Työkyvyn tuen palvelu on suunnattu työikäisille työterveyshuollon ulkopuolella oleville asiakkaille, joilla on jokin työkyvyn tuen tarve.

Asiakkaan tarpeiden mukaisesti  

  • arvioidaan työ- ja toimintakykyä,  

  • tehdään työkyvyn tuen suunnitelmia sekä  

  • tuetaan asiakasta moniammatillisesti suunnitelman toteuttamisessa ja nimetään tarvittaessa asiakasvastaava 

Työkyvyn tuen palvelussa työskentelee kuntoutusohjaaja, lääkäri, fysioterapeutti, psykiatrinen sairaanhoitaja, sosiaalityöntekijä ja terveydenhoitaja. Teemme tiivistä yhteistyötä Kelan ja työllisyyspalveluiden OMA-valmentajien sekä muiden työllisyystoimijoiden kanssa.  Työkyvyn tuen tiimiä kokeillaan käytännössä Tampereella 2021-2022.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

THL:n asiantuntija-arvion mukaan Pirkanmaalla työllisyystilanne on hyvä, mutta alueella on myös melko suuri pitkäaikaistyöttömien joukko, erityisesti alueen keskuskaupungissa Tampereella. Pirkanmaalla oli työttömiä työnhakijoita huhtikuussa 2020 kaikkiaan 40 146 (työttömyysaste yli 19 %), joista 5 354 oli pitkäaikaistyöttömiä. Kaksi kuukautta aiemmin työttömiä oli 23 500 eli Covid-19 -pandemian aikana työttömyys on lisääntynyt huimasti ja vaikka nopeaa korjaantumista tapahtunee, palvelutarpeen voidaan arvioida kasvavan ja osatyökykyiset ovat riskissä ajautua pitkäaikaistyöttömiksi. Pirkanmaalla työttömien aktivointiaste oli maan parhaimpia ja työttömät kävivät myös koko maata aktiivisemmin terveystarkastuksissa. Erot Pirkanmaalla kuntien välillä ovat kuitenkin erittäin suuria. Kunnat järjestävät myös vaihtelevilla tavoilla sosiaalista kuntoutusta ja kuntouttavaa työtoimintaa. 

Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus kehittämisohjelmavalmistelussa on huomioitu laaja-alaisesti työkykyohjelmahaun mukaisia toimenpiteitä. STM-ohjauskeskustelussa 15.1.2020 edellytettiin, että Pirkanmaa ryhtyy toimenpiteisiin, joilla parannetaan työikäisten hyvinvointia ja parannetaan työllisyyttä. Pirkanmaan suunnitelmissa on rakennettu kokonaisuutta siten, että nykyisiä perusterveydenhuollon yksiköitä kehitetään kohti monialaisia ja tiimiytyviä sote-keskuspalveluja. Tiimejä vahvistetaan sosiaalityön ja mielenterveysosaamisen osa-alueilla. Sote-keskuksiin palkattavat monialaiset kehittäjäosaajat edesauttavat uudenlaisten työkykyohjelman mukaisten toimintamallien rakentamisessa sote-keskuksiin.

TEM:n hallinnonalan kehittämistoimista kuntien työllisyyskokeiluilla on selkeä yhteys työkykyohjelmaan. Valtaosa työkykyohjelmaan kuuluvista työttömistä työnhalkijoista on Pirkanmaalla työllisyyskokeilun piirissä ja asiakasohjauksen näkökulmasta tämä on keskeinen yhdyspinta. Kokeilu vastaa kohderyhmänsä TE-palveluista myös aktivointisuunnittelun ja työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun (TYP) osalta.

Tampere-johtoisesti on kehitetty useita työttömän työkyvyn tuen ja arvioinnin palveluita. Vuonna 2019 koottiin Tampereen Työkyvyn tuen palvelukartta lähinnä ohjaamaan ammattilaisia monimutkaisessa palvelukentässä. Pisimpään ovat toimineet Kuntoutustutkimuspoliklinikka Taysissa, Työttömien terveystarkastus ja siihen liittyvä lääkäripalvelu sekä Pitkäaikaistyöttömien eläkeselvittely. Uudemmat palvelut ovat kuntakokeilussa kehitetty Työkykypalvelu Tampereen työllisyyspalveluissa ja OTE-hankkeessa kehitetty Toike-palvelu, joka toimii nyt Tampereella ja Kuntoutustutkimuspoliklinikalla Taysissa nopeana palveluna.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Työttömien palvelutarpeiksi sosiaali-, terveys- ja työllisyyspalveluissa on tunnistettu: avun ja tuen saaminen asumis-, talous- ja velkaongelmiin sekä taloudellisten tukien hakemiseen, varhainen puuttuminen päihde- ja mielenterveysongelmiin, työkyvyn ongelmien varhainen tunnistaminen, tuki työmarkkinoille palaamiseen, tukea kotoutumiseen ja Kela-yhteistyöhön sekä lähiohjauksen ja palveluiden koordinointiin.   

Osatyökykyisten työttömien palveluiden kehittämistarve on havaittu Pirkanmaalla ja erilaisia ratkaisumalleja on kehitetty ja kokeiltu joko laajemmin tai kuntakohtaisesti. Pienemmissä kunnissa on käytetty paljon ostopalveluja. Eri organisaatioiden pyrkimys ratkaista integraatio-ongelma kokoamalla ”omat monialaiset palvelut” on tuonut päällekkäisyyttä, ja riski tehdä ketjutettuja saman sisältöisiä arvioivia palveluita samalle asiakkaalle on myös käytännössä toteutunut.  

Ratkaisun perusidea

Työkyvyn tuen tiimin toimintamalli 

 

Työkyvyn tuen tiimissä voi työskennellä kuntoutusohjaaja, lääkäri, fysioterapeutti, psykiatrinen sairaanhoitaja, sosiaalityöntekijä ja terveydenhoitaja. Tiimissä voi työskennellä myös muita ammattilaisia. Tiimi tekee tiivistä yhteistyötä Kelan ja työllisyyspalveluiden OMA-valmentajien sekä muiden työllisyystoimijoiden kanssa. 

Liitteenä PP-esitys Näkökulmia monialaiseen työkyvyn tukeen, jossa on kuvattu tiimin eri ammattilaisten rooleja ja tehtäviä työkyvyn tuessa (26.10.2022). Liitteenä Minun tiimini työkyvyn tukena -malli (10.11.2022). Liitteenä myös Työkyvyn tuen tiimi Pirkanmaan työkykyhankkeessa -kuva (päivitetty 30.11.2022).

Tiimin resurssit (eri roolit ja ammattilaiset): 

Kunkin oman ammattiroolin mukainen osallistuminen asiakkaan tukemiseen, palvelun toteutukseen. Yhteistyö ja joustavuus työrooleissa. Kaikkien työkyvyn tuen tiimin jäsenten tehtävät:

  • Asiakkaan tilanteen selvittäjä (työkykypistemäärä), tuen antaja, motivaattori, navigaattori, aktiivinen verkostotyön rakentaja, työkyvyn tuen suunnitelman tekeminen verkoston kanssa ja kirjaaminen, suunnitelman toteutumisen seuranta. 

  • Toimii tarvittaessa asiakkaan asiakasvastaavana: 

    • koordinoi ja seuraa sovittuja toimenpiteitä koko prosessin ajan 
    • toimii yhdyshenkilönä eri toimijoiden välillä verkostokeskeisesti. 
  • Tutustuu huolellisesti asiakkaan aiempaan sairaus-, kuntoutus- ja työhistoriaan, kykyviisarin vastauksiin sekä mahdolliseen saatekirjeeseen. 

  • Ensikäynneillä huolehtii suostumusasioiden läpikäymisestä ja kerää suostumukset asiakkaalta verkostotyötä varten.

  • Kykyviisari-kyselylinkin lähettäminen ensikontaktin yhteydessä. 

  • Toimii asiakasvastaavana sopivissa asiakastapauksissa. Kokoaa verkostoja ja osallistuu verkostopalavereihin. 

  • Tarjoaa konsultaatiota asiakkaille, verkostoille sekä työkyvyn tuen tiimissä (monialainen toiminta). 

 

Kuntoutusohjaajat 

  • Palveluun ohjautuminen tapahtuu ensisijaisesti kuntoutusohjaajan yhteydenoton kautta

  • Matalan kynnyksen ensikontakti, ohjaus ja neuvonta puhelimitse

  • Alkukartoituspuhelut ja tarvittaessa lähettävän tahon ja asiakkaan kanssa käytävä yhteispuhelu

  • Yhteisvastaanotolla erityisesti kuntoutuksen palveluihin ohjaaminen

  • Alkukartoituksessa asiakkaan kokonaistilanteen jäsentäminen ja tarpeiden tunnistaminen​
  • Vaihtoehtojen selkeyttäminen asiakkaalle esim. ammatillinen- ja lääkinnällinen kuntoutus​
  • Palveluohjauksellinen työote, neuvonta ja yhteydenotot yhdessä asiakkaan kanssa​
  • Verkostotyön koollekutsuja, yhteistyö eri organisaatioihin esim. työllisyyspalvelut​
  • Apua hakemusten täyttämiseen ​
  • Asiakasvastaavana toimiminen, suunniteltujen toimien etenemisen varmistaminen yhdessä asiakkaan kanssa

 

Lääkärit (työterveyslääkäri) 

  • Tutustuu huolellisesti ennen vastaanottoa asiakkaan aiempaan sairaus-, kuntoutus- ja työhistoriaan, kykyviisarin vastauksiin sekä mahdolliseen saatekirjeeseen, ja koostaa asiakkaan aiemmista tiedoista yhteenvedon työkyvyn/kuntoutuksellisesta/lääketieteellisestä näkökulmasta, jossa olennaiset asiat

  • Tekee arviointia asiakkaan työ- ja toimintakyvystä sekä asiakkaan ja verkoston kanssa keskustellen asiakas-/kuntoutussuunnitelman

  • Konsultaatio: lääkäri voi tarvittessa antaa myös paperien pohjalta asiakkaalle suosituksen/kannanoton (tarkennus kuntoutussuunnitelmaan B-lausuntoa varten: esim. asiakkaalle suositellaan ammatillista kuntoutusta työkokeiluna omaa ammattia vastaavassa työssä) jatkotoimenpiteistä

  • Tekee tarvittavat lausunnot työkyvystä: vapaamuotoinen lausunto esim. työllisyyspalvelua varten, B-lausunto Kelaa, vakuutusyhtiötä tai työeläkeyhtiötä varten
  • Osallistuu mahdollisuuksien mukaan verkostoyhteistyöhön
  • Osallistuu aktiivisesti kuntoutuksen suunnitteluun ja huomioi siinä myös työkyvyn tukemisen
  • Ohjaa tarvittaessa ammatilliseen kuntoutusselvitykseen, lääkinnälliseen ja ammatilliseen kuntoutukseen
  • Tutustuu palautteeseen ja ohjaa asiakkaan kuntoutumisen polulla eteenpäin

 

Terveydenhoitaja (työterveyshoitaja) 

  • Osallistuu hoidon tarpeen arviointiin sekä hoitamiseen työkyvyn tukemisen näkökulmasta osana työkyvyn tuen tiimiä 

  • Osallistuu yhteisvastaanotoille, soittaa kartoituspuheluita, toteuttaa ohjausta ja neuvontaa yksilövastaanotoilla, etäkontakteilla ja sähköisten valmennusten avulla esim. elintapaohjaukseen liittyen.

  • Alkukartoituksessa asiakkaan kokonaistilanteen jäsentäminen sekä tarpeiden tunnistaminen
  • Työelämäosallisuuteen tähtäävien ratkaisujen pohdinta yhdessä asiakkaan ja tiimin kanssa
  • Terveydentilan selvittely ja ohjaus pitkäaikaissairauksien seurantaan
  • Omahoitoon ohjaus esim. Omaolon hyvinvointivalmennukset
  • Elintapaohjaus esim. painonhallinta, ravinto, uni, liikunta
  • Motivoiva haastattelu, voimavarojen vahvistaminen
  • Verkostoyhteistyö
  • Asiakasvastaavana toimiminen

 

Fysioterapeutti (työfysioterapeutti) 

  • Fysioterapeutti tekee työ- ja toimintakyvyn kartoitusta. Tarvittaessa toteuttaa myös työkykytestejä. Tekee ohjausta ja neuvontaa tukikäynneillä asiakkaan tarpeiden mukaan. Kontrolloi asiakkaan harjoittelua ja tilannetta käynneillä. 

  • Fyysiset työ- ja toimintakyvyn kartoitukset ​
  • Tarvittaessa myös työ- ja toimintakykytestit​
  • Arvioinnit kuntoutustarpeesta-/mahdollisuuksista moniammatillisen tiimin sekä yhteistyötahojen kanssa​
  • Arvioinnit työkyvyn kannalta tarvittavista apuvälineistä​
  • Motivoiva haastattelu, voimavaranäkökulma
  • Tukikäynnit:​
    • Terveyttä ja toimintakykyä edistävää ohjausta ja neuvontaa​
    • Tarpeen mukaisesti asiakkaan kanssa yhdessä toteutetaan terapeuttisen harjoittelun interventiota sekä kontrolloidaan toteutusta / muutosta / hyötyä tukikäynneillä​
    • Ohjataan tarvittaessa kuntoutuksen jatkoa perusterveydenhuoltoon, 3. sektorin ryhmiin tai yksityisille palvelun tuottajille​
    • Tavoitellaan itseharjoittelun vahvistamista​
    • Keskeistä motivointi, kannustus ja asiakkaan tukeminen eteenpäin​

 

Sosiaalityöntekijät 

  • Tekee sosiaalisen toimintakyvyn arviointia ja kartoitusta yhteisvastaanotoilla ja yksilöajoilla
  • Tukee, ohjaa ja neuvoo sosiaaliturva ja sosiaalipalveluasioissa 
    • Neuvoo asiakasta mm. velka-asioiden selvittelyjen aloittamisessa ja tukisiirtymissä, tekee tarvittaessa täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen päätöksiä
    • Ohjaa asiakkaita tarpeenmukaisiin sosiaalihuollon palveluihin ja tekee niihin tarvittaessa viranomaispäätökset sekä tukee asiakkaan prosessia
    • Kuntouttavan työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen prossien käynnistämistä, seuraamista ja jatkopolkujen tukemista, kun siirtymä on ajankohtaista
  • Selvittää kuntoutuspalveluihin liittyviä asioita ja ohjaa niihin asiakkaita sekä auttaa asiakasta hakemusten teossa
  • Tekee verkostoyhteistyötä eri tahojen kanssa

 

Psykiatriset sairaanhoitajat  

  • Toimii tiimin sisällä oman ammattiryhmänsä asiantuntijana/konsulttina (työkyvyn rajoitteiden tarkennus psyykkisen voinnin ja päihdekäytön osalta)
  • Ohjaa asiakkaita päihdepalveluihin ja psykiatrisiin palveluihin perusterveydenhuoltoon, erikoissairaanhoitoon sekä opiskeluterveydenhuoltoon
  • Toteuttaa työkyvyn tukemiseksi sovittuja tukijaksoja
  • Tukijaksot:
    • Työelämän kriisityöskentely asiakkaiden kanssa (esim. irtisanoutumisen uhka, työttömyys jne.)
    • Työelämään paluun psyykkisten esteiden purkamisen tukena sekä voimavara- ja ratkaisukeskeinen työskentely
    • Muutos-työskentely
    • Kelan kuntoutuspsykoterapiaa edeltävät hoitojaksot tai hoitojaksoa odottavien asiakkaiden tuki
    • Kehityksellisen häiriö epäilyn alkukartoitukset
    • Itsehoidollisuuden vahvistaminen

 

Kelan asiantuntija 

Kela työntekijä toimii osana monialaista työkyvyn tuen tiimiä. Kela työntekijä selvittää kokonaisvaltaisesti oikea-aikaisten Kelan palvelut ja etuudet sekä ohjaa hakemisessa. 

