Varha-valmennus sote-prosessien kehittämiseen
Varha-valmennuksessa kehitetään sote-palveluprosesseja systemaattisen läpimurtomenetelmän avulla. Menetelmä hyödyntää Lean-ajattelua, systemaattisen kehittämisen menetelmiä, asiakaskeskeisyyttä ja vertaisoppimista.
Varha-valmennuksessa käytettävää läpimurtotyöskentelyn menetelmää voi käyttää missä tahansa asiakasprosessissa kun halutaan kehittää prosessia asiakaslähtöisesti ja kestävästi.
Hyvinvointialueelta on puuttunut menetelmä, jonka avulla voidaan systemaattisesti kehittää sote-palveluprosesseja. Varha-valmennuksen myötä menetelmä on käytössä ja sitä voidaan monipuolisesti käyttää eri palveluissa.
Keräsimme valmentajiksi hyvinvointialueen Lean-osaajia ja prosessien kehittämisestä kiinnostuneita. Lisäksi hankimme valmennusosaamisen lisäämiseksi ulkopuolista asiantuntija-apua, jotta saimme valmennuksen suunnitteluun tukea ja osaamista.
Tavoiteltavia muutoksia oli kaksi: Ensinnäkin läpimurtomenetelmän osaamisen lisääminen, jotta menetelmää voidaan käyttää asiakasprosessien kehittämiseen jatkossa. Toinen tavoiteltu muutos koski kehitettyjä asiakasprosesseja. Valmennuksen avulla kehitimme useaa asiakasprosessia systemaattisesti ja tehokkaasti.
Toteutuvatko valmennuskokonaisuudet osat jokaisessa ryhmässä?
Eteneekö valmennusryhmien työskentely menetelmän mukaisesti?
Lisääntyykö valmennusosaaminen?
Toteutamme Varha-valmennuksen, jossa kehitetään sote-palveluiden asiakasprosesseja läpimurtotyöskentelymenetelmällä. Valmennus koostuu neljästä työpajasta. Valmennustiimit kootaan kehitettävien asiakasprosessien ympäriltä ja tiimeihin rekrytoidaan myös asiakasosallistuja.
Varha-valmennuksen kohderyhmänä ovat lapset ja nuoret joilla on tunnistettuja tai tunnistamattomia mielenterveys- tai päihdeongelmia, tai ovat korkeassa riskissä sairastua niihin. Lisäksi valmennukseen oli mahdollista osallistua aikuisten sote-palvelujen prosesseja kehittäviä tiimejä, jos tilaa jäi. Jokaiseen kehittämistiimiin rekrytoitiin asiakasosallistuja, joka oli kehittämistiimin jäsen koko valmennuksen ajan.
Varha-valmennus perustuu Läpimurtotyöskentelyn menetelmälle.
Valmennuksen menetelmäksi valittiin läpimurtotyöskentelyn menetelmä, sillä se on koettu erittäin hyväksi menetelmäksi asiakasprosessien kehittämiseen.
Keräämme valmennuksen aikana palautetta kehittämistiimeiltä ja erikseen myös asiakasosallistujilta eri tiimeistä. Palautteen pohjalta kehitämme valmennusta ja työpajoja.
Valmennuksen ja kehittämisen tavoitteet
-
Kehittää valitun asiakasryhmän palvelukokonaisuuksia, –polkuja ja –prosesseja hyvinvointialuetasoisesti
-
Nopeuttaa palveluihin pääsyä
-
Parantaa hoidon ja tuen saavutettavuutta, saatavuutta ja jatkuvuutta
-
Selkeyttää yhteisiä toimintatapoja
-
Parantaa henkilöstön työtyytyväisyyttä ja työhyvinvointia
-
Parantaa toiminnan kustannusvaikuttavuutta
-
Edistää hyvien käytäntöjen jakamista ja hyödyntämistä eri alueiden välillä
-
Kehittää asiakaslähtöisen ja systemaattisen kehittämisen osaamista
-
Laajentaa Varhan kehittämismenetelmien valikkoa