Sosiaalihuollon laatukriteereihin perustuva työhönvalmennus
Osana Työkykyohjelman laajentamista pilotoitiin sosiaalihuollon palveluna laatukriteereihin perustuvaa työhönvalmennusta vuosina 2023-2024. Tavoitteena oli työnhakijoiden työllistyminen avoimille työmarkkinoille palkkatyöhön työhönvalmentajan tuella.
Vahvan tuen työhönvalmennukselle olisi monilla osatyökykyisillä henkilöillä suuri tarve, jotta palkkatyöhön siirtyminen olisi mahdollista. Sosiaalihuollossa on lakisääteisiä työllistymistä tukevia palveluja, kuten kuntouttava työtoiminta ja vammaisten henkilöiden työllistymistä tukeva toiminta. Asiakkaat eivät ole kuitenkaan edenneet työllistymistä edistävistä palveluista aina avoimille työmarkkinoille, vaan monet tarvitsisivat vahvempaa tukea palveluiden ja työelämään siirtymisen sekä työssä pysymisen välille.
Osatyökykyisten henkilöiden työllistymisen edistämiseen on kiinnitetty viime vuosina paljon huomiota, ja sen edistämiseksi on toteutettu mm. erilaisia valtakunnallisia hankkeita ja ohjelmia (mm. OTE-kärkihanke ja Työkykyohjelma). Ohjelmissa on kehitetty työkyvyn ja työllistymisen tuen palveluita. Asialle on ollut vahva poliittinen tahtotila, sillä tavoitteena Suomessa on ollut työllisyysasteen nostaminen, ja jotta se saavutetaan, tarvitaan kaikkien työelämään haluavien työpanos käyttöön. Myös laatuperusteista työhönvalmennusta on pilotoitu aiemmin Työkykyohjelmassa sosiaalihuollon palveluna. Siitä huolimatta edelleen on epäselvyyttä sen suhteen, minkä tahon kuuluisi vastata tuetun työllistymisen työhönvalmennuksen järjestämisestä. Tällä hetkellä eletään niukassa taloustilanteessa, jolloin eri toimijat pyrkivät turvaamaan selkeästi välttämättömän ja lakisääteiset palvelut.
Työllisyyden edistämisen palveluiden osalta toimintaympäristö on ollut ja tulee olemaan suurien muutosten kohteena. Sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyivät kunnilta hyvinvointialueille vuoden 2023 alussa ja työllisyyspalvelut ovat siirtymässä työ- ja elinkeinopalveluilta kunnille vuoden 2025 alussa. Hyvinvointialueiden rakenteiden hahmottumisen jälkeen on alkanut uudenlaisen organisaatio-, toiminta- ja johtamiskulttuurin luominen. Osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta tiivistetään ja kehitetään monialaista yhteistyötä. Hyvinvointialueiden ollessa kovien säästöpaineiden alla, työtä on osattava tehdä toisin kuin ennen.
Toimintaympäristö on siis suuressa muutoksessa, eikä muutokselta voi välttyä myöskään työikäisten sosiaali- ja terveyspalvelut. Käytännöt ja palvelut vaihtelevat alueittain. Sosiaalihuollon näkökulmasta kentän toiminnan selkiyttämiselle on monessakin mielessä suuri tarve. Sosiaalihuollon ja työllisyyspalveluiden väliset roolit ja yhdyspinnat ovat usein ns. harmaata aluetta. Osassa alueita sosiaalipalveluilla on hyvin aktiivinen ja merkittävä rooli alueen työllisyyden edistämisessä, toisilla alueilla taas työllisyysasioiden ei nähdä kuuluvan sosiaalipalveluille, vaikka sosiaalihuoltolaissa on ollut esimerkiksi vuosia vammaisten henkilöiden työllistymistä tukevaa toiminta.
Työhönvalmennuksen kenttä on Suomessa hyvin kirjava. Työhönvalmennusta toteutetaan erilaisilla tavoitteilla ja menetelmillä. Palvelun alueellinen saatavuus vaihtelee, eikä erityisesti tuetun työllistymisen työhönvalmennusta ole saatavilla kaikissa kunnissa tai alueilla. Työhönvalmennus ei myöskään ole useinkaan kaikille avoin palvelu, vaan palvelun saamiselle voi olla erilaisia kriteerejä. Osatyökykyisten henkilöiden työllistymisen edistämiseksi tarvitaan aidosti vaikuttavia ja monialaisia sekä riittävän intensiivisiä ja pitkäkestoisia palveluita.
