Ylöjärven kaupunki ja sen elinkeinoyhtiö Ylöjärven Yrityspalvelu Oy palkkasivat kesäksi somettavan retkeilijän. Työhön kuului retkeily Ylöjärven luontokohteissa, yritystapaamiset ja tapahtumakäynnit, joista kesäretkeilijä kertoi somessa ja kaupungin matkailusivuilla. 

Toimintamallin nimi
Somettava kesäretkeilijä
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Ylöjärven kaupunki ja sen elinkeinoyhtiö Ylöjärven Yrityspalvelu Oy palkkasivat kesäksi somettavan retkeilijän. Työhön kuului retkeily Ylöjärven luontokohteissa, yritystapaamiset ja tapahtumakäynnit, joista kesäretkeilijä kertoi somessa ja kaupungin matkailusivuilla. 

Toteutuspaikka
Ylöjärven kaupunki
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Ylöjärvi
Toimintamallin rahoittaja
Kunta
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Tekijä

Tiina Helminen

Luotu

16.03.2022

Viimeksi muokattu

25.05.2022
Ratkaisun perusidea

Ylöjärven kaupunki ja sen elinkeinoyhtiö Ylöjärven Yrityspalvelu Oy palkkasivat kesäksi 2021 somettavan kesäretkeilijän. Työtehtäviin kuului retkeily Ylöjärven luontokohteissa, yritystapaamiset ja tapahtumakäynnit, joista retkeilijä kertoi etenkin sosiaalisessa mediassa mutta myös kaupungin matkailusivuilla. Kesäretkeilijän työtä ja Ylöjärven näkyvyyttä matkailukohteena vahvistettiin mediamainoskampanjalla. 

Toimintaympäristö

Kesäretkeilijähankkeen ensisijaisena tavoitteena oli tuoda Ylöjärvi esiin innostavana matkailukohteena, nostaa kaupungin matkailuviestintä uudelle tasolle ja saada koko kaupungille myönteistä näkyvyyttä. Toissijaisena tavoitteena oli suunnitella ja tuottaa kiinnostavaa sisältöä Ylöjärven matkailukohteista tulevaa markkinointikäyttöä ajatellen.

Hankkeella haluttiin vastata ”kaikkien aikojen kotimaanmatkailuinnostukseen”, joka oli vallannut Suomen koronapandemian myötä. Kysyntä retkeilyyn ja luontoelämyksiin oli kasvanut jo ennen koronaa, ja pandemia nosti sen todelliseksi ilmiöksi. Ylöjärvellä on paljon retkeilykohteita ja luontomatkailua tukevia palveluita. Halusimme tuoda ne esiin varteenotettavana vaihtoehtona retkeilystä kiinnostuneille kokemustasosta riippumatta.

Tulokset sosiaalisessa mediassa touko-elokuussa 2021:

  • Visit Ylöjärven Instagram perustettiin toukokuussa ja elokuun lopussa seuraajia oli noin 1300
  • 733 707 tavoitettua henkilöä Facebookissa ja Instagramissa
  • 1 752 389 näyttökertaa Facebookissa ja Instagramissa
  • 14 767 sitoutettua henkilöä Facebookissa ja Instagramissa (reaktiot, kommentit, jaot, kuvan tai videon katselut, linkin klikkaukset jne.)
  • 3,94 € CPM (kustannus per 1000 näyttökertaa, Facebookin keskiarvo hieman yli 8 €)
  • 518 uutta julkaisua #visitylöjärvi-hashtagilla Instagramissa

Ensisijainen seurannan kohde oli Visit Ylöjärven Instagram-tilin kehitys ja sen julkaisujen saama huomio. Tilin sisältöä jaettiin myös Ylöjärven kaupungin Instagram- ja Facebook-tileillä, joille tehtiin jonkin verran myös omaa aihetta tukevaa sisältöä.

Visit Ylöjärven nettisivujen kävijämäärä kolminkertaistui edelliseen kesään verrattuna: 12 000 kävijää kesällä 2020, 35 000 kävijää kesällä 2021.

Kesäretkeilijä tuotti tausta-aineistoa sekä runsaasti kuvia matkailuviestinnän jatkotarpeisiin. Visit Ylöjärven verkkosivujen uudistus keväällä 2022 perustui visuaalisen ilmeen osalta pitkälti kesäretkeilijän ottamiin kuviin (uusi sivusto julkaistiin toukokuussa 2022).

Kesäretkeilijän rekrytointi (haku ja valinta) sai yllättävän paljon orgaanista medianäkyvyyttä alueen lehdissä ja radioissa. Hakemuksia somettavaksi kesäretkeilijäksi tuli 235, mikä ylitti kaikki odotukset.

Muutama kunta otti yhteyttä ja kysyi kokemuksia ajatuksenaan monistaa idea omaan käyttöön. Paikalliset yrittäjät toivoivat laajasti uutta kampanjaa seuraavaksi kesäksi ja tämä toive toteutetaan palkkaamalla kesäretkeilijä myös kesäksi 2022.

Hankkeen rahoittivat Ylöjärven kaupunki ja Ylöjärven Yrityspalvelu Oy. Kokonaiskustannukset olivat noin 35 000 euroa (kesäretkeilijän palkka ja retkikulut, some-kampanja ja mediakampanja).

Hankkeen tavoitteet toteutuivat erittäin hyvin, jopa yli odotusten.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kesäretkeilijän työjakso kesti kolme kuukautta, toukokuun puolivälistä elokuun puoliväliin.

Työtehtäviin kuului retkeily Ylöjärven luontokohteissa, yritystapaamiset ja tapahtumakäynnit, joista retkeilijä kertoi etenkin sosiaalisessa mediassa mutta myös kaupungin matkailusivujen blogissa. Sisällöntuotannossa korostuivat laadukkaat, kauniit valokuvat.

Visit Ylöjärvelle perustettiin oma Instagram-tili, jonka myötä ydinviestiksi nousi #visitylöjärvi-tunniste. Hankkeen ja etenkin some-viestinnän kohderyhmäksi määriteltiin Tampereen seudulle matkustavat tai pientä irtiottoa kaipaavat paikalliset, jotka kaipaavat helposti saavutettavia luontokohteita ja elämyksiä ja jotka hakevat inspiraatiota vierailukohteista somen ja erityisesti Instagramin kautta sekä jakavat kuvia omilta retkiltään.

Sisällöntuotannon tueksi määriteltiin sopivat aihetunnisteet sekä laadittiin koko kesän kattava retkisuunnitelma (”kesäkello”), jota toteutettiin ajatuksella ”40 lomaa Ylöjärvellä”. Sisällöille laadittiin kohdennus- ja sponsorointisuunnitelma. Visit Ylöjärven IG-tilillä toteutettiin kaksi palkintokilpailua.

Kesäretkeilijän työtä ja Ylöjärven näkyvyyttä matkailukohteena vahvistettiin mediamainoskampanjalla. Maksettu mainonta näkyi Visit Ylöjärven ja kaupungin some-kanavien lisäksi alueen lehdissä sekä bussien näyttötauluissa ja tienvarsinäytöissä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Kesäretkeilijän työn tuloksellisuus edellyttää hyvää etukäteissuunnittelua sekä työn kytkemistä osaksi organisaation muuta viestintää ja markkinointia. Perehdytys ja työn ohjaaminen sitoo työvoimaa. Anti riippuu ratkaisevasti kesäretkeilijän taidoista ja persoonasta, joten rekrytointiprosessin pitää onnistua hyvin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kesäretkeilijäidean saama myönteinen huomio yllätti rekrytointiprosessin käynnistyessä. Media- ja muu näkyvyys puolestaan nostivat hankkeen toteutuksen tavoitetasoa. Tulokset ylittivät kuitenkin odotukset ja panostus kannatti.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kesäretkeilijän työ on itsenäistä, mutta se ei voi olla yksinäistä. Työn ohjaamiseen on oltava resursseja myös kesälomakaudella. Yhteistyöhön matkailuyrittäjien kanssa on hyvä luoda selkeä toimintamalli; kesäretkeilijän tehtävä on erilainen verrattuna ammattimaiseen ja kaupalliseen sosiaalisen median vaikuttajatyöhön.

Kansikuva
Mainoskuva, jossa nainen istuu riippumatossas kahden koiran kanssa.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä