Sähköisen ajanvarauksen yhtenäistämisen prosessimalli Pirkanmaan hyvinvointialueella

Luodaan yhtenäinen, sujuva ja palveluiden tarpeita vastaava prosessi sähköisten ajanvarausten yhtenäistämistä varten, mikä kattaa kaikki tällä hetkellä Pirkanmaan hyvinvointialueella käytössä olevat perusterveydenhuollon potilastietojärjestelmät.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Sähköisen ajanvarauksen yhtenäistämisen prosessimalli Pirkanmaan hyvinvointialueella
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Luodaan yhtenäinen, sujuva ja palveluiden tarpeita vastaava prosessi sähköisten ajanvarausten yhtenäistämistä varten, mikä kattaa kaikki tällä hetkellä Pirkanmaan hyvinvointialueella käytössä olevat perusterveydenhuollon potilastietojärjestelmät.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue, Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskushanke
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Salla Koskiaho

Luotu

06.10.2023

Viimeksi muokattu

15.12.2023
Ratkaisun perusidea **

Ratkaisun päätavoitteena on luoda selkeä prosessimalli, jonka perusteella sähköistä ajanvarausta voidaan edistää ja yhtenäistää palveluittain tuotannon tarpeista käsin. Yhtenäistämistä edellyttävät muutokset potilastietojärjestelmissä sekä sähköisen ajanvarausalustan puolella tehdään tiiviissä yhteistyössä teknisestä toteutuksesta vastaavan tahon kanssa. 

Toimintaympäristö **

Yhtenäisen sähköisen ajanvarauksen kehittäminen on osa hyvinvointialueen strategisia tavoitteita. Yhtenäistämällä sähköistä ajanvarausta, kehitetään samalla yhtenäisiä hyvinvointialuetasoisia toimintakäytänteitä ja tasavertaistetaan asiakaslähtöistä digipalvelutarjontaa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Yhtenäistämällä sähköistä ajanvarausta luodaan ammattilaisille yhtenäiset ohjeet ajanvarausten hallintaan, jolloin myös asiakkaille on tasavertaisesti tarjolla mahdollisuus sähköiseen ajanvaraukseen asuinkunnastaan riippumatta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Prosessimallilla kuvataan, miten yksittäiseen palveluun (käyntiaiheeseen) luodaan sähköinen ajanvarausmahdollisuus, jolloin kaikilla yhteistyössä toimivilla osapuolilla on yhtenäiset tiedot prosessin kulusta, vaiheista ja aikataulusta. Kuvaamalla prosessi lisätään myös osapuolten ymmärrystä vastuujaosta sekä siitä, minkälaisia tietoja tarvitaan tuotannosta teknisten muutosten toteuttamiseksi. 

Prosessi lähtee liikkeelle sähköisen ajanvarauksen yhtenäistämisen tarpeesta, jonka tueksi tulee päätös linjajohdolta. Tämän jälkeen asian käsittely siirtyy tarkasteltavaksi hyvinvointialuetasoisten digipalveluiden yhtenäistämisen näkökulmasta. Tarvittaessa puretaan ristiriitaiset alueelliset sähköiseen ajanvaraukseen liittyvät käytännöt ja määritellään teknisiltä ominaisuuksiltaan ja sisällöltään yhdenmukainen sähköisen ajanvarauksen palvelutuote. 

Hyvinvointialuetasoisuuden varmistamisen jälkeen asia etenee tekniseen tarkasteluun, jolloin varmistetaan, että kaikki tarvittavat tausta-asetukset sähköisen ajanvarauksen varsinaista toteuttamista varten ovat määritelty. Tekniset muutospyynnöt toteutuvat, mikäli kaikki tarvittavat tiedot on saatu ja lopuksi informoidaan tuotantoa tehdyistä muutoksista, jossa varsinainen ylläpito tapahtuu, jotta sähköinen ajanvaraus on uusien ja/tai päivitettyjen palvelutuotteiden osalta ajan tasalla ammattilaisten ja asiakkaiden näkökulmasta.

Kun huomioidaan kaikki prosessin vaiheet, voidaan varmistua siitä, että käyttöön tulevat uudet sähköisen ajanvarauksen mahdollisuudet ovat hyvinvointialuetasoisia palveluita ja palvelutarjonnaltaan yhdenmukaisia asiakkaille. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Alueilla on hyvinvointialueelle siirtymisen jälkeen ollut paljon erilaisia sähköisen ajanvarauksen käytänteitä eli palveluiden yhtenäistäminen on tullut tarpeeseen. Myös potilastietojärjestelmiä on alueellisesti Pirkanmaan hyvinvointialueella useampia, joten teknisten muutosten soveltaminen näistä kuhunkin järjestelmään on vaatinut kartoitustyötä, jota tämän mallin avulla on voitu toteuttaa. 

Prosessimallin avulla on voitu tunnistaa sähköisen ajanvarauksen yhtenäistämisen lisäksi myös muita kyseisen palvelutuotannon periaatteita, jotka vaativat yhteensovittamista, jolloin toiminnasta on voitu tehdä kokonaisvaltaisesti hyvinvointialuetasoista aina kunkin palvelun (käyntiaiheen) osalta.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Prosessimalli sähköisen ajanvarauksen yhtenäistämiseksi on muodostunut Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelurakenteen ja -tarpeen näkökulmasta. Prosessimallin perusideaa on mahdollista soveltaa myös muiden hyvinvointialueiden käyttöön, kun halutaan luoda yhteisiä sähköisen ajanvarauksen toimintatapoja ja -periaatteita sote-uudistuksen myötä yhdistyneille alueille hyvinvointialueen sisällä.  

Prosessimallin toteuttaminen on mahdollistunut yhteystyöllä, kun kussakin prosessin vaiheissa toimivat osapuolet ovat olleet tiiviisti suunnittelussa mukana, on voitu selkiyttää prosessi kunkin näkökulmasta ja toimijoiden vastuualueet on kuvattu, jonka perusteella on siirrytty toteutusvaiheeseen. Palvelutuotannon tiedottaminen muuttuneista käytännöistä on ollut myös tärkeää, jonka ansiosta sähköisen ajanvarauksen yhtenäistämisen tarpeet on saatu esille ja käynnistettyä yhtenäistämistyö prosessimallin mukaisesti.

Kansikuva
Kuvattuna sähköisen ajanvarauksen yhtenäistämisen prosessi vaihe vaiheelta.

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Kohderyhmä