POSOTE20: Digitaalisen palvelun käyttöönotto hyvinvointialueella
Tässä toimintamallissa kuvataan digitaalisen palvelun käyttöönoton malli Pohjois-Savon hyvinvointialueella. Toimintamalli on muodostettu etävastaanoton ja chat-palvelun kehittämis- ja käyttöönottotyön myötä.
Toimintamallin nimi
Tässä toimintamallissa kuvataan digitaalisen palvelun käyttöönoton malli Pohjois-Savon hyvinvointialueella. Toimintamalli on muodostettu etävastaanoton ja chat-palvelun kehittämis- ja käyttöönottotyön myötä.
Toimintamalli kuvaa digitaalisen palvelun käyttöönottoprosessin vaiheet esiselvityksestä käyttöönottoon ja jatkuvaan palveluun. Mallissa on viisi vaihetta: esiselvitys, toimeksianto, suunnittelu, käyttöönotto ja jatkuva seuranta. Jokaisessa vaiheessa kuvataan siihen liittyvät tehtävät. Toimintamalli toimii käyttöönottoprojektia koordinoivan työohjeena.
Pohjois-Savon hyvinvointialue vastaa yli 248 000 pohjoissavolaisen sosiaali- ja terveystoimen ja pelastustoimen palveluista. Työntekijöitä Pohjois-Savon hyvinvointialueella on yhteensä noin 12 200. Pohjois-Savon hyvinvointialue muodostuu 19 kunnan sote- ja pelastuspalveluista.
Hyvinvointialueuudistuksen tavoitteena on järjestää kaikille alueen asukkaille laadukkaita sosiaali- ja terveyspalvelujyhdenvertaisesti. Tavoitteena on myös kaventaa väestön hyvinvointi- ja terveyseroja.
Pohjois-Savon hyvinvointialueeseen kuuluva Kuopion yliopistollinen sairaala (KYS) tarjoaa erikoissairaanhoitoa myös maakunnan ulkopuolelta tuleville potilaille. KYS vastaa noin miljoonan suomalaisen erikoissairaanhoidosta Itä- ja Keski-Suomessa.
Pohjois-Savossa, kuten kaikkialla Suomessa, väestö ikääntyy ja tarvitsee aiempaa enemmän palveluja. Samaan aikaan syntyvyys laskee ja huoltosuhde muuttuu. Hyvinvointialueiden perustamisella vastataan näihin yhteiskunnan muutoksiin. Suuremmalla sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäjällä on parempi mahdollisuus turvata sekä yhdenvertainen palvelujen saatavuus että toiminnan ja hallinnon tehokkuus.
Toimintamalli on kehitetty Pohjois-Savon hyvinvointialueelle digitaalisten palveluiden käyttöönoton tueksi. Malli on soveltaen hyödynnettävissä erilaisten digitaalisten palveluiden käyttöönottoihin. Malli on muodostettu etävastaanotto ja chat-palveluiden kehittämis- ja käyttöönottotyössä, monialaisessa tiimissä ja sitä on testattu näiden palveluiden käyttööottotilanteissa eri toimialoilla.
Toimintamalli on kehitetty Pohjois-Savon hyvinvointialueen kehittämispalveluiden käyttöön ja edelleen kehitettäväksi. Sitä voidaan hyödyntää jatkossa erilaisten digitaalisten palveluiden käyttöönotoissa hyvinvointialueella. Mallia on jo käytetty useammissa etävastaanoton käyttöönottoprojekteissa, kun palvelun käyttöä on laajennettu hyvinvointialueella. Mallia voi hyödyntää myös kun kehittämispalveluissa kuvataan yksikön ydinprosessit. Malli julkaistaan hyvinvointialueen intranet-sivuilla, jossa se on myös muiden ammattilaisten käytettävissä.
Digitaalisen palvelun käyttöönottoprojekteihin nimetään kehittämispalveluista projektia koordinoiva asiantuntija, joka kokoaa käyttöönottoa varten monialaisen työryhmän siltä toimialalta tai yksiköstä, jossa palvelun käyttöönotto tapahtuu. Tähän työryhmään tulisi kuulua esihenkilöitä sekä työntekijöitä, joiden kanssa edistetään käyttöönottoa mallin mukaisesti.
Toimintamallin hyödyntäminen sujuvoittaa käyttööottoprojektin etenemistä. Malli ohjaa kehittämiseen osallistuvan työryhmän työskentelyä, projektin vaiheistusta sekä tehtäviä eri vaiheiden aikana. Toimintamallin avulla käyttöönottoprojektit etenevät yhdenmukaisesti riippumatta kuka asiantuntija niitä koordinoi. Tämä lisää käyttöönottoprojektien tasalaatuisuutta.