Toimintamallin tavoitteena on ostopalveluna hankitun sanelunpurkukustannuksien vähentäminen hyvinvointialueella, jo käytössä olleiden puheentunnistusjärjestelmien korvaaminen yhtenäisellä ratkaisulla ja kirjaamisen reaaliaikaistaminen. 

Toimintamallin nimi
Puheentunnistuksen käyttöönotto (RRP4, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin tavoitteena on ostopalveluna hankitun sanelunpurkukustannuksien vähentäminen hyvinvointialueella, jo käytössä olleiden puheentunnistusjärjestelmien korvaaminen yhtenäisellä ratkaisulla ja kirjaamisen reaaliaikaistaminen. 

Toteutuspaikka
Pirkanmaa
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Tiia Heino

Luotu

22.07.2024

Viimeksi muokattu

06.11.2024
Ratkaisun perusidea

Puheentunnistuksen käyttöönotolla pyritään kirjaamisen reaaliaikaistamisenkeinoin sujuvoittamaan ammattilaisen työtä sekä asiakkaan asiointia, vähentämään ostopalveluna hankitun sanelunpurkukustannuksia hyvinvointialueella ja korvaamaan jo käytössä olleet puheentunnistusjärjestelmät yhtenäisellä ratkaisulla. 

Toimintaympäristö

Käyttöönotolla mahdollistetaan puheentunnistuksen käyttö myös niille ammattiryhmille, jotka eivät ole käyttäneet sanelemista apuna työssään. Puheentunnistuksen keinoin pyritään lisäämään reaaliaikaista kirjaamista ja sujuvoittamaan ammattilaisen työtä sekä asiakkaan asiointia. Ostopalveluilla tuotettujen sanelunpurkujen vähentämisellä ja käyttämällä yhtenäistä puheentunnistusratkaisua on tarkoitus myös saada kustannussäästöjä hyvinvointialueelle. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat sote-alan ammattilaiset kaikista ammattiryhmistä. Puheentunnistuksen käyttöönotto on erityisen tärkeä sanelevien ammattiryhmien osalta, mutta mahdollistamalla käyttö myös niille ammattiryhmille, jotka ovat tuottaneet kirjauksensa kirjoittamalla itse, voidaan mahdollistaa reaaliaikaisempi tiedontuotto ja siihen kytkeytyvät hyödyt laajasti eri sote-palveluihin. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Onnistuneen käyttöönoton toteuttamiseksi ohjelmiston laaja jakelu sekä saavutettava ja napakka kouluttaminen ovat avainasemassa. Ohjelma itsessään on käytettävyydeltään intuitiivinen, eikä vaadi raskasta kouluttamista. Käyttöönotettu ohjelmisto ei ole myöskään asiakas- tai potilastietojärjestelmäriippuvainen, eli sitä voi käyttää laajasti eri käyttötarkoituksiin. Ongelmatilanteisiin pureudutaan tarvittaessa esimerkiksi kohdennetuin ohjein tai koulutuksin. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Puheentunnistuksen avulla kirjaamisprosessit nopeutuvat, mikä säästää aikaa ja parantaa tehokkuutta ja työn sujuvuutta. Kirjaamisen reaaliaikaistumiseen liittyvät vaikutukset ovat kattavammat käyttäjäkunnan koostuessa laajasti eri ammattiryhmien edustajista. Käyttö on helppoa, monipuolista ja kustannustehokasta. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Puheentunnistusta on mahdollista hyödyntää kattavasti eri ammattiryhmien tarpeisiin ja sujuvoittamaan asiakas- ja potilasprosesseja sekä edistämään reaaliaikaista kirjaamista. Käyttöönottoa suunnitellessa on hyvä kiinnittää huomiota ammattiryhmien ja hyvinvointialueen toimintojen erilaisiin tarpeisiin, pilotoida toimintaa eri toimintaympäristöissä sekä osallistaa käyttäjiä suunnittelemaan oman toiminta-alueensa prosesseja tukemaan puheentunnistuksen sujuvaa käyttöä. 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä