Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi eOppivassa (RRP, P4, I3)

Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi on sote-alan ammattilaisille ja alan opiskelijoille suunnattu avoin verkkokurssi. Kurssi on tiivis tietopaketti sosiaalihuollon kirjaamisesta, sitä määrittävästä lainsäädännöstä ja kansallisesta ohjeistuksesta.

Toimintamallin nimi
Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi eOppivassa (RRP, P4, I3)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi on sote-alan ammattilaisille ja alan opiskelijoille suunnattu avoin verkkokurssi. Kurssi on tiivis tietopaketti sosiaalihuollon kirjaamisesta, sitä määrittävästä lainsäädännöstä ja kansallisesta ohjeistuksesta.

Toteutuspaikka
Sosiaalialan osaamiskeskusverkosto
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

01.10.2024

Viimeksi muokattu

19.12.2024
Ratkaisun perusidea

Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi on kaikille avoin, digitaalinen ja saavutettava itsenäisesti opiskeltava kokonaisuus eOppivassa. Kurssilla voidaan tavoittaa laaja joukko sote-alan ammattilaisia ja opiskelijoita. Tällöin voidaan välillisesti tukea myös yhdenmukaisemman tietopohjan rakentumista sosiaalihuollossa. Kurssi on toteutettu sekä suomeksi että ruotsiksi.

Toimintaympäristö

Sosiaalihuollon tiedonhallintaan ja kirjaamiseen ovat vaikuttaneet muun muassa asiakasasiakirjalain, toisiolain ja asiakastietolain voimaantulo, sosiaalihuollon liittyminen Kanta-palveluihin sekä sähköiseen arkistointiin liittyvät muutokset. Nämä toimintaympäristön muutokset edellyttävät työntekijöiltä uutta osaamista ja nopeaa tiedon ja asioiden haltuunottoa. Näihin vaateisiin vastataan Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssilla, joka on helposti saavutettavissa verkko-oppimisympäristössä sosiaalihuollon ammattilaisten kirjaamisen perehdytykseen ja osaamisen lisäämiseen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi on suunnattu sote-ammattilaisille ja alan opiskelijoille. Kohderyhmältä on kartoitettu toiveita kurssin sisällöistä ja toteutustavoista 1.) kurssin suunnitteluvaiheessa, 2.) käsikirjoitusvaiheissa ja 3.) käyttäjätestauksen yhteydessä. Näiden vaiheiden jälkeen kurssi viimeisteltiin julkaistavaan muotoon. Kurssin julkaisun jälkeen on kurssin suorittajilta kerätty palautetta sekä Kansa-koulu-hankkeen että eOppivan palautelomakkeilla. Saatua palautetta on hyödynnetty kaikissa vaiheissa kurssin parantamiseksi, jotta se palvelisi mahdollisimman hyvin kohderyhmän tarpeita. 

Asiakasymmärryksen muodostumista on mahdollistanut pitkä kehittämistyön kaari: sosiaalihuollon kirjaamisosaamista on tuettu sosiaalialan osaamiskeskusten yhteistyönä toteutetuilla Kansa-koulu-hankkeilla vuodesta 2015 alkaen. Jo aiemmissa Kansa-koulu-hankkeissa on tunnistettu tarve sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssille, ja sen sisältöjä on työstetty yhdessä kirjaamista kehittävien avainhenkilöiden ja kirjaamisasiantuntijoiden kanssa. Sosiaalialan osaamiskeskusten tiiviit yhteistyösuhteet ja kontaktipinnat sosiaalialan toimijoiden kanssa ovat edesauttaneet ja tukeneet sosiaalihuollon peruskurssin syntymistä ja sen kehittymistä nykyiseen muotoonsa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kurssin suorittaminen on maksutonta ja joustavaa, kurssin voi suorittaa missä ja milloin vain. Kurssin teemoista kouluttamiseen ei tarvitse käyttää organisaation oman henkilöstön resursseja. Kurssin vahvuutena voidaan nähdä keskeisen sosiaalihuollon kirjaamista koskevan tiedon kokoaminen eri tahoilta ja lähteistä ”yksiin kansiin”, tiedon tiivistäminen ja yleistajuistaminen. Kurssilta linkitetään kattavasti myös lisätiedon äärelle. Kurssista on pyritty tekemään aikaa kestävä. Kurssin ylläpitäjän on mahdollista päivittää kurssia tarpeen mukaan yhteistyössä eOppivan kanssa esimerkiksi kirjaamista ohjaavien lainsäädännön muutosten vuoksi.

Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssia voidaan hyödyntää esimerkiksi sosiaalihuollon ammattilaisten ja opiskelijoiden perehdyttämisessä sekä sosiaalihuollon kirjaamisen perusteista kouluttamisessa erilaisissa organisaatioissa ja toimintaympäristöissä. Kurssin materiaaleja voi käyttää vapaasti lähteinä ja oppimateriaalina, kunhan käytössä huomioidaan seuraavat periaatteet: 1.) mainitaan aina selkeästi materiaalin tekijät Kansa-koulu 6 -hanke ja eOppiva, 2.) linkitetään lähdemerkinnässä alkuperäiseen koulutukseen eOppivassa ja, että 3.) materiaalia ei käytetä kaupallisiin tarkoituksiin.  Kurssia ei saa kokonaisuudessaan siirtää eOppivasta muuhun käyttöympäristöön. Kurssille voi kuitenkin ohjata ihmisiä ja mahdollistaa sinne pääsyn esimerkiksi linkittämällä kurssiin oman organisaation sivuilta. 

Kurssin levittäminen ja juurruttaminen osaksi arjen toimintaa organisaatiossa tai muussa toimintaympäristössä vaatiikin kurssin käymiseen ohjaamista tai velvoittamista sekä sen viemistä osaksi koulutusrakenteita. Henkilöstöä voidaan ohjata kurssin pariin säännöllisesti, minkä toteutumista tukevia tekijöitä ovat puolestaan kurssin näkyminen esimerkiksi organisaation intrassa ja kurssista viestiminen säännöllisesti ja monikanavaisesti. Vaikka kurssi on tehty itsenäisesti suoritettavaksi, mikään ei estä organisaatioita sitomasta kurssia osaksi omia muita kirjaamisen käsittelyn rakenteita. Oppimista tukee yleisesti tiedon prosessointi vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Kurssin sisällöistä voidaankin keskustella yhteisesti organisaatiossa. Näin kurssin sisällöt alkavat helpommin elää osana oman organisaation tai toimintaympäristön menettelyjä ja toimintatapoja. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssin suomenkielinen versio julkaistiin kesäkuussa ja ruotsinkielinen versio syyskuussa 2024. Kurssin on suorittanut joulukuun puoliväliin mennessä yli 17 400 henkilöä.

Hankkeen palautekyselyyn saatiin yhteensä 807 vastausta 19.11.2024 mennessä. Palautekyselyn sulkemisaika määriteltiin tietoisesti siten, että ruotsinkielisestä peruskurssista ehdittäisiin saamaan palautetta kahden ja suomenkielisen kurssin osalta noin viiden kuukauden ajalta. Hankkeen palautekyselyssä oli kysymys, jossa vastaajat arvioivat kurssin oppimistavoitteiden saavuttamista seuraavien väittämien avulla: 1.) Opin keskeiset asiat sosiaalihuollon kirjaamisesta, 2.) Ymmärrän, ketkä sosiaalihuollossa kirjaavat ja miksi, 3.) Sain käsityksen siitä, mitä on hyvä kirjaaminen ja 4.) Ymmärrän, miten sosiaalihuollon kirjauksia voidaan käyttää ja hyödyntää. 

