Varha-valmennuksessa kehitetään sote-palveluprosesseja systemaattisen läpimurtomenetelmän avulla. Menetelmä hyödyntää Lean-ajattelua, systemaattisen kehittämisen menetelmiä, asiakaskeskeisyyttä ja vertaisoppimista.

Toimintamallin nimi
Varha-valmennus sote-prosessien kehittämiseen
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Varha-valmennuksessa kehitetään sote-palveluprosesseja systemaattisen läpimurtomenetelmän avulla. Menetelmä hyödyntää Lean-ajattelua, systemaattisen kehittämisen menetelmiä, asiakaskeskeisyyttä ja vertaisoppimista.

Toteutuspaikka
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Pia Kirjonen

Luotu

25.09.2024

Viimeksi muokattu

28.11.2024
Ratkaisun perusidea

Varha-valmennuksessa käytettiin läpimurtotyöskentelyn menetelmää, joka perustuu Yhdysvalloissa kehitettyyn näyttöön perustuvaan "Breakthrough series collaborative" - menetelmään. Suomeen menetelmä on tullut 2010-luvulla  ja sitä on käytetty useissa kansallisissa sote-palvelujen ja hoidon saatavuuden kehittämisen hankkeissa.

Valmennuksessa kootaan tietyn asiakasprosessin ympärille kehittämistiimi, joka työskentelee koko valmennuksen ajan yhdessä. Tiimiin kuuluu myös asiakasjäsen. Valmennus koostuu neljästä työpajasta, jotka järjestetään noin 3 kk välein. Työpajojen välillä tiimi edistää kehittämistyötä kokoontumalla vähintään 2 viikon välein yhteen ja tarkastelemalla tilannetta ja muutoksia.

Asiakasprosessin kehittäminen toteutetaan tutkimalla nykyistä prosessia ja tekemällä siihen pieniä muutoksia. Arvioimalla tehtyjä muutoksia kehitetään toimintaa edelleen ja sen vaikutuksia mitataan. Kun muutos vastaa sille asetettuun tavoitteeseen, se vakioidaan toimintaan. Kehittämisen olennainen osa on prosessin omistaja, jonka tuella muutos toteutetaan.

Toimintaympäristö

Varha-valmennuksessa käytettävää läpimurtotyöskentelyn menetelmää voi käyttää missä tahansa asiakasprosessissa kun halutaan kehittää prosessia asiakaslähtöisesti ja kestävästi. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Varha-valmennuksen kohderyhmänä ovat lapset ja nuoret joilla on tunnistettuja tai tunnistamattomia mielenterveys- tai päihdeongelmia, tai ovat korkeassa riskissä sairastua niihin. Lisäksi valmennukseen oli mahdollista osallistua aikuisten sote-palvelujen prosesseja kehittäviä tiimejä, jos tilaa jäi. Jokaiseen kehittämistiimiin rekrytoitiin asiakasosallistuja, joka oli kehittämistiimin jäsen koko valmennuksen ajan.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Varha-valmennus vaatii valmennusosaamista ja mahdollisuuden työpajojen järjestämiseen. 

Valmennuksessa on hyvä olla samaan aikaan useita kehittämistiimejä, sillä tiimit vertaiskehittävät myös yhdessä. 

Valmennuksen toteuttamiseen tarvitaan:

  • Jokaista kehittämistiimiä kohden 2 läpimurtotyöskentelyn valmentajaa. Toinen valmentajista voi olla ns. apuvalmentaja, joka toimii apuna tai joka on oppimassa menetelmää.
  • Useita kehittämistiimejä, jotka koostuvat kehitettävän asiakasprosessin parissa työskentelevistä ammattilaisista. Kehittämistiimin koko on max. 8 henkilöä. Yksi tiimin jäsenistä on asiakasjäsen.
  • Kullekin kehitettävälle asiakasprosessille "omistaja", joka vastaa kyseisen asiakasprosessin palvelutuotannosta. Prosessin omistajan ei tarvitse olla tiimin jäsen, mutta hänen tulee olla tietoinen kehittämistyöstä ja tehdä päätöksiä muutoksen toteuttamiseksi.
  • Tilat, joissa valmennus toteutetaan. Tiloissa on hyvä olla yksi iso tila, johon kaikki tiimit mahtuvat samanaikaisesti sekä ryhmätiloja, joissa ryhmät voivat työskennellä häiriöttä.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Varha-valmennuksessa kehitettiin onnistuneesti neljää asiakasprosessia hyvinvointialueella. Kaikki tiimit pääsivät kiitettävästi eteenpäin ja kuvasivat kehittämistyönsä Innokylään.

Rikoksilla oireilevan nuoren (12-17 v.) palvelupolku | Innokylä

Seksuaaliterveyden tukeminen osana asiakkaan kokonaisvaltaista hyvinvointia | Innokylä

Työikäisten ylipainon kokonaisvaltainen hoito Varhassa | Innokylä

Vinkit toimintamallin soveltajille

On tärkeää, että jokaisella kehittämistiimillä on valmennuksen alusta saakka nimetty prosessin omistaja, joka on sitoutunut kehittämistyöhön. Prosessin omistajan tuki on erittäin tärkeää toiminnan muutoksessa.

Kansikuva
Varha-valmennuksen menetelmä sote-kehittämiseen ja muutoksen läpiviemiseen

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä