POSOTE-20 Monialainen tiimityö sote-keskuksessa
Tiimimalli on suunnattu työikäisille henkilöille, joilla on sosiaalisia ja terveydellisiä haasteita. Tiimi koostuu asiantuntijoista, järjestön edustajista ja asiakkaan/potilaan läheisistä, jotka kootaan tarpeen mukaan asiakkaan suostumuksella.
Toimintamallin nimi
Tiimimalli on suunnattu työikäisille henkilöille, joilla on sosiaalisia ja terveydellisiä haasteita. Tiimi koostuu asiantuntijoista, järjestön edustajista ja asiakkaan/potilaan läheisistä, jotka kootaan tarpeen mukaan asiakkaan suostumuksella.
Toimintamallissa selvitetään asiakkaan kokonaisvaltaista tilannetta moniammatillisessa tiimissä. Asiakas saa yksilöllisen tarpeen mukaista ohjausta avun piiriin ja tunnistetaan yhteistyön tarpeita.
Monialaisen tiimimallin kehittäminen on osa Tulevaisuuden sotekeskus-ohjelman toimenpiteitä Pohjois-Savossa. Pitkän tähtäimen tavoitteina on, että monialaiset sosiaali- ja terveyspalvelut ovat asiakkaiden ja potilaiden hyödynnettävissä yhdellä yhteydenotolla ja asiakkaiden / potilaiden tarpeita vastaava monialainen tuki toimii saumattomana kokonaisuutena.
Tavoitteena on asiakkaiden / potilaiden tarpeita vastaavat palvelut, oikea-aikaisuus ja monialaisuus. Asiakkaiden / potilaiden oikea-aikainen riittävä hoito ja tuki vähentää päällekkäisien palvelujen käyttöä, palveluiden väliin tippumista sekä edistää kuntoutumista.
Kohderyhmä on työikäiset henkilöt, joilla on sekä sosiaalisia ja/tai terveydellisiä haasteita ja tarpeita usealle eri palvelulle.
Asiakas osallistuu omaan palveluprosessiinsa vahvana toimijana ja häneltä pyydetään palautetta palvelukokemuksesta. Kokemusasiantuntija tuo asiakasnäkemyksen mallin kehittämiseen.
Moniammatillisen tiimin toimintamallin käyttöönotto vaatii toimiakseen resursseja ja aikaa, jotta sitä voidaan juurruttaa osaksi arjen toimintaa. Toimintamalli vaatii henkilöstön sitoutumista yhteisesti tehtävään työhön ja sovittuihin asioihin. Lisäksi yhteiset käytänteet kuten kirjaukset tai tietojärjestelmien yhteentoimivuus vaatii yhteisistä toimintamalleista sopimista. Tiimin jäseniltä odotetaan tiedon antamista ja vastaanottamista, yhteisen tiedon hyödyntämistä sekä toisen ammattilaisen työn tutuksi tekemistä. Henkilöstöresursseja voidaan hyödyntää olemassa olevasta henkilöstöstä. Lisäksi tarvitaan aikaa toimintakulttuurin muutokseen, jotta toimintatavasta tulee vakiintunut tapa toimia.
Pilotin toiminnan seurauksena moniammatillisen tiimin jäsenet saivat uutta tietoa ja ymmärrystä eri toimijoista. Palaute monialaisen tiimin asiakkailta/potilailta ja henkilökunnalta oli hyvä, vaikka monialaisen tiimin pilotin kokeilujakson aikana asiakasohjauksia tuli vähän. Haasteita toimintamallille toi pilotin lyhyt kesto, sosiaali- ja terveysalan työtaistelutoimet ja korona pandemia.