Väittämien arvioinnissa käytettiin asteikkoa 1–5, kun 1=täysin erimieltä ja 5=täysin samaa mieltä. Kurssin oppimistavoitteiden saavuttamista mittaavien 19.11.2024 mennessä saatujen väittämäkysymysten vastausten (n=804) keskiarvo oli 4,7. Palautekyselyyn vastanneet kokivat saavuttaneensa kurssille asetettuja oppimistavoitteita täten todella hyvin. Vastaajat arvioivat lisäksi oman kirjaamisosaamisensa tasoa numeerisesti myös asteikolla 0–10, ennen kurssin suorittamista ja kurssin suorittamisen jälkeen. Vastaajat arvioivat kirjaamisosaamisen tasonsa olleen ennen kurssin suorittamista keskiarvoisesti 7,1 (n=797) ja kurssin suorittamisen jälkeen keskiarvoisesti 8,3 (n=798). Vastaajat ovat täten arvioineet kurssin suorittamisen lisänneen kirjaamisosaamistaan. 

Kurssin suorittaneilta pyydettiin Kansa-koulu-hankkeen palautekyselyssä lisäksi avointa palautetta kurssin kehittämiseksi. Palautekyselyssä tätä kartoitettiin seuraavilla kysymyksillä: “Mitä jäit kaipaamaan kurssilta?” ja “Miten muuttaisit kurssia paremmaksi?” Näihin kysymyksiin saatiin yhteensä 219 kirjallista vastausta. Kurssille toivottiin lisää käytännön esimerkkejä, tehtäviä ja videoita. Esille tuli toiveita myös omaan palvelutehtävään tai erilaisiin työtilanteisiin liittyvistä konkreettisista kirjaamisen ohjeista ja syventävästä tiedosta kirjaamista koskien. Toivottiin myös mahdollisuutta kuunnella kurssi osittain tai kokonaan lukemisen sijaan, ja että tekstiä olisi vähemmän. Kurssimateriaaleista todettiin, että niitä olisi haluttu tallentaa omaan käyttöön ja kerrata myöhemmin. Tämä oli kurssilla mahdollistettukin tietyin ehdoin.  Kehittämisehdotusten sijaan tässä osuudessa oli tuotu esille lisäksi huomattava määrä myös erilaisia positiivisia mainintoja kurssista. Verkko-oppimisympäristöön liittyvänä palautteena esille tuli toive mahdollisuudesta tehdä kurssi erissä ja jatkaa myöhemmin kohdasta, mihin edellisellä kerralla oli jäänyt. Tämä hyvin ymmärrettävä ja palautteissa toistunut toive välitettiinkin verkko-oppimisympäristön kehittämiseksi eOppivalle.  

Palautekyselyssä pyydettiin kurssin suorittaneilta avointa palautetta myös siitä, mikä kurssissa oli parasta tai toimi erityisen hyvin. Positiivista palautetta annettiin 343 avoimen vastauksen verran. Palautteissa korostuivat toistuvasti maininnat kurssin selkeydestä, asioiden esittämisestä kurssilla loogisesti, jäsennellysti, ymmärrettävästi ja monipuolisesti sekä maininnat kurssin tiiviydestä ja kattavuudesta. Erityisesti pidettiin käytännön esimerkeistä, moduulien keskeiset asiat kertaavista videoista, toiminnallisuuksista, tehtävistä/harjoituksista tekstin lomassa sekä visuaalisesta toteutuksesta.  

Vinkit toimintamallin soveltajille

Jotta Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi -pilotointi saatiin toteutettua, tarvittiin laajasti erilaista osaamista, kuten

  • käytännön substanssiosaamista,
  • pedagogista osaamista,
  • fasilitointiosaamista,
  • viestintäosaamista,
  • kuratointiosaamista,
  • palvelumuotoiluosaamista,
  • tietoteknisiä valmiuksia,
  • sidosryhmä- ja verkosto-osaamista,
  • prosessien ja kokonaisuuksien johtamista,
  • käytettävyyden ja asiakasosallisuuden huomioimista sekä
  • saavutettavuuden ja kaksikielisyyden huomioimista.