Etelä-Pohjanmaalla perusterveydenhuollon vastaanottopalveluiden toimintamalli yhteisasiakkuuksille.

Yhteneväiset toimintakäytännöt yhteisasiakkuuksien tunnistamiseen ja heidän sujuvaan palvelupolkuunsa. Asiakkaan asiat otetaan haltuun ensimmäisellä yhteydenotolla.

Toimintamallin nimi
Yhteisasiakkuudet terveyspalveluissa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Pohjanmaalla perusterveydenhuollon vastaanottopalveluiden toimintamalli yhteisasiakkuuksille.

Yhteneväiset toimintakäytännöt yhteisasiakkuuksien tunnistamiseen ja heidän sujuvaan palvelupolkuunsa. Asiakkaan asiat otetaan haltuun ensimmäisellä yhteydenotolla.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue perusterveydenhuollon vastaanotot
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Tekijä

Anna Nurmela

Luotu

09.11.2022

Viimeksi muokattu

05.01.2024
Toimintaympäristö

Lähiterveyspalveluissa erityisesti hoidon tarpeen arvioinnin yhteydessä monia palveluita tarvitsevan asiakkaan tai asiakkaan monimuotoisen tilanteen tunnistaminen sekä asian selvittelystä sujuvan kopin ottaminen sovitusti. Monialainen ja monitoimijainen yhteistyö on tärkeässä roolissa, kun asiakkaalla on monia palvelutarpeita. Tarpeet tulee tunnistaa ja löytää oikea apu asiakkaalle oikeaan aikaan.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Monia palveluita tarvitsevat asiakkaat, asiakkaat, joiden tilanne on monimuotoinen ja palveluiden tarve tai kokonaisuus vaatii selvittelyä tai yhteistyötä eri amattilaisten tai toimijoiden kanssa.