Kela ja muiden kumppanien mukaan ottaminen asiakasta koskevan jatkosuunnitelman suunnitteluun ja laatimiseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa tärkeää, mikäli arvioidaan että asiakas hyötyy Kelan palveluista ja/tai monialaisten palveluiden yhteensovittamisesta. 

 

Tiimin tehtävät ja palvelut 

Arvioidaan, ohjataan ja neuvotaan työkykyyn ja kuntoutukseen liittyvissä asioissa. Yhteisen asiakassuunnitelman muodostaminen. Tuetaan ja varmistetaan suunnitelman toteutumista. 

Moniammatillisen tiimin osaaminen ja heidän verkostonsa hyödynnettävissä matalalla kynnyksellä asiakkaan tilanteessa ja hyödyksi. 

Fokus työ- ja toimintakyvyn tukemisessa ja työelämään tukemisessa. Lyhyitä interventioita ja tukiprosesseja. Ohjausta ja neuvontaa oman osaamisalan palveluissa. Seurataan ja tuetaan seuraavaan palveluun siirtymistä tarvittaessa (ns. saattaen vaihto).  

Palvelujen yhteensovittamista yli organisaatiorajojen, pidetään verkostopalavereja. 

Muut ammattilaiset voivat konsultoida työkykyasioissa. 

Hankkeen tiimin tehtävänä on vahvistaa verkoston osaamista, kehittää ja kokeilla toimintamalleja työkyvyn tukemiseksi.  

 

Mistä asiakas ohjautuu? 

Asiakas voi tulla mistä tahansa. Työkyvyn tuen tarve yhteinen nimittäjä. Maksuton palvelu. 

  • Työllisyyden kuntakokeilu 

  • Te-toimisto 

  • Kela 

  • Terveyskeskus 

  • Itse voi hakeutua 

  • Kolmas sektori 

  • Työllisyyspalvelujen ja te-toimiston palveluntuottajat (työhönvalmennus, uravalmennus, kuntouttava työtoiminta) 

  • Sosiaalitoimi 

  • Maahanmuuttajien osaamiskeskus (työllisyyspalvelut, sosiaalityö) 

  • Työterveyshuollot 

  • Opiskeluterveydenhuolto

  • Erikoissairaanhoito 

 

Ohjausprosessi:

Erilaisia tapoja on; asiakas soittaa itse suoraan, saattaen vaihto-ohjauksia, TYPPI-tietojärjestelmän kautta, konsultaatioiden kautta, sähköpostin kautta tullut ohjaus: soitto asiakkaalle.

 

Mitä menetelmiä käytetään? 

Haastattelu, havainnointi, motivointi, rohkaisu (tukijaksot) 

Sosiaalityön eri menetelmät 

Sähköiset valmennukset 

Ryhmät, vertaistuki 

Asiakasosallisuus: 

  • Kokemusasiantuntijan käyttö  

  • Asiakaspalautekysely 

Verkostotyö ja sen kehittäminen 

Kykyviisari, ICF-pohjainen arviointi 

Työ- ja toimintakyvyn kartoitus/testaukset

Työkykypistemäärä, esim. AUDIT, BDI, VAS, kipupiirros

Voimavarakeskeisyys, ratkaisukeskeisyys

 

Tiimin toiminnan kuvaus 

Kokonaistilanteen selvittäminen, tiedon kokoaminen ja siltä pohjalta eteneminen. 

Nopeus 

Matala kynnys  

Ratkaisukeskeisyys 

Asiakaslähtöisyys 

Työelämälähtöisyys 

Tavoitteena varhainen puuttuminen 

Verkostomaisen ja konsultoivan toimintamallin kehittäminen. 

 

Liitteenä kuva Pirkanmaan työkykyhankkeen Työkyvyn tuen moniammatillisesta tiimistä (päivitetty 30.11.2022).

Toisessa liitteessä Minun tiimini työkyvyn tukena -kuva (10.11.2022) työkyvyn tuesta osana PirSOTE Pirkanmaan Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen Pirkanmaalainen monialainen Minun tiimini -mallia (linkki toimintamallin Innokylä-sivulle). (Lisätty 10.11.2022)