Sosiaalihuollon kirjaamiskoulutusten palvelupolku, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I3)

Sosiaalihuollon laadukas kirjaaminen tukee hyvää ja turvallista asiakastyötä. Laadukkaan kirjaamisen varmistamiseksi sosiaalihuollon ammattilaisten osaamista tulee vahvistaa ja ylläpitää laadukkaalla perehdytyksellä ja kirjaamiskoulutuksilla. 

Toimintaympäristö

Sosiaalihuollon laadukas kirjaaminen tukee hyvää ja turvallista asiakastyötä. Sosiaalihuoltoa koskee velvoite liittyä valtakunnallisen asiakastietojen arkistointipalvelun käyttäjäksi, mikä tuo mukaan uudenlaisia vaatimuksia sähköisen asiakastiedon käsittelyyn ja tuottamiseen. Tulevien muutosten myötä sosiaalihuollon ammattilaisilta vaaditaan uudenlaista asiakastiedon kirjaamisen tapaa. Kirjaamisesta syntyvää tietoa hyödynnetään entistä enemmän tutkimuksen, tiedolla johtamisen ja valtion ohjauksen ja valvonnan tarpeisiin. Valtakunnallinen tahtotila on kehittää yhtenäistä ja laadukasta kansallista tietopohjaa päätöksenteon tueksi. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kehittämisen alussa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella oli käytössä useita eri asiakastietojärjestelmiä ja toimintatavat sekä -prosessit olivat erilaiset eri kunnissa. Edellä mainitut seikat aiheuttivat myös merkittäviä haasteita yhtenäisen tiedot tuottamiseen ja seurantaan. Lisäksi alueen kirjaamiskäytännöt vaihtelivat merkittävästi, eikä yhtenäisiä ohjeistuksia oltu laadittu. 

Yhdeksi hyvinvointialueen strategiseksi tavoitteeksi oli asetettu alueen toiminnan johtaminen tietoon pohjautuen.​

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Osa alueen ammattilaisista ylläpitivät omaa kirjaamisosaamistaan osallistumalla aktiivisesti valtakunnallisisiin kirjaamiseen liittyviin koulutuksiin ja infotilaisuuksiin, mutta alueelta puuttui osaamista tukevat ja ylläpitävät rakenteet sekä yhtenäinen kirjaamisen perehdytys.  Yhtenäisiä alueellisia koulutusmateriaaleja ja kirjaamisohjeita ei oltu laadittu, vaan ammattilaiset olivat niiden kirjaamisohjeiden varassa, mitä oli luotu ennen hyvinvointialueelle siirtymistä. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyön tueksi perustettiin kirjaamisen koordinaatiotyöryhmä, joka tehtävänä oli koordinoida kirjaamisen kehittämistä ja toimia ”sparrausalustana” sosiaali- ja terveydenhuollon kirjaamiskoordinaattoreille. Ryhmä kokoontui joka toinen viikko ja koostui kirjaamiskoordinaattoreista sekä tiedolla johtamisen asiantuntijoista. Nopeasti huomattiin, että ryhmää oli tarvetta laajentaa ja sisällyttää sekä järjestelmäasiantuntijoiden osaamista, että jonkinlaista päätäntävaltaa. Ryhmään pyydettiin mukaan järjestelmäasiantuntijoita sekä professiojohtajia. Professiojohtajien tehtävänä oli viedä asioita koordinaatiotyöryhmästä johtoryhmien linjattavaksi. 

Kirjaamisen koordinaatiotyöryhmän lisäksi perustettiin alueellinen kirjaamisasiantuntijoiden verkosto, joka kokoontui 1x/kk. Verkoston tavoitteena oli yhdenmukaistaa kirjaamisen käytäntöjä ja toimintamalleja sekä luoda selkeät rakenteet kirjaamisosaamisen lisäämiseen ja ylläpitoon. 

Liitteet
Kuva
Alueellinen sosiaalihuollon kirjaamisen kehittäjäverkosto
Tavoiteltu muutos

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen ammattilaiset kirjaavat laadukkaasti ja yhtenäisten ohjeiden mukaisesti. Hyvinvointialueella tarjotaan laadukasta kirjaamisperehdytystä ja alueen ammattilaisten osaamista ylläpidetään säännöllisellä kirjaamiskoulutuksilla. Kirjaamiseen liittyvät ohjeet ovat yhdenmukaisia, saavutettavia ja kaikkien alueella toimivien ammattilaisten käytössä. 

