Sujuvat palvelut -kehittämisen tuen hankeverkosto (RRP, P4, I1)
Kansallinen Sujuvat palvelut -kehittämisen tuen hankeverkosto (THL) tukee hyvinvointialueiden kehittäjiä asiakas- ja palveluprosessien parantamisessa. Verkostossa edistetään alueiden välistä vuoropuhelua ja tarjotaan työkaluja, hyviä käytänteitä ja menetelmiä systemaattiseen kehittämiseen prosessin eri vaiheissa. Verkostossa tehdään myös näkyväksi kansallista kehittämistyötä, joka tukee alueellista kehittämistä.
Avoin hankeverkosto on tarkoitettu investointi 1:n kehittäjille hyvinvointialueilla. Ajankohtaiset asiat ja materiaalit Työpöytä-välilehdellä.
Verkosto on osa Suomen kestävän kasvun ohjelman Sujuvat palvelut -projektia (Pilari 4, Investointi 1).
Kokonaisuuden nimi
Kansallinen Sujuvat palvelut -kehittämisen tuen hankeverkosto (THL) tukee hyvinvointialueiden kehittäjiä asiakas- ja palveluprosessien parantamisessa. Verkostossa edistetään alueiden välistä vuoropuhelua ja tarjotaan työkaluja, hyviä käytänteitä ja menetelmiä systemaattiseen kehittämiseen prosessin eri vaiheissa. Verkostossa tehdään myös näkyväksi kansallista kehittämistyötä, joka tukee alueellista kehittämistä.
Avoin hankeverkosto on tarkoitettu investointi 1:n kehittäjille hyvinvointialueilla. Ajankohtaiset asiat ja materiaalit Työpöytä-välilehdellä.
Verkosto on osa Suomen kestävän kasvun ohjelman Sujuvat palvelut -projektia (Pilari 4, Investointi 1).
Tarkoitus:
Verkosto tukee hyvinvointialueita palvelu- ja asiakasprosessien kehittämistyössä, jotta ne saisivat purettua koronan aiheuttamaa hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa.
Tavoitteet:
- Kansallinen kehittämistyö on läpinäkyvää ja avointa
- Hyvinvointialueiden kehittäjillä on mahdollisuus verkostoitua ja tehdä yhteistyötä
- Hankkeille tarjotaan työkaluja kehittämistyöhön
- THL:n substanssiverkostot ovat kehittäjien löydettävissä ja hyödynnettävissä
Sujuvat palvelut -kehittämisen tuen hankeverkosto toimii 31.12.2025 saakka (Suomen kestävän kasvun ohjelma). Hankeverkosto on käynnissä.
Ylläpitäjä:
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Suomen kestävän kasvun ohjelma, Sujuvat palvelut -projekti
Jäsenet:
Hyvinvointialueiden Investointi 1 heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluiden kehittäjät ja verkoston yhdyshenkilö joka hyvinvointialueelta
Yhdyshenkilön rooli:
-
Jakaa tietoa omalle alueelle Investointi 1:n kansallisesta kehittämisestä, tapaamisista ja THL:n verkostoista ja foorumeista jotka tukevat kehittämistyötä
-
Ohjaa omalta alueelta Investointi 1:n kehittäjiä/asiantuntijoita verkoston tapaamisiin teemojen mukaisesti (substanssikehittäjät/asiantuntijat)
-
Kartoittaa omalta alueelta hyviä käytänteitä ja toimintamalleja, mittareita sekä digikehittämistä ja ohjaa asiantuntijoita kertomaan niistä Sujuvat palvelut -kehittämisen tuen verkostossa
Substanssikehittäjän/asiantuntijan rooli:
-
Osallistuu Sujuvat palvelut -kehittämisen tuen verkoston tapaamisiin sekä THL:n eri asiakasryhmien kehittäjäverkostoihin hyvinvointialueiden harkinnan mukaan
-
Jakaa tietoa Sujuvat palvelut -kehittämisen tuen verkostolle oman alueen hyvistä käytänteistä ja toimintamalleista sekä toimivista mittareista ja digikehittämisestä, joista on saatu hyviä kokemuksia
-
Verkostoituu muiden samojen asiakasryhmien tai palveluiden kehittäjien kanssa kansallisesti
Suomen kestävän kasvun ohjelman, Pilari 4, Investointi 1, tavoitteena on purkaa koronapandemian aiheuttamaa sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa sekä nopeuttaa hoitoon ja palveluihin pääsyä ottamalla käyttöön uusia toimintatapoja.
Hyvinvointialueilla tehtävä kehittämistoiminta kytkeytyy hyvinvointialueiden strategisiin linjauksiin ja on osa hyvinvointialueiden palvelukokonaisuuksien kehittämistä.
Sosiaali- ja terveysministeriön THL:lle määritelty tehtävä on kansallisen vertaiskehittämisen verkoston käynnistäminen, jotta voidaan tukea hyvinvointialueiden investointi 1:n kehittämisen edistämistä sekä jakaa hyviä käytäntöjä ja edistää niiden leviämistä (Suomen kestävän kasvun ohjelman hankeopas 2023-2025, s. 33-34).
Sujuvat palvelut -kehittämisen tuen hankeverkoston päämääränä on pilotoida THL:lle kansallisen verkostotyön malli, jota on mahdollista hyödyntää Suomen kestävän kasvun ohjelman hankekauden jälkeen. Hankeverkoston kokonaisuutta kehitetään vastaamaan kansallisia hankekehittämisen tuen tarpeita.
Suomen kestävän kasvun ohjelman aikana hankeverkoston tarkoituksena on tukea hyvinvointialueiden hankkeita kehittämistyössä asiakas- ja palveluprosessien parantamisessa koronan aiheuttaman hoito-, kuntoutus- ja palveluvelan purkamiseksi.
Sujuvat palvelut -kehittämisen tuen hankeverkosto tukee hyvinvointialueiden kehittäjiä ja mahdollistaa alueiden välisen vuoropuhelun.
Toteutus:
- Verkoston kehittämisklinikat 1-2 kk välein
- Avoin verkosto, ei ilmoittautumista
- Howspace -työtila keskustelulle, tiedon jakamiseen ja verkostoitumiseen
- Innokylässä yleinen tieto verkostosta, tilaisuuksista ja materiaalit Työpöytä-välilehdellä
- THL tapahtumakalenterissa tilaisuuksien ohjelmat ja liittymislinkit (Teams)
Toimenpiteet tavoitteisiin pääsemiseksi:
1. Kansallinen kehittämistyö on läpinäkyvää ja avointa:
- Tehdään näkyväksi kansallisesti hyviä haavoittuvien asiakasryhmien palvelujen kehittämisen käytänteitä ja toimintamalleja, joilla pyritään hoito-, kuntoutus- ja palveluvelan purkamiseen
- Tehdään koonteja eri toimenpiteistä, joita hyvinvointialueilla kehitetään
- Toteutetaan tiedon levittämiseksi työkalu verkkosivuille
2. Hyvinvointialueiden kehittäjillä on mahdollisuus verkostoitua ja tehdä yhteistyötä:
- Yhdistetään samankaltaisia palveluita ja samojen asiakasryhmien palveluiden kehittäjiä ja mahdollistetaan vertaiskehittäminen
- Verkoston yhdyshenkilöillä on käytössä suljettu Howspace -työtila, jossa
- Jaetaan kyselyitä ja tiedotteita verkostotilaisuuksien välillä
- Verkostoidutaan alueiden ja hankkeiden välillä
- On mahdollista kysyä ja pyytää vertaistukea eri teemoihin
- Kootaan hyviä käytänteitä ja toimintamalleja kansallisesti näkyväksi
- Kootaan yhteen hyvinvointialueiden kehittämiskohteet
- Kerrotaan tiedot THL:n muista verkostoista, joista voi olla hyötyä investointi 1:n kehittämisessä
- Kartoitetaan verkostotilaisuuksien aihetoiveita ja tuen tarpeita
- Mahdollistetaan yhdyshenkilöille verkoston kehittäminen kyselyiden kautta
- Verkoston yhdyshenkilöillä on käytössä suljettu Howspace -työtila, jossa
Tarkoituksena on pilotoida Howspacea kansallisen verkoston työalustana ja tarkastella miten se toimii verkostoitumiseen, välityöskentelyyn ja tiedottamiseen.
