POSOTE20: Asiakaskoordinaattori sosiaali- ja terveyspalveluissa
Asiakaskoordinaattori työskentelee sosiaali- ja terveyspalveluissa osana monialaista tiimiä.
Toimintamallin nimi
Asiakaskoordinaattori työskentelee sosiaali- ja terveyspalveluissa osana monialaista tiimiä.
Asiakaskoordinaattori tukee monialaisen tiimin toimintaa. Asiakaskoordinaattorille voidaan ohjata asiakkaita sosiaali- ja terveyspalveluista, kolmannelta sektorilta ja muista verkostoista esim. TE-palvelut, Kela, kun asiakkaan tilanne vaatii monialaista palvelutarpeen arviointia. Asiakaskoordinaattori selvittää yhdessä asiakkaan kanssa asiakkaan tilannetta kokonaisvaltaisesti ja kokoaa ja kutsuu monialaisesta tiimistä tarvittavat asiantuntijat asiakkaan palvelupolun selkeyttämiseksi MOTI-tiimin kokoontumiseen. Asiakaskoordinaattorin tuki voi itsessään myös olla asiakkaalle riittävä. Asiakaskoordinaattori ohjaa, opastaa ja tukee MOTI-tiimin toimijoita tiimin toiminnan juurruttamisessa ja kehittämisessä.
Asiakaskoordinaatiotyö vastaa Pohjois-Savon hyvinvointialueen strategiseen tavoitteeseen, jossa etsitään vaikuttavampia toimintatapoja, jotta paremmin voiva Pohjois-Savo tulisi todeksi. Työn tavoitteena on kehittää työkaluja ja toimintamalleja, jotka edesauttavat alueen asukkaiden yhdenmukaista hoitoon pääsyä, tuen saavutettavuutta ja palveluiden yhteensovittamista.
Asiakaskoordinaatiotyö luo sosiaali- ja terveydenhuollon, sekä yhdistys- ja järjestötoimijoiden välille vaikuttavampaa yhteistyötä. Asiakaskoordinaattorin toiminta on asiakaslähtöistä sekä laaja-alaista, kokonaisvaltaista ja vastuullista. Itsenäisessä asiantuntijatyössä korostuu monipuolinen palvelujärjestelmän tuntemus. Asiantuntemuksellaan asiakaskoordinaattori vahvistaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten monialaisuuden osaamista asiakastyössä.
Asiakas on keskiössä oman elämänsä asiantuntijana- asiakaskoordinaatiotyö rakentuu asiakkaan tarpeista. Asiakas osallistuu oman palvelukokonaisuutensa suunnitteluun. Asiakaskohtaamisessa korostuvat kiireettömyys, sekä aito läsnäolo ja pysähtyminen juuri kyseisen asiakkaan äärelle. Asiakaskoordinaattori vahvistaa osaltaan monialaista työtä, jolla varmistetaan asiakasymmärrystä ja yhteistyön jatkuvuutta.
Kohderyhmänä on monialaisia palveluita tarvitsevat asiakkaat, joilla on useiden eri palvelujen tarvetta. Asiakaskoordinaattori selvittää yhdessä asiakkaan kanssa kokonaistilannetta sote-palveluiden käyttöön, asumiseen, työllisyyteen, taloudelliseen tilanteeseen, terveyteen ja ihmissuhteisiin liittyen.
Monialaisten palveluiden koordinaatiotyö luo pohjaa hyvinvoinnin edistämiselle ja terveyserojen kaventamiselle. Lisäksi strukturoitu toimintamalli paljon palveluita käyttävien asiakkaiden kanssa tulee vaikuttamaan oleellisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen kulujen hillitsemiseen hyvinvointialueella. Asiakaskoordinaatiotyö tukee resurssien riittävyyttä monialaisen yhteistyön toteuttamisessa.
Asiakaskoordinaattori toimii MOTI-tiimin käytännöntason asiantuntijana. Asiakaskoordinaattori ohjaa ja tukee tiimin toimijoita palveluprosessin eri vaiheissa käytännön tasolla. Asiakaskoordinaattori perehdyttää tiimin toimijat monialaisen tiimityön mallin käyttöön, sekä vastaa yhteiskehittämisen koordinoinnista. MOTI-tiimi toimii ilman erillisiä resursseja ja toimintamalli on sovellettavissa eri toimintaympäristöihin ja verkostoihin. Asiakaskoordinaattori vahvistaa toimintamallin juurtumista osaksi perustehtävää ja vahvistaa tiimin toimijoiden osaamista tunnistaa monialainen palvelutarve.
Asiakaskoordinaatiotyöllä on voitu vähentää painetta sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Paljon palveluja käyttävän asiakkaan palvelupolkua on koordinoitu, jolloin asiakkaan omat yhteydenotot sosiaali- ja terveydenhuoltoon on pystytty suuntaamaan oikeisiin palveluihin ja palvelupolku on hallitumpi. Tällä toimintatavalla resurssit jakautuvat tasaisemmin asiakas- ja hoitotyössä.
Asiakaskoordinaatiotyön tukema MOTI-tiimin toiminta on vakiintunutta ja strukturoitua. Asiakaskoordinaatiotyö on vahvistanut tiimin toimintaa, monialaista palvelutarpeen tunnistamista ja lisännyt tiimin käyttöastetta merkittävästi. MOTI-tiimin asiantuntijat ja verkostot ovat saaneet varmuutta toimintamallin käytön osaamiseen ja prosessi on selkiintynyt. Asiakaspalaute asiakaskoordinaatiotyöstä ja MOTI-tiimin toiminnasta on ollut hyvää ja vahvistanut kehittämisen suuntaa.