Tavoiteltua muutosta sekä vaadittavia toimenpiteitä visualisoitiin yhdessä kirjaamisen koordinaatiotyöryhmän kanssa Lean Canvas-menetelmää hyödyntäen. 

Liitteet
Kuva
Lean Canvas - sosiaalihuollon kirjaamiskoulutukset
Muutoksen mittaaminen
  • Onko kartoitettu kirjaamisen osaamisen nykytila? Kyllä/Ei/Osittain
  • Onko luotu saavutettava sijainti yhtenäisille kirjaamisohjeille? Kyllä/Ei/Osittain
  • Onko kirjaamisohjeet yhdenmukaiset? Kyllä/Ei/Osittain
  • Onko alueella rakenne kirjaamiskoulutusten toteuttamiseen? Kyllä/Ei/Osittain
    • Koulutettujen ammattilaisten määrä
Toteutussuunnitelma
  1. Toteutetaan sosiaalihuollon henkilöstön osaamiskykykartoitus
  2. Rakennetaan kirjaamisen intrasivut
  3. Suunnitellaan ja toteutetaan henkilöstön kirjaamiskoulutukset hyödyntäen kirjaamisasiantuntijaverkostoa
  4. Suunnitellaan ja aloitetaan säännölliset perehdyttämisinfot hyödyntäen kirjaamisasiantuntijaverkostoa
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmään kuuluivat kaikki Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaalihuollon ammattilaiset, jotka työtehtävissään kirjaavat sosiaalihuollon asiakastietoa sekä heidän esihenkilönsä.  Lisäksi kirjaamisasiantuntijaverkoston jäsenet ovat olennainen osa kirjaamisosaamisen vahvistamista sosiaalihuollon eri yksiköissä. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaalihuollon kirjaamiskoulutuksissa hyödynnettiin Kansa-Koulu –hankkeen sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssia. 

Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi eOppivassa (RRP, P4, I3) | Innokylä

Ideointi

Ennen kirjaamiskoulutusten suunnittelua, haluttiin kartoittaa sosiaalihuollon henkilöstön osaamisen tasoa. Kartoitus toteutettiin osaamiskykyä mittaavan Forms-kyselyn avulla. Kyselyyn vastasi yhteensä 502 hyvinvointialueen palveluksessa olevaa sosiaalihuollon ammattilaista. 

Osaamiskykykartoituksen jälkeen lähdettiin työstämään koulutettavien ammattilaisten asiakasprofiileja. Tämä toteutettiin järjestämällä innovointityöpaja alueella toimiville kirjaamisasiantuntijoille. Työpajan tavoitteena oli miettiä minkälaisia koulutettavia sosiaalihuollon kirjaamisen koulutuksiin tulee osallistumaan ja mitkä muuttujat vaikuttavat heidän oppimiseen​. Työpajan tuloksena syntyi neljä erilaista asiakasprofiilia. Työpajatyöskentely jatkui SWOT-menetelmällä, jossa osallistujat pohtivat jokaisen asiakasprofiilin vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia sekä työntekijän, että esihenkilön näkökulmasta katsottuna. 

Kirjaamisasiantuntijaverkoston erillisessä kokouksessa työstettiin myös tulevien kirjaamiskoulutusten teemoja.

Idean valinta

Kansa-Koulu –hankkeelta saatu peruskurssin käsikirjoitus, vastasi hyvinvointialueen tarpeita ja siellä esiintyi samat teemat, joita kirjaamisasiantuntijaverkostossa oli korostettu. Hyvinvointialueen pienistä resursseista johtuen, tehtiin päätös odottaa peruskurssin julkaisua ja hyödyntää sitä, jotta vältyttäisiin turhalta päällekkäiseltä työltä.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Sillä aikaa kun odotettiin Kansa-Koulu –hankkeen sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssin julkaisua, aloitettiin kirjaamiskoulutusten palvelupolun visualisointi. Palvelupolkuun haluttiin kuvata konkreettisesti ammattilaisen ohjautuminen koulutuksiin, mutta myös sisällyttää palvelupolkuun ammattilaisten tunnetiloja ohjautumisen aikana.

Lisäksi rakennettiin sosiaalihuollon kirjaamiskoulutusten intrasivut, jotka sisälsivät ohjeistuksen koulutuksista ja jonne linkki sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssista lisättiin. 

