Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi eOppivassa (RRP, P4, I3)

Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi on sote-alan ammattilaisille ja alan opiskelijoille suunnattu avoin verkkokurssi. Kurssi on tiivis tietopaketti sosiaalihuollon kirjaamisesta, sitä määrittävästä lainsäädännöstä ja kansallisesta ohjeistuksesta.

Toimintamallin nimi
Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi eOppivassa (RRP, P4, I3)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi on sote-alan ammattilaisille ja alan opiskelijoille suunnattu avoin verkkokurssi. Kurssi on tiivis tietopaketti sosiaalihuollon kirjaamisesta, sitä määrittävästä lainsäädännöstä ja kansallisesta ohjeistuksesta.

Toteutuspaikka
Sosiaalialan osaamiskeskusverkosto
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Luotu

01.10.2024

Viimeksi muokattu

11.11.2024
Ratkaisun perusidea

Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi on kaikille avoin, digitaalinen ja saavutettava itsenäisesti opiskeltava kokonaisuus eOppivassa. Kurssilla voidaan tavoittaa laaja joukko sote-alan ammattilaisia ja opiskelijoita. Tällöin voidaan välillisesti tukea myös yhdenmukaisemman tietopohjan rakentumista sosiaalihuollossa. Kurssi on toteutettu sekä suomeksi että ruotsiksi.

Toimintaympäristö

Sosiaalihuollon palvelujen järjestämisen kansallisiin tavoitteisiin sisältyy palvelujen helppo saavutettavuus ja palvelujen digitalisointi. Sosiaalihuollon tiedonhallintaan ja kirjaamiseen ovat vaikuttaneet muun muassa asiakasasiakirjalain, toisiolain ja asiakastietolain voimaantulo, sosiaalihuollon liittyminen Kanta-palveluihin sekä sähköiseen arkistointiin liittyvät muutokset. Nämä edellyttävät työntekijöiltä uutta osaamista ja nopeaa tiedon ja asioiden haltuun ottoa. Näihin vaateisiin vastataan Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssilla, joka on helposti saavutettavissa verkko-oppimisympäristössä  sosiaalihuollon ammattilaisten kirjaamisen perehdytykseen ja osaamisen lisäämiseen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi on suunnattu sote-ammattilaisille ja alan opiskelijoille. Kohderyhmältä on kartoitettu toiveita kurssin sisällöistä ja toteutustavoista 1.) kurssin suunnitteluvaiheessa, 2.) käsikirjoitusvaiheissa ja 3.) käyttäjätestauksen yhteydessä. Näiden vaiheiden jälkeen kurssi viimeisteltiin julkaistavaan muotoon. Kurssin julkaisun jälkeen on kurssin suorittajilta kerätty palautetta sekä hankkeen että eOppivan palautelomakkeilla. Saatua palautetta on hyödynnetty kaikissa vaiheissa kurssin parantamiseksi, jotta se palvelisi mahdollisimman hyvin kohderyhmän tarpeita. 

Asiakasymmärrystä on tukenut pitkä kehittämistyön kaari: sosiaalihuollon kirjaamisosaamista on tuettu sosiaalialan osaamiskeskusten yhteistyönä toteutetuilla Kansa-koulu-hankkeilla vuodesta 2015 alkaen. Jo aiemmissa Kansa-koulu-hankkeissa on tunnistettu tarve sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssille, ja sen sisältöjä on työstetty yhdessä kirjaamista kehittävien avainhenkilöiden ja kirjaamisasiantuntijoiden kanssa. Sosiaalialan osaamiskeskusten tiiviit yhteistyösuhteet ja kontaktipinnat sosiaalialan toimijoiden kanssa ovat edesauttaneet ja tukeneet sosiaalihuollon peruskurssin syntymistä ja sen kehittymistä nykyiseen muotoonsa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kurssin suorittaminen on joustavaa, eikä se ole sidoksissa tiettyyn aikaan tai paikkaan. Kurssin suorittaminen on maksutonta. Kouluttamiseen kurssin teemoissa ei tarvitse käyttää organisaation oman henkilöstön kouluttamis- tai osaamisresurssia. Kurssin vahvuutena voidaan nähdä keskeisen sosiaalihuollon kirjaamista koskevan tiedon kokoaminen eri tahoilta ja lähteistä ”yksiin kansiin”, tiedon tiivistäminen ja yleistajuistaminen. Kurssilta linkitetään myös lisätiedon äärelle. Kurssista on pyritty tekemään aikaa kestävä. Kurssin ylläpitäjän on mahdollista päivittää kurssia tarpeen mukaan yhteistyössä eOppivan kanssa esimerkiksi kirjaamista ohjaavien lainsäädännön muutosten vuoksi.

Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssia voidaan hyödyntää esimerkiksi sosiaalihuollon ammattilaisten ja opiskelijoiden perehdyttämisessä sekä sosiaalihuollon kirjaamisen perusteista kouluttamisessa erilaisissa organisaatioissa ja toimintaympäristöissä. Kurssin materiaaleja voi käyttää myös vapaasti lähteinä ja oppimateriaalina, kunhan käytössä huomioidaan seuraavat periaatteet: 1.) mainitaan aina selkeästi materiaalin tekijät Kansa-koulu 6 -hanke ja eOppiva, 2.) linkitetään lähdemerkinnässä alkuperäiseen koulutukseen eOppivassa ja, että 3.) materiaalia ei käytetä kaupallisiin tarkoituksiin.  Kurssia ei saa kokonaisuudessaan siirtää eOppivasta muuhun käyttöympäristöön. Kurssille voi kuitenkin ohjata ihmisiä ja mahdollistaa sinne pääsyn esimerkiksi linkittämällä kurssiin oman organisaation sivuilta. 

Kurssin levittäminen ja juurruttaminen osaksi arjen toimintaa organisaatiossa tai muussa toimintaympäristössä vaatiikin kurssin käymiseen ohjaamista tai velvoittamista sekä sen viemistä osaksi koulutusrakenteita. Henkilöstöä voidaan ohjata kurssin pariin säännöllisesti, minkä toteutumista tukevia tekijöitä ovat puolestaan kurssin näkyminen esimerkiksi organisaation intrassa ja kurssista viestiminen säännöllisesti ja monikanavaisesti. Vaikka kurssi on tehty itsenäisesti suoritettavaksi, mikään ei estä organisaatioita sitomasta kurssia osaksi omia muita kirjaamisen käsittelyn rakenteita. Oppimista tukee yleisesti tiedon prosessointi vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Kurssin sisällöistä voidaankin keskustella yhteisesti organisaatiossa. Näin kurssin sisällöt alkavat helpommin elää osana oman organisaation tai toimintaympäristön menettelyjä ja toimintatapoja. 

Jotta sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi pilotointi on saatu toteutettua, on tarvittu laajasti erilaista osaamista:

  • käytännön substanssiosaamista,
  • pedagogista osaamista,
  • fasilitointiosaamista,
  • viestintäosaamista,
  • kuratointiosaamista,
  • palvelumuotoiluosaamista,
  • tietoteknisiä valmiuksia,
  • sidosryhmä- ja verkosto-osaamista,
  • prosessien ja kokonaisuuksien johtamista,
  • käytettävyyden ja asiakasosallisuuden huomioimista sekä
  • saavutettavuuden ja kaksikielisyyden huomioimista.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssin suomen kielinen versio julkaistiin kesäkuussa ja ruotsinkielinen versio syyskuussa 2024. Kurssin suomen kielisen version on suorittanut 30.9.2024 mennessä 6074 ja ruotsinkielisen version 102 henkilöä. 

Kansa-koulun palautekyselyyn on saatu vastauksia 30.9.2024 mennessä 422 kappaletta. Kurssin oppimistavoitteiden saavuttamista arvioitiin väittämin: 1.) opin keskeiset asiat sosiaalihuollon kirjaamisesta, 2.) ymmärrän, ketkä sosiaalihuollossa kirjaavat ja miksi, 3.) sain käsityksen siitä, mitä on hyvä kirjaaminen sekä 4.) ymmärrän, miten sosiaalihuollon kirjauksia voidaan käyttää ja hyödyntää. Kurssin oppimistavoitteiden saavuttamista mittaavan kysymyspatteriston vastausten (N=421) keskiarvo oli 4,7 (asteikolla 1=täysin eri mieltä ... 5=täysin samaa mieltä). 

Vastanneiden (N=420) oman arvion mukaan sosiaalihuollon kirjaamisen perusteiden osaaminen ennen kurssin suorittamista oli keskiarvoisesti 7,1 ja kurssin suorittamisen jälkeen 8,3 (asteikolla 0=noviisi/vasta-alkaja … 10=kokenut taitaja). Suomenkielisen kurssin avoin palaute on ollut pääsääntöisesti hyvin positiivista. Kurssia pidetään selkeänä ja hyvänä kokonaisuutena sosiaalihuollon kirjaamisen perusteista. Kurssi on saanut kiitosta erityisesti monipuolisista toteutustavoistaan, käytännön esimerkeistä, visuaalisuudesta ja videoista. Kurssin kehittämistoiveissa oli mainittu, että käytännön esimerkit toimivat hyvin ja niitä olisi voinut olla vielä enemmän. Osa olisi toivonut peruskurssiin sisällytettäviksi myös sosiaalihuollon eri palvelutehtäviin liittyviä syventäviä kirjaamisen materiaaleja.

Kansa-koulu 6-hankkeen palautekyselyssä on ollut ruotsinkielisen kurssin julkaisusta 19.9. alkaen kysymys, jolla kartoitetaan kumman kieliversion (FI vai SV) kurssin palautekyselyyn vastaajat ovat suorittaneet. Palautteen antajista viisi oli suorittanut ruotsinkielisen kurssin 30.9.2024 mennessä. Ruotsinkielisen kurssin suorittajien palautteessa oli mainittu muun muassa, että käytännön esimerkit helpottivat ymmärtämistä, kurssi oli pedagogisesti monipuolisesti toteutettu ja kurssissa oli hyvä "Flow" alusta loppuun. Kehittämistoiveissa oli mainittu, että tekstiä voisi olla vähemmän ja videoita enemmän.