Matalan kynnyksen avointa kohtaamistoimintaa työikäisille aikuisille. Tavoitteena vähentää yksinäisyyden kokemusta ja vahvistaa osallisuutta, sekä vertaistuen antaminen. 

Toimintamallin nimi
Tul peremmäl kohtaamistoiminta
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Matalan kynnyksen avointa kohtaamistoimintaa työikäisille aikuisille. Tavoitteena vähentää yksinäisyyden kokemusta ja vahvistaa osallisuutta, sekä vertaistuen antaminen. 

Toteutuspaikka
Satakunnan alue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunta
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA)

Tekijä

Pia Vahekoski

Luotu

23.01.2025

Viimeksi muokattu

30.01.2025
Ratkaisun perusidea

Matalan kynnyksen toiminnan järjestäminen mielenterveyshäiriöitä  kokeneille, päihdekuntoutujille ja yksinäisyyttä kokeville työikäisille aikuisille. Toimintaan osallistuminen ei vaadi sitoutumista, diagnoosia eikä lähetettä. Toimintamallista on tässä kuvattuna: Ystäväkahvila, yksilötyö, vertaisohjaajien koulutus, Luurikaveri ja kehittämispäivä eri sektoreiden kesken. Eri osa-alueet ovat Tul peremmäl nimikkeen alla. 

Toimintaympäristö

Koronapandemia lisäsi ihmisten kokemaa yksinäisyyttä ja eristäytymistä. Yksinäisyys voi tuntua jopa fyysisenä kipuna, joka voimistaa ahdistuneisuuden tunnetta. Julkisen sektorin toimijat ovat havainneet yksinäisyyden lisäävän asiointia terveyspalveluissa. Yksinäisyys voi lisätä päihde- ja mielenterveysongelmia. 

Tilastojen mukaan yksinäisyys on lisääntynyt kaikissa ikäryhmissä. Vuodesta 2018 vuoteen 2022 yksinäisten osuus kasvoi noin 8%.  Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2022 lähes joka kolmas työikäinen toimintarajoitteinen koki ulkopuolisuuden tunnetta.  Tul peremmäl  toiminta pyrkii vähentämään ja lieventämään ihmisen kokemaa yksinäisyyttä tarjoamalla vertaistukea, tietoa, sosiaalisuutta ja mielen hyvinvointia vahvistavaa  toimintaa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toiminnan tarve nousi esille eri yhteistyötahojen kertomana. Kohtaamistoiminta keskitettiin pääasiassa pienille paikkakunnille, missä samankaltaista kolmannen sektorin järjestämää toimintaa ei ollut ennestään. Toiminta täydentää julkisen sektoria toimia. Asiakasryhmä on syrjäytymisvaarassa olevia työikäisiä aikuisia, jotka kokevat yksinäisyyttä. Osa asiakkaista ei täytä julkisen sektorin palveluiden kriteereitä. Tul peremmäl kohtaamistoiminnassa saavat asiakkaat osallistua omien voimavarojensa mukaisesti. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toiminnan toteuttaminen koko laajuudessaan vaatii 2 kokoaikaista työntekijää, joilla on mahdollisuus työskennellä itsenäisesti ja joustavasti arki-iltaisin. On tärkeää, että työntekijöillä on sosiaalialan koulutus, sekä mahdollisesti Nepsy osaamista. 

Kohderyhmä on vaikeasti tavoitettavissa ja motivoitavissa toimintaan. Tavoitteena on löytää syrjäytymisuhan alla olevat henkilöt. Toiminnan tekeminen tutuksi eri toimijoille:

  • Hyvinvointialueen psykiatriset työryhmät
  • Alueen valikkoverkosto
  • Alueen Aunet verkosto
  • Sosiaaliohjaajat ja sosiaalityöntekijät
  • Diakoniatyö
  • Psykososiaaliset avopalvelut
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toiminnan kehittämiseksi kerättiin säännöllisesti kävijäpalautteita. 

Samaa mieltä/jokseenkin samaa mieltä:

  • Kaikki vastannee ovat kokeneet, että kohtaamispaikoissa on ollut hyvä ilmapiiri
  • 90% on kokenut saaneensa tukea toisilta kävijöiltä
  • Yli 90% on kokenut kuuluvansa kohtaamispaikan yhteisöön
  • Kaikki ovat kokeneet tulleensa hyväksytyksi sellaisena kuin on
  • Yli 80% on kokenut omien voimavarojensa vahvistuneen
  • Yli 90% on kokenut toimintaan osallistumisen vähentäneen yksinäisyyttä
  • Vertaisohjaajista lähes 60% kertoo olevan motivaatiota ja voimavaroja jatkaa vertaisohjaajana. He kokevat olevansa tarpeellisia muille ihmisille.

Luurikaveritoiminta:

70% kyselyyn vastanneista on kokenut toisinaan yksinäisyyttä viikonloppuisin ja juhlapyhisin. Tämän yksinäisyyden lievittämiseksi on Luurikaveritoiminta. 

Pitkäaikaisten asiakkaiden yksinäisyydenkokemus on laskenut ajan myötä usein koetusta yksinäisyydestä harvoin koetuksi. Osalla yksinäisyys on hävinnyt kokonaan.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Yhteistyö eri organisaatioiden ja sektoreiden kesken on tärkeää asiakkaiden ohjaamiseksi toimintaan ja resurssien hallinnan kannalta. Asiakkaiden osallisuus ja sosiaalisuus lisääntyy erilaisten yhteistyössä järjestettyjen tapahtumien myötä (leikkimieliset olympialaiset, vapun ja itsenäisyyspäivän juhlat jne)

Ystäväkahvilan asiakkailta saatujen palautteiden perusteella paras aika toteuttaa toimintaa on klo 15 - 20 välisenä aikana. Enimmillään toiminta saa olla 3 tuntia kerrallaan. Vertaisryhmien enimmäiskestoaika on 2 tuntia. 

Ryhmätoiminnassa toimintaympäristö on oltava helposti saavutettavissa ilman julkista liikennettä ja omaa ajoneuvoa. Tila on oltava asiakkaiden yksityisyyttä kunnioittava (ei isoja avoimia ikkunoita, ei kirkkaita valoja jne) Tilassa on oltava mahdollisuus myös hetkelliseen vetäytymiseen ryhmätoiminnasta, sekä mahdollisuus syvällisempään keskusteluun. 

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä