Pyydä apua palvelu on matalan kynnyksen palvelua lapsiperheille. Käyttämällä palvelua asiakas saa  yhteyden kuormittamatta hoitoketjua ja jonottamatta puhelimitse.  Pyyntöön vastataan 3 - 5 arkipäivän sisällä. 

Toimintamallin nimi
Pyydä apua - palvelu, Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pyydä apua palvelu on matalan kynnyksen palvelua lapsiperheille. Käyttämällä palvelua asiakas saa  yhteyden kuormittamatta hoitoketjua ja jonottamatta puhelimitse.  Pyyntöön vastataan 3 - 5 arkipäivän sisällä. 

Toteutuspaikka
RRP - hanke, Investointi 1, pilari 4
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Anna Håkans

Luotu

28.10.2024

Viimeksi muokattu

09.06.2025
Toimintaympäristö

Pohjanmaan hyvinvointialueella on otettu tavoitteeksi, että lapsiperheiden palvelut olisivat yhdenvertaisia kaikissa alueeseen kuuluvissa kunnissa. Pyydä apua - palvelu palvelee koko alueella. Myös harvaan asutuilla paikkakunnilla perheet voivat pyytää apua tämän palvelun avulla. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Pyydä apua-palvelua voivat käyttää lapset, nuoret ja perheet sekä heidän omaisensa tai läheisensä. Palvelu on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa, joten se on helposti tavoitettavissa. Palvelu ei ole tarkoitettu kiireelliseen tarpeeseen. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Pyydä apua - palveluun tuli jonkin verran yhteydenottoja, jotka kuuluivat palvelutarpeiden arviointiin tai lastensuojeluun. Huomasimme, että sekä ammattilaiset, että asiakkaat sekoittivat palvelut keskenään. Tämän vuoksi teimme jonkin verran korjauksia sekä itse yhteydenottolomakkeelle että palveluiden verkkosivuille. Henkilöstöä tiedotettiin palvelusta infotilaisuuksien ja intrauutisten kautta. 

Kansikuva
Kuva

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä