Alihankintamalli - Etelä-Karjala
Eksoten vammaispalveluissa toteutettava ryhmämuotoinen alihankintamalli, jonka kautta asiakkaalle tarjoutuu mahdollisuus palkkasuhteiseen työhön työvalmentajan tuella. Eksote myy ryhmän tuottaman palvelun ja maksaa ryhmän jäsenille palkan. Työn tuki sosiaalipalveluna.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Alihankintamalli - Etelä-Karjala
Toimintamallin lyhyt kuvaus
Eksoten vammaispalveluissa toteutettava ryhmämuotoinen alihankintamalli, jonka kautta asiakkaalle tarjoutuu mahdollisuus palkkasuhteiseen työhön työvalmentajan tuella. Eksote myy ryhmän tuottaman palvelun ja maksaa ryhmän jäsenille palkan. Työn tuki sosiaalipalveluna.
Toteutuspaikka
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri, vammaispalvelut, tuetun työllistämisen palvelut, Työvalmennuskeskus Imatran pajat, Työvalmennuskeskus Kahvila Kaisla
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Karjala
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Toimintamallin kuvaus
Ratkaisun perusidea **
Pilotoimme Alihankintamallia yhtenä keinona parantaa vammaisten henkilöiden työllistymisen mahdollisuuksia.
- Toimintamalli tarjoaa vammaispalveluiden työllistymisen tuen palvelun asiakkaalle mahdollisuuden työsuhteessa tapahtuvaan tuettuun ryhmämuotoiseen työhön.
- Eksote toimii palvelun tuottajana, maksaa työehtosopimuksen mukaisen palkan ryhmän työntekijöille ja koordinoi toimintaa.
- Tuetun työllistymisen palvelun asiakkaan tukena toimii sosiaalipalveluna järjestettävä työhönvalmennus sekä käytännön työssä työvalmentaja. Tukea antaa myös ryhmässä työskentelevä vertaisohjaaja.
- Asiakkaalla on mahdollisuus palata työtoimintaan tai saada työtoimintaa palkkatyön rinnalle.
- Alihankintamallissa tuotetaan puhtaana - ja kunnossapidon palveluita sekä tehdään pienimuotoisia remonttitöitä.
Toimintaympäristö **
Vammaisten henkilöiden työllistämisen kehittämiseen vaikuttavat muun muassa
- työnantajien asenteet ja käsitys vammaisten henkilöiden työkyvystä
- lainsäädännölliset uudistamis- ja kehittämistarpeet (vammaispalvelulaki), työnlainsäädäntö
- erilaisten etuuksien yhteensovittaminen.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **
- Kohderyhmänä vammaispalveluiden työvalmennuskeskuksen asiakkaat.
- Asiakkaat ovat valikoituneet pilotointiin toisen hanketyöntekijän aiemman työkokemuksen tuoman asiakastuntemuksen myötä. Apuna yksikön muut ohjaajat, esimiehet ja palveluohjaajat.
- Asiakasprofiili: Haastattelut sekä palvelun toteuttamissuunnitelma tavoitteineen tehty työhönvalmennuksessa.
- Asiakkaita osallistettu haastattelujen jälkeen selvittämään todistuksia, dokumentteja yms.
- Palvelupolkukuvaus
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **
- Informaation vieminen työyksikköön, ja koko organisaatioon; Mitä tehdään, miksi ja mitä hyötyä siitä on asiakkaalle, työntekijälle, organisaatiolle = kaikkien näiden mukaan ottaminen hankkeen toteuttamiseen ja suunnitteluun.
- Työvalmentajaresurssien lisääminen ja työnkuvan kehittäminen.
- Budjetointi yksikkötasolla huomioitava varaukset asiakkaiden palkkoihin.
- Työnantajayhteistyön koordinointi
Arvioinnin tulokset tiivistettynä **
- Eksoten mallissa Eksote on palkannut alihankintamalliin osallistuneet osatyökykyiset ja laskuttanut työn tilaajia. Tämä on koettu hyväksi käytännöksi ja toimintamalliksi jatkossakin
- Määrälliseen työllistämistavoitteeseen päästiin hyvin. Pilotoinnin tavoitteena oli muuttaa työtoimintana tehtäviä alihankintatöitä palkkatöiksi, tässä onnistuttiin Imatran työvalmennuskeskuksen toiminnassa kiitettävästi. Työhönvalmennuksellisen työotteen juurruttaminen jatkui työvalmennuskeskuksissa ja tämä kehitystyö jatkuu yksiköissä edelleen
- Asiakkaiden työ - ja arjenhallintataidot ovat vahvistuneet ja joidenkin asiakkaiden kohdalla työllistyminen avoimille työmarkkinoille nähdään realistisena jatkossa
- Tavoitteista poiketen pilotoitiin myös ryhmätyöllistämistä myös kuntayhtymän omissa avustavissa tehtävissä, mikä on nähty tuloksellisena ja hyvänä käytäntönä
Kansikuva
Kehittämisen vaihe
Kehitteillä