Sosiaalihuollon laatuperusteista työhönvalmennusta pilotoi vuosina 2023-2024 osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa ja Työkykyohjelman laajentamista kuusi eri hyvinvointialuetta: Varsinais-Suomi, Pohjanmaa, Satakunta, Pohjois-Pohjanmaa, Pohjois-Savo ja Päijät-Häme. Alueiden laatuperusteisen työhönvalmennuksen toimintamallikuvaukset löytyvät Innokylästä:
Hankealueiden työhönvalmentajat suorittivat THL:n IPS-menetelmäkoulutuksen, minkä lisäksi työhönvalmentajien verkosto tapasi kolmen viikon välein vertaiskahveilla. Hankkeissa tehtiin käytännön asiakastyötä, minkä toteutuminen vaati myös mm. kirjaamiseen liittyvää kehittämistyötä.
Tavoitteena oli lisätä työllistymiseensä tukea tarvitsevien henkilöiden työllisyysastetta. Kansainvälisten tutkimusten mukaan laatuperusteisen työhönvalmennuksen laatukriteereitä noudattamalla on mahdollista odottaa noin 40 prosenttia palveluun osallistuvista työllistyvän avoimille työmarkkinoille. Tavoitteena oli myös laatuperusteisen työhönvalmennuksen juurtuminen osaksi sosiaalihuollon palveluita.
Muutosta mitattiin seuraamalla mm. työllistyneiden ja koulutukseen siirtyneiden työnhakijoiden sekä palvelussa lopettaneiden määrää. Lisäksi hankkeille toteutettiin IPS-työhönvalmennukseen kuuluvat laatuarvioinnit, joissa mitattiin, millä tasollalaatukriteerit toteutuivat palvelussa.
Hankkeiden kohderyhmiä ovat:
- kuntouttavassa työtoiminnassa olevat asiakkaat (laki kuntouttavasta työtoiminnasta 189/2001) sekä työllistymistä edistävien sosiaalipalveluiden asiakkaat
- vammaiset asiakkaat: sosiaalihuoltolain työllistymistä tukevan toiminnan (sosiaalihuoltolaki 710/1982, 27 d) ja työtoiminnan (sosiaalihuoltolaki 710/1982, 27 e §), kehitysvammalain (519/1977) mukaisen työtoiminnan ja työhönvalmennuksen asiakkaat
- sosiaalihuollon mielenterveys- ja päihdetyön asiakkaat
Sosiaalihuollon laatukriteereihin perustuvassa työhönvalmennuksessa noudatetaan IPS-työhönvalmennusmenetelmää. Lisätietoja menetelmästä:
https://www.thl.fi/tyohonvalmennus.
IPS-työhönvalmennus (Individual Placement and Support, suomeksi Sijoita ja valmenna) on tutkimusnäyttöön perustuva menetelmä, joka on kehitetty vakaviin mielenterveydenhäiriöihin sairastuneille henkilöille. IPS-työhönvalmennuksessa on tavoitteena, että asiakkaat työllistyvät avoimille työmarkkinoille normaaliin palkkatyöhön työhönvalmentajan tuella. Tukea jatketaan myös työllistymisen jälkeen niin pitkään kuin asiakas itse kokee sitä tarvitsevansa.
IPS-työhönvalmennusta toteutetaan kahdeksan periaatteen ja niistä johdettujen 25 laatukriteerin mukaan. Tutkimusten mukaan mitä paremmin periaatteita ja laatukriteereitä noudatetaan, sitä parempia työllistymistuloksia on odotettavissa. IPS-työhönvalmennuksen periaatteet ovat:
- Palvelun tavoitteena on työllistyminen avoimille työmarkkinoille.
- Palvelu on avoin kaikille asiakkaille, joiden henkilökohtaisena tavoitteena on työllistyminen palkkatyöhön.
- Palvelu on integroitu psykiatriseen hoitoon ja kuntoutukseen.
- Palvelu on vapaaehtoista ja työnhaku käynnistyy asiakkaan omien toiveiden, tarpeiden ja tavoitteiden mukaan.
- Palvelussa varmistetaan taloudellisiin tukiin ja etuuksiin liittyvän ohjauksen ja neuvonnan saaminen (sekä työnhakija- että työnantaja-asiakkaat).
- Palvelun lähtökohtana on nopea työnetsintä, jota ei edellä esimerkiksi asiakkaan työllistymisedellytysten arviointi, työharjoittelu- tai työkokeilujaksot, työtoiminta tai niin sanotut siirtymätyöt.
- Tiivis työnantajayhteistyö; työhönvalmentaja työskentelee työnantaja-asiakkaiden kanssa löytääkseen heidän tarpeisiinsa sopivia työntekijöitä sekä kartoittaakseen ja neuvotellakseen olemassa olevista ja uusista työtehtävistä, ja tukee työnantajia ja työyhteisöjä työsuhteen alkaessa sekä työhön kiinnittymisessä.
- Palvelu on yksiköllistä ja kestoltaan rajaamatonta (ns. jatkettu tuki), joka ei pääty työllistymisvaiheessa, vaan jatkuu niin kauan kuin työllistynyt asiakas sitä tarvitsee.
Liitteessä on IPS-työhönvalmennuksesta kirjoitettuja suomenkielisiä julkaisuja.