Selkeästi meille -hanke tavoitteena oli edistää viestinnän ja sähköisten palveluiden kognitiivista saavutettavuutta yhdessä kokemusasiantuntijoiden kanssa, joilla on kognitiivisia haasteita. Hanke toimi valtakunnallisena vuosina 2020–2023. Hankkeen oma verkkosivusto www.selkeästimeille.fi (linkki aukeaa samaan välilehteen) on konkreettinen esimerkki kognitiivisesti saavutettavista verkkosivuista. Sivuilta löytyy kaikki hankkeen tuottama tieto ja materiaali kognitiivisen saavutettavuuden parantamiseksi.

Kokonaisuuden nimi
Selkeästi meille -hanke 2020-2023
Lyhyt kuvaus

Selkeästi meille -hanke tavoitteena oli edistää viestinnän ja sähköisten palveluiden kognitiivista saavutettavuutta yhdessä kokemusasiantuntijoiden kanssa, joilla on kognitiivisia haasteita. Hanke toimi valtakunnallisena vuosina 2020–2023. Hankkeen oma verkkosivusto www.selkeästimeille.fi (linkki aukeaa samaan välilehteen) on konkreettinen esimerkki kognitiivisesti saavutettavista verkkosivuista. Sivuilta löytyy kaikki hankkeen tuottama tieto ja materiaali kognitiivisen saavutettavuuden parantamiseksi.

Kokonaisuuden tarkoitus ja tavoitteet

Selkeästi meille -hankkeen tavoitteena oli viestinnän ja sähköisten palveluiden kognitiivista saavutettavuutta, jotta yhä useampi ihminen voi osallistua ja toimia itsenäisemmin yhteiskunnassamme. Kognitiivinen saavutettavuus tarkoittaa sitä, että sähköinen palvelu, esimerkiksi verkkosivu, itsepalvelupääte tai mobiilisovellus on suunniteltu sellaiseksi, että sitä on mahdollisimman helppo käyttää ja sieltä löytyvää tietoa on helppo ymmärtää. 

Hankkeessa toteutettiin

  • kognitiivisen saavutettavuuden arviointeja ja testauksia sekä yhteiskehitettiin eri organisaatioiden edustajien kanssa verkkopalveluiden kognitiivista saavutettavuutta
  • tuotettiin tietoa ja kehitettiin arviointikriteeristö, ohjeita ja oppaita kognitiivisen saavutettavuuden parantamiseksi
  • koulutettiin tuhansia verkkoviestijöitä ja verkkopalveluiden tekijöitä
  • tuettiin erilaisia ihmisiä vaikuttamaan heille tärkeisiin palveluihin
  • vaikutettiin saavutettavamman yhteiskunnan puolesta, jotta yhä useampi osaisi huomioida kognitiivisen saavutettavuuden verkossa. 

Kehitysvammaiset ja laaja-alaista tukea tarvitsevat kokemusasiantuntijat olivat tärkeässä roolissa parantamassa sähköisten palveluiden selkeyttä, helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä.

Toimiaika

Hanke käynnistyi maaliskuussa 2020 ja päättyi 2023. 

Toimijat

Selkeästi meille -hanke oli Kehitysvammatuki 57 ry:n ja Kehitysvammaliiton yhteishanke. Hankkeen keskeisimpiä yhteistyökumppaneita olivat Celia, Kela, Me Itse ry, Ammattiopisto Live, Digi- ja väestötietovirasto ja Vanhus- ja lähimmäisliitto VALLI ry sekä erilaiset organisaatiot, jotka haluavat kehittää omien palveluidensa kognitiivista saavutettavuutta. 

Rahoittaja
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA)
Liitetiedostot ja linkit
Yhteyshenkilön nimi
Satu Timperi
Yhteyshenkilön organisaatio
Kehitysvammatuki 57 ry
Yhteyshenkilön sähköpostiosoite
satu.timperi@kvtuki57.fi

Tekijä

Satu Timperi

Luotu

17.08.2020

Viimeksi muokattu

18.01.2024
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lähes kaikki palvelut ovat verkossa. Laki vaatii suurelta osalta organisaatioita tietyn tasoista teknistä saavutettavuutta, jonka tavoitteena on varmistaa, että aistirajoitteisten ja liikuntarajoitteisten ihmisten on mahdollista käyttää itsenäisesti sähköisiä palveluita. Monella ihmisellä on erilaisia haasteita esimerkiksi muistamisessa, hahmottamisessa, lukemisessa ja ymmärtämisessä.  Laki ei vaadi huomioimaan riittävästi sähköisten palveluiden kognitiivista saavutettavuutta eli helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä. Ihmiset, joilla on kognitiivisia haasteita ovat vaarassa syrjäytyä ja jäädä yhteiskunnan ulkopuolelle, jollei sähköiset palvelut ole kognitiivisesti saavutettavia. 

Päämäärä ja päätavoite

Hankkeen tavoitteena oli edistää verkkoviestinnän ja sähköisten palveluiden kognitiivista saavutettavuutta, jotta kehitysvammaiset ihmiset saavat omaa elämää koskevaa tietoa, voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan ja vaikuttaa omiin asioihin. Hankkeessa tuettiin kehitysvammaisia ihmisiä tuomaan saavutettavuusongelmat esille ja kehitettiin keinoja ongelman ratkaisemiseksi yhdessä kokemusasiantuntijoiden kanssa. 

Arvioitiin verkkopalveluita ja kehitettiin kognitiivisen saavutettavuuden arviointikriteeristö
Selkeästi meille -hankkeessa työskenteli kaksi saavutettavuustestaajaa kokemusasiantuntijoina. Saavutettavuustestaajien tehtävänä oli testata ja arvioida eri verkkopalveluita ja kertoa mielipiteensä verkkopalvelun ylläpitäjälle siitä, ovatko verkkopalvelua helppokäyttöisiä ja ymmärrettäviä, ja miten niitä voisi parantaa. Lisäksi hankkeessa järjestettiin yksittäisiä käyttäjätestauspajoja, joihin osallistui ihmisiä, joilla on kognitiivisia rajoitteita. Hankkeessa kehitettiin saavutettavuuden arviointikriteeristö olemassa olevaa tietoa yhdistelemällä saavutettavuustestaajien ja käyttäjätestaajien kokemuksia.

Lisättiin mahdollisuuksia vaikuttaa saavutettavampiin palveluihin
Hankkeessa järjestettiin saavutettavuuden iskuryhmiä. Iskuryhmät ovat työpajoja, joissa toimi kehitysvammaisia ihmisiä yhdessä hankkeen työntekijöiden kanssa. Työpajoissa kehitysvammaiset ihmiset vaikuttivat ryhmänä heille tärkeisiin verkkosivuihin, itsepalveluautomaatteihin ja sovelluksiin. 

Hankkeessa toteutettiin vuosien 2020-2023 aikana

  • kokemusasiantuntijalähtöisiä saavutettavuustestauksia ja -arviointeja eri organisaatioiden verkkopalveluihin
  • saavutettavuusiskuja kansalaisvaikuttamisen keinoilla
  • kognitiivisen saavutettavuuden arviointityökaluja
  • koulutuksia verkkoviestijöitä ja sähköisten palveluiden tekijöitä
  • saavutettaa viestintää, vaikuttamista ja kampanjointia saavutettavamman yhteiskunnan puolesta.

Hankkeen kohderyhmät

  1. kehitysvammaiset- tai laaja-alaista tukea tarvitsevat ihmiset
  2. verkkoviestijät ja verkkopalveluiden kehittäjät/tekijät

lisäksi hankkeen jatkovuotena 2023

  1. päättäjät ja julkisen sektorin johtajat
Tavoiteltavat tulokset, tuotokset ja vaikutukset

1) Toimintamalli käyttäjälähtöisten arviointien tekemiseen, joka sisältää

  • käyttäjälähtöisiä kokemuksia verkkopalvelujen saavutettavuudesta
  • menetelmiä kognitiivisen saavutettavuuden arviointiin ja testaukseen
  • kognitiivisen saavutettavuuden arviointikriteeristö. 

2) Saavutettavuuden iskuryhmä -toimintamallin kuvaus

  • kokemuksia erilaisista saavutettavuuteen vaikuttamisen muodoista

3) Toimintaohjeita ja hyviä käytäntöjä palveluntarjoajille: kuinka tehdä palveluista kognitiivisesti saavutettavia

4) Toimijapankki henkilöistä, joilta käyttäjälähtöisiä arviointeja voi jatkossa pyytää.