Vastuulääkäripalvelu ikääntyneiden asumispalveluyksiköissä, Pohjois-Karjalan HVA (RRP, P4, I1)

Vastuulääkäripalvelulla vastataan ikääntyneiden palvelujen niukkoihin lääkäriresursseihin sekä asumisyksiköiden hoito- ja palveluvajeeseen. Tavoitteena on, että asiakas saa tarvitsemansa lääkäripalvelut oikea-aikaisesti.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Vastuulääkäripalvelu ikääntyneiden asumispalveluyksiköissä, Pohjois-Karjalan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Vastuulääkäripalvelulla vastataan ikääntyneiden palvelujen niukkoihin lääkäriresursseihin sekä asumisyksiköiden hoito- ja palveluvajeeseen. Tavoitteena on, että asiakas saa tarvitsemansa lääkäripalvelut oikea-aikaisesti.

Toteutuspaikka
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue, ikääntyneiden palvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Anu Tarvainen

Luotu

18.12.2023

Viimeksi muokattu

21.05.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

FCG:n vuonna 2022 tekemän nykytila-analyysin mukaan ikääntyneiden palvelujen suurin haaste oli terveysasemien lääkäripulasta johtuva liian pieni lääkäriresurssi. Ikäihmisten asumispalveluiden asukkaat eivät saaneet riittävästi oikea-aikaisia lääkäripalveluja, mikä aiheutti haasteita esimerkiksi hoidon jatkuvuudessa ja suunnitelmallisuudessa. Lääkäriresurssin pula johti epätarkoituksemukaiseen päivystyksen ja ensihoidon käyttöön sekä vaikutti myös työntekijöiden työhyvinvointiin. Vastuulääkäripalvelulla pyrittiinkin vastaamaan ikääntyneiden palvelujen niukkoihin lääkäriresursseihin sekä asumisyksiköiden hoito- ja palveluvajeeseen. Tavoitteena on, että asiakas saa tarvitsemansa lääkäripalvelut oikea-aikaisesti.

Vastuulääkäripalvelun pilotointi aloitettiin marraskuussa 2022 yhteensä 21 Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen, Siun soten, asumispalveluyksikössä. Mukana oli sekä Siun soten omia yksiköitä että yksityisiä asumisyksiköitä, joista Siun sote ostaa palveluja.  Vuoden 2023 aikana vastuulääkäripalvelua laajennettiin. 

Vastuulääkäripalvelu tuotetaan ostopalveluna. Vastuulääkäripalvelussa jokaiselle asumisyksikölle ja asukkaalle on nimetty vastuulääkäri eli omalääkäri, joka vastaa asiakkaiden perusterveydenhuollosta. Pysyvällä hoitosuhteella parannetaan hoidon yksilöllisyyttä, jatkuvuutta ja suunnitelmallisuutta. Vastuulääkäripalvelun avulla hoitohenkilökunta saa vaivattomasti yhteyttä nimettyyn vastuulääkäriin ennalta sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Erikoissairaanhoitoa vaativat terveydentilan muutokset ohjataan akuutissa tilanteessa päivystykseen ja ei-akuutissa tilanteessa vastuulääkärin lähetteellä eteenpäin. Vastuulääkäripalvelu sisältää säännöllisesti toteutuvat lähikierrot asumispalveluyksiköissä, viikottaiset etäkierrot puhelimitse sekä vuoden jokaisena päivä aamusta iltaan toteutuvan etäkonsultaatiotuen hoitohenkilökunnalle.
 

Lääkäripalveluja tuotettiin vuonna 2023 Siun soten asumispalveluyksiköihin sekä Siun soten omana toimintana että ostopalveluna yksityiseltä palveluntuottajalta. Vastuulääkäripalvelun pilotissa oli mukana noin 600 asumispalveluyksikön asukasta eri puolelta Siun sotea. Hyvien kokemusten ja avoterveydenhuollon lääkäriresurssin puutteen vuoksi vastuulääkäripalvelua laajennettiin vuoden 2023 aikana kattamaan yhteensä noin 800 asumisyksikön asukkaan lääkäripalvelut. Vuoden 2024 alusta alkaen vastuulääkäripalvelu otettiinn käyttöön kaikissa Siun soten omissa ja yksityisissä ikääntyneiden asumisyksiköissä. Kaikkiaan vastuulääkäripalvelun piirissä on vuoden 2024 alusta noin 2500 asukasta. 

Toimintaympäristö **

Pohjois-Karjalan alueen asumispalveluiden piirissä on yhteensä noin 2500 asiakasta. THL:n vuoden 2020 arviointikertomuksen mukaan iäkkäiden 75-vuotta täyttäneiden osuus väestöstä oli alueella 12 % (koko maan 9,9 %) ja käytettävissä olevan väestöennusteen mukaan iäkkäiden osuus kasvaa 17,5 % vuoteen 2030 mennessä.

Siun sotessa on etsitty erilaisia ratkaisuja, joilla turvata ikääntyneiden asumispalvelujen lääkäripalvelut. Ostopalveluna tuotettavalla vastuulääkäripalvelulla turvataan lääkäripalvelut ikääntyneiden asumisyksiköissä.  Samalla terveysasemien lääkäreiden työaikaa vapautuu enemmän vastaanottotyöhön, kun asumisyksiköiden lääkäripalvelut tuotetaan ostopalveluna. 

Hyvinvointia ja kestäviä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja -hanke (HYKE) on ollut kehittämässä ja rahoittamassa vastuulääkäripalvelua ikääntyvien asumispalveluyksiköissä. Aiemmin ikäihmisten asumispalveluyksiköihin on tuotettu lääkäripalvelut Siun soten vastaanottopalveluista. Uuden toimintamallin myötä vastuulääkäripalvelu tuotetaan ulkopuolisen palveluntuottajan tuottamana. Pysyvällä hoitosuhteella parannetaan hoidon yksilöllisyyttä, suunnitelmallisuutta ja jatkuvuutta. Yhtä lailla vastuulääkäripalvelun avulla pyritään vähentämään epätarkoituksenmukaisia päivystyskäyntejä, vuodeosastojaksoja sekä helpottamaan avoterveydenhuollon ruuhkaa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Vastuulääkäripalvelun kohderyhmänä ovat asumispalveluyksiköiden asiakkaat.

FCG on tehnyt hanketyönä (syksy 2022) selvityksen Siun soten kotihoidon ja hoivapalveluiden lääkäripalveluiden nykytilasta ja tulevaisuuden vaihtoehdoista. Selvityksen perusteella asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Lääkäripalveluihin on olemassa hyvä ohjeistus ja prosessikuvaus, mutta haasteena on lääkäripalveluiden vähyys. Vaikka lääkäriresurssi vaihtelee alueittain paljon, on se suurimmaksi osaksi riittämätöntä. Lääkäripalveluiden tilanne vaikuttaa negatiivisesti myös hoitohenkilökunnan ajankäyttöön ja työn sisältöön. Tehdyn nykytila-analyysin perusteella FCG suositteli ikäihmisten kotiin annettavien lääkäripalveluiden tuottamista yksityisen toimijan kanssa, jolloin Siun soten omia lääkäriresursseja voitaisiin käyttää avopuolen palveluihin.

TulSote-hankkeen osatavoitteena on ikäihmisten palveluiden palvelurakenteen selkiyttäminen. Siihen liittyen on tehty ikäalueen asumispalvelujen nykytilan kartoitus (2022). Nykytilan analyysissä tuli esiin muun muassa tarve ammattirakenteen monipuolisuuden lisäämiselle sekä eri ammattiryhmien väliselle yhteistyölle. Myös palveluprosessin kuvaamiselle ja lääkäripalveluita tuottavien yksiköiden roolien selkeyttämiselle koettiin tarvetta. Haasteina lääkärityöhön liittyen nousi esiin huono lääkäritilanne sekä lääkäreiden vaihtuvuus ja saatavuuden haasteet. Lääkäripalveluihin toivottiin vakiintunutta käytäntöä sekä selkeää konsultointiohjetta lääkärikonsultointeihin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Vastuulääkäripalvelusta saatiin vuosien 2022-2023 aikana paljon hyviä kokemuksia. Toimintamallia kehitettiin esille nousseiden haasteiden ja saatujen palautteiden perusteella.  

Asumispalveluyksiköiden arjessa toimivat ammattilaiset ovat tärkeässä roolissa toimintamallin juurruttamisessa osaksi arjen toimintaa. Pilotin antamien kokemusten perusteella vastuulääkäripalvelusta laadittiin loppuvuonna 2023 kirjallinen toimintamallin kuvaus, missä kuvataan toimintamallin sisältöä sekä  eri ammattilaisten vastuut ja roolit. Toimintamallin kuvaamisella toimintaa on saatu yhtenäistettyä koko hyvinvointialueella. Aiemmin toimintamallit eri kunnissa ja alueilla olivat hyvin erilaisia lääkäripalvelujen osalta eikä niitä oltu kuvattu minnekään. Toimintamallin kuvaus toimii niin perehdytyksen apuna kuin ammattilaisen tukena arjessa. Toimintamallin kuvauksella varmistetaan sovittujen käytäntöjen toteutuminen ja toiminnan sujuvuus myös hankekauden jälkeen. Toimintaa on  tärkeää kehittää edelleen palvelulusta saatavien kokemusten ja palautteiden perusteella. Hanketuen loppuessa oleellista on nimetä toimialueelta yhteyshenkilö toimintamalliin liittyvien käytänteiden yhteyshenkilöksi. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Hankesuunnitelmasta poiketen vastuulääkärimallin kokeilu aloitettiin jo ensimmäisen hankekauden loppupuolella. Kokeilusta saatujen hyvien kokemusten ja Siun soten tiukentuneen lääkäriresurssitilanteen vuoksi vastuulääkäripalvelua laajennettiin suunniteltua nopeammalla aikataululla ikäihmisten asumispalveluissa. Toiminnasta kerätään säännöllisesti palautetta ja toimintaa arvioidaan sekä palveluntuottajan että Siun soten toimesta eri mittareiden avulla. Myös ohjausryhmän säännöllisissä palavereissa arvioidaan vastuulääkärimallin toimivuutta kuukausittain. Raporttien perusteella päivystyskäyntien määrä sekä erikoissairaanhoidon hoitopäivien määrä ovat laskeneet vastuulääkäripalvelussa mukana olevissa yksiköissä edelliseen vuoteen verrattuna. Vastuulääkäripalvelun alkaessa terveys- ja hoitosuunnitelmien tilanteesta on vain tieto, että valtaosa niistä oli tekemättä lääkärien osuuden osalta. Lokakuun alussa 2023 vastuulääkäripalvelussa mukana olevien yksiköiden asukkaista noin 40%:lle oli tehty/päivitetty terveys- ja hoitosuunnitelma. Vuoden 2024 alusta terveys- ja hoitosuunnitelmien seurantaan luotiin erillinen toimintamalli, missä tietoa päivitetyistä terveys- ja hoitosuunnitelmista kerätään kuukausittain ja käytetään apuna myös palvelun vaikuttavuuden arvioimisessa. 

Vastuulääkärimallipilotista tehdyn asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan vastuulääkärimallin toimintaan on oltu pääasiassa tyytyväisiä. Lääkärien tavoitettavuus on parantunut, ajantasaiset terveys- ja hoitosuunnitelmat ovat lisänneet hoidon sujuvuutta sekä jatkuvuutta. Yhteistyö palveluntuottajan kanssa on toiminut hyvin. Kehitettävää on ollut etäyhteyksien toimimisessa, haasteita aiheuttaneet myös äkillisten poissaolojen vuoksi tulleet aikataulumuutokset sekä tiedonkulku näissä tilanteissa. ​

Vastuulääkäripalvelun pilotissa esiin nousseiden palautteiden ja haasteiden perusteella toimintaa on saatu kehitettyä ja prosesseja sujuvoitettua merkittävästi ennen vastuulääkäripalvelun laajentumista kaikkiin ikäihmisten asumispalveluyksiköihin. Kirjallisen toimintamallin kuvauksen lisäksi prosesseja on kehitetty, luotu kirjallisia ohjeistuksia ja panostettu tiiviiseen yhteistyöhön niin palveluntuottajan kuin yksiköiden esihenkilöiden ja henkilöstön kanssa. Käyttöönoton suunnittelussa ja käyttöönoton myötä on noussut esiin, että jo olemassa olevien prosessien kriittinen tarkastelu on ollut tarpeellista ja vaatinut kehittämistä. Jo olemassa olevien prosessien osalta huomio on kiinnittynyt esimerkiksi käyttöoikeuksiin, laskutusohjeistuksiin ja rekisterinkäyttöpäätöksiin.  Yhteyshenkilöiden tavoitettavuuteen ja ongelmatilanteiden nopeaan ratkaisuun on panostettu merkittävästi toiminnan laajentuessa. Kehittäminen jatkuu edelleen mahdollisten esiin nousevien haasteiden ja palautteiden perusteella. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Vastuulääkäripalvelun toimintamalli on sovellettavissa kaikissa toimintaympäristöissä kohderyhmän tarpeet ja sidosryhmät huomioiden. Tärkeää on kuvata toimintamalli ja sovitut käytänteet sekä kaikkien osallisten vastuut ja velvollisuudet. Nimetyt yhteyshenkilöt niin palveluntuottajalta kuin tilaajalta helpottavat kokemuksemme mukaan yhteistyötä ja muun muassa palautteiden käsittelyä. Tiedottamisen ja tiedon keräämisen keskittäminen yhteiseen Teams-kanavaan on selkiyttänyt toimintaa ja näin toisten esittämistä kysmyksistä tai huomioista ovat oppineet koko ryhmän jäsenet. Säännölliset ohjausryhmät ja niissä käsiteltävät kuulumiset ja palautteet ovat merkittävässä roolissa palvelun ja sujuvassa toiminnassa ja kehittämisessä. 

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Ilmiöt