3. THL:n asiakasryhmäkohtaiset verkostot ovat kehittäjien löydettävissä ja hyödynnettävissä:
THL:n asiakasryhmäkohtaisissa verkostoissa mahdollistetaan tutkitun tiedon ja kokemusten jakaminen sekä hyvinvointialueiden verkostoituminen. Verkostot toteutetaan THL:n muiden asiantuntijoiden kanssa yhteistyönä.
- Jaetaan tietoa hyvinvointialueille THL:n eri asiakasryhmien substanssiverkostoista ja –foorumeista, jotka tukevat kehittämistyötä
- Linkitetään samankaltaisten palveluiden kehittämistä
- Tunnistetaan ja tehdään näkyväksi kansallisesti hyviä käytänteitä ja viestitään niistä asiakasryhmäkohtaisiin verkostoihin
- Välitetään asiakasryhmäkohtaisia kehittämisen tuen tarpeita asiakasryhmäkohtaisiin verkostoihin palautekyselyiden avulla
Esimerkki THL:n asiakasryhmien asiakasryhmäkohtaisesta verkostosta:
Mielenterveys- ja päihdepalvelujen kehittämisen verkosto. Verkoston toiminta on sillattu Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeesta RRP:n Investointi 1:n toiminnaksi. Verkostoon voi liittyä RRP:n Investointi 1:n mielenterveys- ja päihdepalveluiden kehittäjät.
4. Hankkeille tarjotaan työkaluja kehittämistyöhön:
Sujuvat palvelut -kehittämisen tuen hankeverkostolla on kehittämisklinikoita, joiden avulla tuetaan kansallisesti hyvinvointialueiden kehittäjiä ja mahdollistetaan alueiden välinen vuoropuhelu. Sujuvat palvelut -kehittämisen tuen verkostossa on puheenvuoroja THL:n asiantuntijoilta, Sujuvat palvelut -projektista, hyvinvointialueilta ja muilta yhteistyötahoilta.
Hankeverkoston aiheet tukevat hankkeiden kehittämistyötä riippumatta kehitettävästä asiakasryhmästä. Tilaisuuksien aiheita esim.
- Hankkeiden tukeminen systemaattisen kehittämisen keinoin eri kehittämistyön vaiheissa
- Hyviksi havaitut ja uudet kehitetyt mittarit –arvioinnin tuki
- Tehdyn kehittämistyön juurruttaminen
- Viestinnän tuki
- Toimintamallien kuvaaminen Innokylään
- Hankkeilta edellytetään vähintään, että... ..."Hankkeen tuloksena syntyvät toimintamallit ja muut tuotokset kirjataan Innokylään THL:n antaman erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Innokylässä on työkaluja, jotka ohjaavat kehittämisessä ja toimintamallien kirjaamisessa." (Hankeopas s. 70)
- Palautekyselyt hankeverkoston toiminnan kehittämiseksi sekä tiedon ja toiveiden välittämiseksi THL:n substanssiverkostoihin
- Hyvien käytänteiden ja toimintamallien jakaminen kansallisesti
Tarkoituksena on pilotoida kansallisen verkostotyön mallia, jota THL:n on mahdollista hyödyntää Suomen kestävän kasvun ohjelman hankekauden jälkeen. Verkoston tarpeen arviointia ja jatkuvuuden mahdollisuuksia tarkastellaan hankekauden aikana.
Tarkoituksena on pilotoida Howspace -työtilan käyttöä kansallisen verkoston työalustana ja tarkastella miten se toimii verkostoitumiseen, välityöskentelyyn ja tiedottamiseen.
Verkoston toiminnan arviointia tehdään mm. verkostotilaisuuksissa palautekyselyiden avulla sekä kohdennetusti yhdyshenkilöille tehtävillä kyselyillä.