Idean testaus asiakkaalla

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on vahvasti kaksikielinen ja Itä-Uudellamaalla ruotsinkielisten osuus maan kaikista hyvinvointialueista on toiseksi suurin. Kaksikielisyys näkyy myös hyvinvointialueen henkilöstössä. Henkilöstöstä lähes 30% puhuu äidinkielenään ruotsia. Tästä syystä alueella toteutettavia koulutuksia tulee tarjota aina kaksikielisinä. 

Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssin ruotsinkielisen version julkaisu tapahtui vasta syksyllä 2024, minkä vuoksi päätettiin lähteä pilotoimaan kurssia valitulla kohderyhmällä suomenkielisenä, sillä aikaa kun odotettiin ruotsin kielisen kurssin julkaisua. Pilotointiin osallistui yhteensä 39 ammattilaista, viidestä eri palvelutehtävästä. Pilotoinnista kerättiin palautetta ammattilaisilta. 

Kokeilussa opittua

Pilotoinnin aikana kerätty palaute osoitti että, vastaajien vastausten välillä oli merkittävää vaihtelua,  joka oli suoraan yhteydessä henkilön aiempaan osaamiseen​. Ammattilaiset jotka olivat kirjanneet pitkään sosiaalihuollon asiakastietoa sosiaalihuollon järjestelmiin, ilmaisivat etteivät he ollut oppineet mitään uutta​. Toisaalta osa ammattilaista koki kertauksen olevan hyväksi, vaikka mitään uutta ei olisi oppinutkaan​. Vähemmän kirjanneet, kokivat kurssin hyödylliseksi ja arvioivat osaamisen lisääntyneen kurssin myötä​. 

Palautteiden perusteella voitiin myös todeta motivaation olevan suorassa yhteydessä oppimiskokemukseen. Ammattilaiset, jotka arvioivat motivaation kurssin suorittamiselle olevan alhainen, antoivat alhaisempia arvosanoja koko palautteessa verrattuna ammattilaisiin, jotka olivat ilmoittaneet motivaationsa olevan korkea.

Johtopäätöksinä voitiin todeta, että kaikissa palvelutehtävissä työskenteli ammattilaisia, joiden osaaminen oli jo hyvällä tasolla, mutta myös niitä, joiden osaamista tulisi parantaa. Tästä syystä ei voitu rajata yksittäisiä palvelutehtäviä tai yksiköitä sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssin ulkopuolelle.​

Hyvinvointialueella linjattiin, että koko sosiaalihuollon henkilöstöllä tulisi olla perusymmärrys ja osaaminen sosiaalihuollon rakenteisesta kirjaamisesta, sosiaalihuollon kirjaamisen lainsäädännöstä, kirjaamisen etiikasta sekä tallennetun tiedon toisiokäytöstä ja siksi päätettiin, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella kaikkien sosiaalihuollossa työskentelevien tulee suorittaa sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi ennen uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönottoa. ​Tällä tavoin varmistettiin, että jokaisella ammattilaisella on riittävä tietoperusta jonka päälle palvelutehtäväkohtaisia syventäviä koulutuksia voidaan rakentaa tulevaisuudessa asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönoton yhteydessä. ​

Ratkaisun perusidea

Tässä toimintamallissa kuvataan Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaalihuollon ammattilaisten kirjaamiskoulutusten palvelupolkua.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin toimivuuden ehtona on koko organisaation sitoutuminen kirjaamisen kehittämiseen ja tiedon laadun ja ammattilaisten osaamisen vahvistamiseen. Kirjaamisasiantuntijan tehtävänkuvan ja työajan määrittäminen oli lisäksi olennainen toimenpide, jolla mahdollistettiin kirjaamisasiantuntijoiden osallistuminen kirjaamiskoulutusten kehittämiseen. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kirjaamisen kehittäminen vaatii koordinointia, organisaation johdon ja etenkin lähiesihenkilöiden sitoutumista sekä ammattilaisten motivointia oman osaamisen ylläpitoon. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella ollaan ottamassa käyttöön uutta asiakas- ja potilastietojärjestelmää vuosien 2025-2026 aikana. Ennen uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönottoa haluttiin varmistaa, että kaikilla alueella työskentelevillä sosiaalihuollon ammattilaisilla on riittävä tietoperusta jonka päälle rakentaa palvelutehtäväkohtaisia syventäviä koulutuksia asiakas- ja potilastietojärjestelmän teknisen koulutuksen yhteydessä. 

Palvelupolkua tullaan hyödyntämään jatkossa syventävissä palvelutehtäväkohtaisissa koulutuksissa, mutta myös laajentaa terveydenhuollon kirjaamiskoulutuksiin.