Työnjakopilotti toimistosihteereille perhekeskuksen lääkäripalveluissa​

Toimistosihteerien ja lääkäreiden välisen työnjaon kehittäminen. Lääkäriresurssin kohdentaminen entistä tarkemmin potilas- ja asiakastyöhön hyödyntämällä sihteeriresurssia mahdollisimman optimaalisesti.

Toimintamallin nimi
Työnjakopilotti toimistosihteereille perhekeskuksen lääkäripalveluissa​
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimistosihteerien ja lääkäreiden välisen työnjaon kehittäminen. Lääkäriresurssin kohdentaminen entistä tarkemmin potilas- ja asiakastyöhön hyödyntämällä sihteeriresurssia mahdollisimman optimaalisesti.

Toteutuspaikka
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, lasten, nuorten ja perheidenpalvelut, perhekeskuksen lääkäripalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

02.12.2024

Viimeksi muokattu

12.12.2024
Ratkaisun perusidea

Kuntakonsultaatioiden organisointia lähdettiin muokkaamaan lääkärin työpanoksen vähentämisen näkökulmasta - lääkärin tehtävistä siirrettiin toiminnan organisointiin kuuluvat tehtävät pilottityöntekijälle. 

Toimintaympäristö

Pilotoitavaksi valikoitui perhekeskuksen lääkäripalveluiden kuntakonsultaatio-toimintamalli, jossa perustason lääkäri saa konsultaatiotukea erikoissairaanhoidon moniammatilliselta tiimiltä lasten kehityksellisiin ongelmiin liittyen. Espoossa toimii kaksi kuntakonsultaatioryhmää, joista toisessa käsitellään alle kouluikäisten lasten ongelmia ja toisessa peruskouluikäisten ongelmia. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä perhekeskuksen sihteerit ja lääkärit.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalli on mahdollista ottaa käyttöön muissakin vastaavissa työyksiköissä. Prosessin toimivuuteen vaikuttavat oleellisesti paikalliset käytännöt ja töiden järjestely, mm. sähköisten lähetteiden ja hoitopalautteiden mahdollisuus, työntekijöiden alueellinen sijoittuminen ym. Uuden työntekijän työvälineet, tunnushakemukset, perehdytys ym. suunniteltava hyvissä ajoin. Äkillisten poissaolojen sijaisjärjestelyt huomioitava. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Uusi toimintamalli on ollut käytössä vasta lyhyen ajan (pilotointi aloitettiin 8/2024), joten kokemuksia ei ole vielä laajemmin kerätty. Toimintamalli on kuitenkin otettu hyvin vastaan. Prosessin toimivuutta seurataan ja muokataan tarvittaessa. Keväälle 2025 suunnitellaan kyselyä työntekijöille. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Uuden työntekijän työvälineet, tunnushakemukset, perehdytys ym. suunniteltava hyvissä ajoin. Työntekijöitä informoitava uudesta toimintamallista. Äkillisten poissaolojen sijaisjärjestelyt huomioitava. 

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä