Aikuisten ja nuorten terveyden edistämisen toimintamalli suun terveydenhuollossa
Toimintamalli kuvaa terveyden edistämisen keinoja sekä eri asiakkuuksien tunnistamista, huomioiden varhainen tuki sekä hoidon jatkuvuus. Toimintamalli laadittiin yhteistyössä PirSOTE-hankkeen, Etelä-Pohjanmaan ja Pirkanmaan hyvinvointialueen kanssa.
Toimintamallin nimi
Toimintamalli kuvaa terveyden edistämisen keinoja sekä eri asiakkuuksien tunnistamista, huomioiden varhainen tuki sekä hoidon jatkuvuus. Toimintamalli laadittiin yhteistyössä PirSOTE-hankkeen, Etelä-Pohjanmaan ja Pirkanmaan hyvinvointialueen kanssa.
Aikuisten ja nuorten terveyden edistämisen toimintamalli kuvaa terveyden edistämisen keinoja sekä eri asiakkuuksien tunnistamista, huomioiden varhainen tuki sekä hoidon jatkuvuus. Toimintamallissa on huomioitu myös moniammatillinen näkökulma sekä raportointi ja seuranta. Moniammatillisuuden integrointi toimintamalliin edistää systeemisen ajattelutavan omaksumista sekä asiakkaan kokonaisvaltaiseen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvien tarpeiden huomioimista. Tällä mahdollistetaan asiakkaan ohjaaminen muihin tarvittaviin palveluihin ja edistetään muiden alojen hyviksi havaittujen toimintatapojen hyödyntämistä suun terveydenhuollossa. Tästä esimerkkinä sähköiset palvelut.
Toimintamallin kehittäminen aloitettiin erityisesti palvelujen saatavuuden, vaikuttavuuden, laadun, yhdenvertaisuuden ja kustannusvaikuttavuuden kehittämiseksi. Keskeisimpänä tavoitteena oli kehittää perustason palveluita, vahvistaa perustason osaamista sekä integroida suun terveydenhuolto osaksi muuta sote-palvelujärjestelmää. Toimintamalli perustuu mm. Käypä hoito -suosituksiin ja STM:n yhtenäisiin kiireettömän hoidon perusteisiin oppialoittain.
Hyvinvointialueuudistuksen myötä alueilla käytössä olleet toimintatavat saattoivat vaihdella suurestikin keskenään tai olla melko jäsentymättömiä. Toimintamallin tavoitteena oli kuvata terveyden edistämisen käytäntöjä Pirkanmaan- ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella
Toimintamallin ensisijaisena kohderyhmänä ovat suun terveydenhuollon ammattilaiset, mutta se on suunniteltu tukemaan myös muiden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten yhteistyötä suun terveydenhuollon tiimien kanssa, joka edistää moniammatillista yhteistyötä ja integroitumista sote-palvelujärjestelmään.
Asiakasymmärryksen lisäämiseksi pyritään ymmärtämään niin potilaiden kuin terveydenhuollon ammattilaisten tarpeita, toiveita ja odotuksia toimintamallin suhteen. Tämä tapahtuu huomioimalla toimintamallista saadut kokemukset ja palaute toimintamallin kehittämisessä. Palautetta kerätään esimerkiksi kyselyiden ja osallistavan palautteenkeruun avulla.
Toimintamallin kuvaamisen lisäksi on välttämätöntä laatia jalkautussuunnitelma. Tämä suunnitelma määrittelee tarkemmin, miten toimintaa toteutetaan yhteistyössä johdon ja tiimien kanssa, ja miten sen vaikuttavuutta mitataan ja raportoidaan. Suunnitelma sisältää myös tiedot siitä, miten ja millä aikataululla henkilöstölle tarjotaan koulutusta, sekä kuinka henkilöstön osaamista aiotaan vahvistaa. Henkilöstön osallistaminen on keskeistä jalkautussuunnitelman onnistumiselle, samoin kuin esihenkilöiden sitouttaminen.
Toimintamallin käyttöönotolle on laadittava aikataulu, jossa on määritelty sovitut tavoitteet, jotka on saavutettava määrättyyn ajankohtaan mennessä.
Uuden toimintamallin onnistuneen käyttöönoton kannalta on välttämätöntä luopua vanhoista toimintatavoista. Tämä prosessi vaatii sekä organisaation että henkilöstön sitoutumista ja valmiutta omaksua uudet toimintatavat, jotka ovat linjassa käyttöönottosuunnitelman ja laajempien strategisten tavoitteiden kanssa. Resurssien osoittaminen on myös olennaista, jotta työntekijät voivat toteuttaa uusia toimintatapoja käytännössä.