Työyhteisön pelisäännöt kirurgian vuodeosastolle

Kirurgisen vuodesosaston työyhteisön toimintaa haluttiin parantaa yhteisten pelisääntöjen avulla. 

Toimintamallin nimi
Työyhteisön pelisäännöt kirurgian vuodeosastolle
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kirurgisen vuodesosaston työyhteisön toimintaa haluttiin parantaa yhteisten pelisääntöjen avulla. 

Toteutuspaikka
Pohjanmaan hyvinvointialue, kirurgian vuodeosasto 2
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Taija Mäkynen

Luotu

14.11.2024

Viimeksi muokattu

31.12.2024
Ratkaisun perusidea

Työilmapiiriä, työhyvinvointia ja potilasturvallisuutta parannettiin luomalla työyhteisöön yhteiset pelisäännöt, joita kaikki sitoutuisivat noudattamaan. 

Toimintaympäristö

Hoitoalalla pitkään jatkunut työntekijäpula, kiire, stressi ja jatkuvat säästövaatimukset kuormittavat arkea. Hoitajapulaan ratkaisua haetaan mm. maahanmuuttajista. Tämä monimuotoistaa työyhteisöjä, mikä tuo mukanaan paljon positiivisia asioita, mutta myös haasteita. Pohjanmaan hyvinvointialue on kaksi kielinen ja maahanmuuttajataustaiset hoitajat tuovat lisää kielitaitoa alueelle. Kuitenkin hoitajien erilaiset kielitaidot luovat myös haasteita kommunikaatiolle. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kirurgian vuodesosasto on 20 paikkainen hoito-osasto, jonka asiakasryhmään kuuluvat gastrokirurgiset potilaat.

  •  Suunniteltuihin vatsanalueen leikkauksiin tulevat potilaat, esim.syöpäpotilaat ja lihavuusleikkauspotilaat

  • Akuutisti sairastuneet potilaat, jotka tulevat saamaan yksikköön tarvitsemaansa hoitoa. Esim. sappi, umpisuoli, divertikuliitti, haimatulehdus, GI-vuoto potilaat​

  • Akuutisti sairastuneet potilaat, jotka tulevat yksikköön diagnoosin selvittämistä varten. Esim. epäselvät vatsakivut, nielemisvaikeudet, suolitukokset, ulcus.

Osaston henkilöstöön kuuluu koordinoiva osastonhoitaja, osastonhoitaja, sairaanhoitajia, lähihoitajia, perushoitajia, lääkäreitä, sihteereitä. Tässä pelisääntöjen kehittämisessä keskityttiin sairaanhoitajien, lähihoitajien ja perushoitajien työskentelyyn.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Pelisääntöjen laatiminen aloitettiin työntekijöiden koulutuspäivillä, jossa jokainen pääsi kertomaan oman mielipiteensä tärkeimmistä säännöistä ja näin pelisäännöt luotiin yhdessä. Tällä haluttiin taata, että jokainen on valmis sitoutumaan sääntöihin, kun on saanut itse olla mukana niitä laatimassa. 

Pelisääntöjen laatiminen vaatii sen, että jokainen työntekijä saa aikaa miettiä ja keskustella asiasta rauhassa kollegoidensa kanssa. Tähän on hyvä valita rauhallinen tilanne, jolloin muut työasiat eivät häiritse keskittymistä. Yhteisen työskentelyn jälkeen pelisäännöt täytyy viimeistellä ja esitellä lopullisessa muodossaan henkilöstölle. Tämän jälkeen jokainen sitoutuu niiden noudattamiseen allekirjoituksellaan. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Pelisääntöjen myötä työyhteisön toiminta on rauhoittunut. Konflikteja hoitohenkilökunnan välillä on vähemmän ja yhteistyö sujuu paremmin. Poissaolot ovat vähentyneet ja NPS-mittarin tulos on parantunut huomattavasti. Myös uudet työntekijät ja opiskelijat ovat viihtyneet osastolla hyvin. Hakijamäärä avoimiin toimiin on kasvanut. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tämä toimintamalli sopii mille tahansa kohderyhmällen ja minkälaisessa toimintaympäristössä tahansa. Kun pelisäännöt on luotu, niiden noudattamista tulee valvoa. Tässä apuna on, jos on sovittu toimenpiteet miten pelisääntöjen rikkomiseen puututaan.  

Kehittämisen vaihe

Valmis