Varha-valmennuksessa kehitetään sote-palveluprosesseja systemaattisen läpimurtomenetelmän avulla. Menetelmä hyödyntää Lean-ajattelua, systemaattisen kehittämisen menetelmiä, asiakaskeskeisyyttä ja vertaisoppimista.

Toimintaympäristö

Varha-valmennuksessa käytettävää läpimurtotyöskentelyn menetelmää voi käyttää missä tahansa asiakasprosessissa kun halutaan kehittää prosessia asiakaslähtöisesti ja kestävästi. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hyvinvointialueelta on puuttunut menetelmä, jonka avulla voidaan systemaattisesti kehittää sote-palveluprosesseja. Varha-valmennuksen myötä menetelmä on käytössä ja sitä voidaan monipuolisesti käyttää eri palveluissa.

Kokeilun tavoitteet

Valmennuksen ja kehittämisen tavoitteet​

  • Kehittää valitun asiakasryhmän palvelukokonaisuuksia, –polkuja ja –prosesseja hyvinvointialuetasoisesti​

  • Nopeuttaa palveluihin pääsyä​

  • Parantaa hoidon ja tuen saavutettavuutta, saatavuutta ja jatkuvuutta​

  • Selkeyttää yhteisiä toimintatapoja​

  • Parantaa henkilöstön työtyytyväisyyttä ja työhyvinvointia​

  • Parantaa toiminnan kustannusvaikuttavuutta​

  • Edistää hyvien käytäntöjen jakamista ja hyödyntämistä eri alueiden välillä​

  • Kehittää asiakaslähtöisen ja systemaattisen kehittämisen osaamista​

  • Laajentaa Varhan kehittämismenetelmien valikkoa​