Sosiaalihuollon kirjaamiskoulutusten palvelupolku, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I3)
Sosiaalihuollon laadukas kirjaaminen tukee hyvää ja turvallista asiakastyötä. Laadukkaan kirjaamisen varmistamiseksi sosiaalihuollon ammattilaisten osaamista tulee vahvistaa ja ylläpitää laadukkaalla perehdytyksellä ja kirjaamiskoulutuksilla.
Toimintamallin nimi
Sosiaalihuollon laadukas kirjaaminen tukee hyvää ja turvallista asiakastyötä. Laadukkaan kirjaamisen varmistamiseksi sosiaalihuollon ammattilaisten osaamista tulee vahvistaa ja ylläpitää laadukkaalla perehdytyksellä ja kirjaamiskoulutuksilla.
Tässä toimintamallissa kuvataan Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaalihuollon ammattilaisten kirjaamiskoulutusten palvelupolkua.
Sosiaalihuollon laadukas kirjaaminen tukee hyvää ja turvallista asiakastyötä. Sosiaalihuoltoa koskee velvoite liittyä valtakunnallisen asiakastietojen arkistointipalvelun käyttäjäksi, mikä tuo mukaan uudenlaisia vaatimuksia sähköisen asiakastiedon käsittelyyn ja tuottamiseen. Tulevien muutosten myötä sosiaalihuollon ammattilaisilta vaaditaan uudenlaista asiakastiedon kirjaamisen tapaa. Kirjaamisesta syntyvää tietoa hyödynnetään entistä enemmän tutkimuksen, tiedolla johtamisen ja valtion ohjauksen ja valvonnan tarpeisiin. Valtakunnallinen tahtotila on kehittää yhtenäistä ja laadukasta kansallista tietopohjaa päätöksenteon tueksi.
Kohderyhmään kuuluivat kaikki Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaalihuollon ammattilaiset, jotka työtehtävissään kirjaavat sosiaalihuollon asiakastietoa sekä heidän esihenkilönsä. Lisäksi kirjaamisasiantuntijaverkoston jäsenet ovat olennainen osa kirjaamisosaamisen vahvistamista sosiaalihuollon eri yksiköissä.
Toimintamallin toimivuuden ehtona on koko organisaation sitoutuminen kirjaamisen kehittämiseen ja tiedon laadun ja ammattilaisten osaamisen vahvistamiseen. Kirjaamisasiantuntijan tehtävänkuvan ja työajan määrittäminen oli lisäksi olennainen toimenpide, jolla mahdollistettiin kirjaamisasiantuntijoiden osallistuminen kirjaamiskoulutusten kehittämiseen.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella ollaan ottamassa käyttöön uutta asiakas- ja potilastietojärjestelmää vuosien 2025-2026 aikana. Ennen uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönottoa haluttiin varmistaa, että kaikilla alueella työskentelevillä sosiaalihuollon ammattilaisilla on riittävä tietoperusta jonka päälle rakentaa palvelutehtäväkohtaisia syventäviä koulutuksia asiakas- ja potilastietojärjestelmän teknisen koulutuksen yhteydessä.
Palvelupolkua tullaan hyödyntämään jatkossa syventävissä palvelutehtäväkohtaisissa koulutuksissa, mutta myös laajentaa terveydenhuollon kirjaamiskoulutuksiin.