekijä, sosiaalihuollon palveluohjaaja, sosiaalityöntekijä, fysioterapeutti sekä asiakkaan niin halutessa hänen läheisensä ja järjestötyöntekijä/ kokemusasiantuntija.  Tiimi kokoontuu vain tarvittaessa. Tiimi kokoontuu joka toinen perjantai klo 10-12. Tiimi kokoontuu Nilsiän terveyskeskuksessa, jossa myös etäosallistumisen mahdollisuus. Varaukset ovat tiimin jäsenten kalentereissa. Tieto tarpeesta osallistua tiimiin edellisen viikon perjantaina klo 12 mennessä => työaika vapautuu muuhun asiakastyöhön, mikäli varausta ei ole.

Liitteet
Kokeilun tavoitteet

Kokeilun tavoitteena on, että monialaiset sosiaali- ja terveyspalvelut ovat asiakkaiden ja potilaiden hyödynnettävissä yhdellä yhteydenotolla. Lisäksi tavoitteena on, että asiakkaiden ja potilaiden tarpeita vastaava monialainen tuki toimii saumattomana kokonaisuutena. Selkeä asiakasohje antaa asiakkaalle tarvittavan tiedon monialaisen tiimin toiminnasta.

Kokeilussa opittua

Ammattilaisten osaamisen lisäämistä tarvitaan palvelutarpeiden tunnistamiseksi. Selkeä työntekijäohje helpottaa asiakkaiden ohjaamista tiimiin ja tiimityön prosessin etenemistä. 

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa selvitetään asiakkaan kokonaisvaltaista tilannetta moniammatillisessa tiimissä.  Asiakas saa yksilöllisen tarpeen mukaista ohjausta avun piiriin ja tunnistetaan yhteistyön tarpeita.

 

 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Moniammatillisen tiimin toimintamallin käyttöönotto vaatii toimiakseen resursseja ja aikaa, jotta sitä voidaan juurruttaa osaksi arjen toimintaa. Toimintamalli vaatii henkilöstön sitoutumista yhteisesti tehtävään työhön ja sovittuihin asioihin. Lisäksi yhteiset käytänteet kuten kirjaukset tai tietojärjestelmien yhteentoimivuus vaatii yhteisistä toimintamalleista sopimista. Tiimin jäseniltä odotetaan tiedon antamista ja vastaanottamista, yhteisen tiedon hyödyntämistä sekä toisen ammattilaisen työn tutuksi tekemistä. Henkilöstöresursseja voidaan hyödyntää olemassa olevasta henkilöstöstä. Lisäksi tarvitaan aikaa toimintakulttuurin muutokseen, jotta toimintatavasta tulee vakiintunut tapa toimia.

 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli toteutettiin työikäisille ja se on sovellettavissa myös eri kohderyhmille esimerkiksi iäkkäille.  Toimintamalli on muokattavissa eri sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä ja toimintamallia voidaan käyttää osana perustyötä.

Toimintamallin vakiinnuttaminen vaatii aikaa, jotta henkilökunta omaksuu toimintamallin. Pilotin kesto on oltava tarpeeksi pitkä ja asiakaskriteerien voitava mahdollistaa riittävä potentiaalinen asiakasmäärä. Monialaisen tiimin palveluita tarvitsevan asiakkaan tunnistaminen on erityisen tärkeää.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Pilotin toiminnan seurauksena moniammatillisen tiimin jäsenet saivat uutta tietoa ja ymmärrystä eri toimijoista. Palaute monialaisen tiimin asiakkailta/potilailta ja henkilökunnalta oli hyvä, vaikka monialaisen tiimin pilotin kokeilujakson aikana asiakasohjauksia tuli vähän. Haasteita toimintamallille toi pilotin lyhyt kesto, sosiaali- ja terveysalan työtaistelutoimet ja korona pandemia.