Ammattilaislähtöiset Omaolon hyvinvointivalmennukset mielenterveys- ja päihdepalveluissa
Omaolossa on julkaistu 10 sähköistä hyvinvointivalmennusta. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden hoitotyön ammattilaiset käyttävät asiakastyön tukena Omaolon hyvinvointivalmennuksia asiakaslähtöisesti kutsumalla asiakkaan valmennukseen Omaoloviestillä.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Omaolossa on julkaistu 10 sähköistä hyvinvointivalmennusta. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden hoitotyön ammattilaiset käyttävät asiakastyön tukena Omaolon hyvinvointivalmennuksia asiakaslähtöisesti kutsumalla asiakkaan valmennukseen Omaoloviestillä.
Toimintamalli lyhyesti
Ammattilaiset sopivat asiakkaan kanssa sähköisen hyvinvointivalmennuksen aloituksesta. Ammattilainen kutsuu asiakkaan Omaolossa valmennukseen. Asiakas kirjautuu Omaoloon ja aloittaa valmennuksen. Ammattilaisella mahdollisuus seurata työjonolla asiakkaan valmennuksen edistymistä ja tukea asiakasta valmennuspolulla.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen toimintaympäristön haasteet nousevat usean tekijän yhteisvaikutuksesta. Alueen demografinen ja sosioekonominen tilanne on haastava, henkilöstökysymykset ajankohtaisia ja samanaikaisesti uudistuva lainsäädäntö edellyttää toiminnan voimakasta ja jatkuvaa kehittämistä. THL:n arviointiraportin (2021) mukaan Päijät-Hämeessä työttömyys on monimuotoista, ja syrjäytymisvaarassa olevia nuoria on paljon. Mielenterveys- ja päihdeongelmat korostuvat, ja ylisukupolvinen huono-osaisuus on yleistä. Monimuotoisia haasteita on erityisesti Lahden alueella. Alueen tunnusmerkkejä ovat maan keskiarvoa heikompi huoltosuhde, matalampi koulutustaso, korkeampi työttömyys sekä heikompi yleinen terveystilanne.
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakkaat. Ammattilainen sopii asiakkaan kanssa sähköisen valmennuksen aloittamisesta terveyden edistämisen tukena.