Seksuaaliterveyden tukeminen osana asiakkaan kokonaisvaltaista hyvinvointia

Seksuaalineuvonnan kehittämisen prosessi käynnistyi osana Varhan Läpimurtovalmennus -työskentelyä vuonna 2023. Kehittämisen tavoitteena on ollut vahvistaa ja selkeyttää seksuaaliterveyspalveluja sekä asiakkaan että ammattilaisten näkökulmasta. 

Toimintamallin nimi
Seksuaaliterveyden tukeminen osana asiakkaan kokonaisvaltaista hyvinvointia
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Seksuaalineuvonnan kehittämisen prosessi käynnistyi osana Varhan Läpimurtovalmennus -työskentelyä vuonna 2023. Kehittämisen tavoitteena on ollut vahvistaa ja selkeyttää seksuaaliterveyspalveluja sekä asiakkaan että ammattilaisten näkökulmasta. 

Toteutuspaikka
Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Turun perhekeskus
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Turku
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Taru Elo

Luotu

24.09.2024

Viimeksi muokattu

01.10.2024
Toimintaympäristö

Seksuaalisuus on keskeinen osa ihmisen hyvinvointia ja terveyttä. Parhaimmillaan se antaa energiaa ja on ihmisen voimavara. Seksuaaliterveys on seksuaalisuuteen liittyvän fyysisen, emotionaalisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila. 

Hyvä seksuaaliterveys edellyttää positiivista ja kunnioittavaa asennetta seksuaalisuuteen, seksuaalisiin suhteisiin sekä sitä, että jokaisella on halutessaan mahdollisuus nautinnollisiin ja turvallisiin seksuaalikokemuksiin.  

Seksuaalineuvontaa tulisi olla tarjolla kaikenikäisille ja erilaisissa elämäntilanteissa eläville ihmisille seksuaalisuuteen, seksuaaliterveyteen ja sukupuolisuuteen liittyvissä kysymyksissä, ongelmissa ja kriisitilanteissa. Oikea-aikainen seksuaalineuvonta ehkäisee seksuaaliongelmia sekä niiden vaikeutumista ja pitkittymistä parantaen asiakkaan kokonaisvaltaista hyvinvointia. Oikea-aikainen ja riittävä seksuaalineuvonta vähentää myös erityispalveluiden tarvetta, kuten esimerkiksi mielenterveyspalveluiden tarvetta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämisen kohderyhmä ovat nuoret ja nuoret aikuiset. 

Kehittämisryhmän jäsenenä on ollut koko prosessin ajan myös asiakas. Häneltä olemme saaneet paljon asiakasymmärrystä ja kokemusta palveluihin hakeutumisesta ja palveluiden käytöstä. 

Asiakkaita on osallistettu erilaisten kyselyiden avulla. 
Seksuaalineuvojan vastaanotolle on laadittu asiakaspalautelomake, jolla ollaan kerätty tietoa. 

Kyselyitä ollaan tehty myös ammattilaisille. Terveysasemien hoitajille teetettiin kysely asiakasohjauksen näkökulmasta. Kouluterveydenhoitajille tehtiin kysely seksuaalikasvatustuntien pitämisestä. Lisäksi tehtiin nuorille avoin kysely palveluiden tarpeeseen liittyen.