Aikuissosiaalityö osana monialaista lapsiperheiden tuen tarpeen arviointia

Lapsiperheen sekä lapsen että aikuisen palvelutarve tulee arvioiduksi kerralla​

Kokonaisvaltainen, yhteinen monen toimijan kokemusta ja monialaista tietoa yhdistävä arviointi 

Nopeuttaa ja sujuvoittaa asiakkaan pääsyä tarvetta vastaavaan palveluun​

Toimintamallin nimi
Aikuissosiaalityö osana monialaista lapsiperheiden tuen tarpeen arviointia
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Lapsiperheen sekä lapsen että aikuisen palvelutarve tulee arvioiduksi kerralla​

Kokonaisvaltainen, yhteinen monen toimijan kokemusta ja monialaista tietoa yhdistävä arviointi 

Nopeuttaa ja sujuvoittaa asiakkaan pääsyä tarvetta vastaavaan palveluun​

Toteutuspaikka
Helsinki
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Hanna Rekola

Luotu

23.10.2023

Viimeksi muokattu

31.10.2023
Ratkaisun perusidea

Helsingissä lapisperheiden tuen ja palveluiden tarpeen monialaiseen toimintamalliin ja uudenlaiseen tiimirakenteeseen siirryttiin kaikilla alueilla  jo vuonna 2017 alkaen. Moniammatillisissa työryhmissä työskentelee lastensuojelun sosiaalityöntekijöitä ja sosiaaliohjaajia, aikuissosiaalityön sosiaaliohjaaja, perheneuvolan psykologi ja sosiaalityöntekijä  sekä sairaanhoitaja.

Toimintamallissa on kyse siitä, lapsiperheiden tilanne ja tuen tarpeet arvioidaan monialaisesti ja kokonaisvaltaisesti. 

Mallin toimivuutta on vuosien saatossa haastaneet monet tekijät. Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman hankekauden 2021-2023 aikana selvitettiin ja ratkottiin näitä haastekohtia aikuissosiaalityön näkökulmasta. Ongelmat liittyivät lähinnä aikuissosiaalityön työn organisointiin ja monimutkaiseen johtamisrakenteeseen sekä asiakastyön erilaisiin variaatioihin alueilla. 

Tämän hankkeen perusajatus oli varmistaa ja vahvistaa, että lapsiperheiden tuen tarpeen arvioinnin käytössä on tasalaatuisesti koko Helsingissä aikuissosiaalityön asiantuntijuutta ja, että arviointiin tulleen lapsen vanhempi saa tarvittaessa apua ja tukea aikuissosiaalityöstä.

Toimintaympäristö

Toimintaympäristön näkökulmasta monialaisten mallien kehittämiseen vaikuttaa olennaisesti sekä lainsäädännölliset että taloudelliset seikat. Sosiaalihuoltolaissa 41§  määritetään monialaisen yhteistyön velvoiteet, jonka mukaan palvelutarpeen arvioimiseksi, päätösten tekemiseksi ja sosiaalihuollon toteuttamiseksi toimenpiteestä vastaavan sosiaalihuollon viranomaisen on huolehdittava siitä, että käytettävissä on henkilön yksilöllisiin tarpeisiin nähden riittävästi asiantuntemusta ja osaamista. Tämä on ratkaistu Helsingissä lapsiperheiden osalta monialaisen palveluiden ja tuen tarpeen arvioinnilla. 

Myös taloudelliset seikat ohjaavat kehittämään monialaisia arviointimalleja, jotta saataisiin tehokkaammin asiakashyötyjä kuin perinteisillä arviointitavoilla. Kokoamalla asiakasperheiden ympärille eri näkökulmia tuottavia arvioita, päästään paremmin ja nopeammin kiinni asiakasperheen kokonaisvaltaiseen tuen ja voimavarojen kartoittamiseen ja sitä kautta löydetään perheille tarvittava tuki ja palvelumuodot.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on lastensuojeluilmoitusten tai yhteydenottojen kautta sosiaalihuoltoon tulleiden lapsiperheiden vanhemmat, joilla on aikuissosiaalityön tarvetta joko ohjauksen ja neuvonnan tai laajemman työikäisten palvelutarpeen arvioinnin tarvetta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalli johdetaan ja juurrutetaan tehtyjen ohjeistusten ja kuvausten avulla. Lisäksi järjestettiin erilaisia tilaisuuksia henkilöstölle.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakasvanhempi saa tasalaatuisesti aikuissosiaalityötä lapsiperheiden tuen ja palvelutarpeen arvioinnista kaupunginosasta riippumatta.

Henkilöstön ymmärrys lapsiperheiden tuen ja palveluiden tarpeen arvioinnin aikuissosiaalityön työnkuvasta, työn organisoinnista ja johtamisesta on selkeämpi, joka lisää henkilöstön osaamista ja tyytyväisyyttä työhön.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Monialaisen arvioinnin tiimimallia on mahdollista soveltaa monissa sote-alan asiakkaaksitulon prosesseissa. Erityistä huomiota kiinnittäisin siihen, että monialaisissa työryhmissä työskentelevä henkilöstö toimisi tiimeissä pysyvästi ja johtaminen olisi organisoitu mahdollisimman yksinkertaiseksi. Vaihtuva henkilöstö haastaa kehittämistä sekä työn säilymistä sellaisena kuin se on alunperin ajateltu. 

Kansikuva
22

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä