Ammattilaisten digiosaamisen vahvistamisen malli, Pohjois-Pohjanmaan hva (RRP, P4, I4)

Pohjois-Pohjanmaalla kehitetään ammattilaisten digiosaamisen vahvistamisen toimintamallia. Toimintamallissa määritellään digiosaaminen, laaditaan digiosaamisen profiilit ja sekä kehitetään profiileihin vastaavia osaamisen kehittämisen menetelmiä. 

Toimintamallin nimi
Ammattilaisten digiosaamisen vahvistamisen malli, Pohjois-Pohjanmaan hva (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pohjois-Pohjanmaalla kehitetään ammattilaisten digiosaamisen vahvistamisen toimintamallia. Toimintamallissa määritellään digiosaaminen, laaditaan digiosaamisen profiilit ja sekä kehitetään profiileihin vastaavia osaamisen kehittämisen menetelmiä. 

Toteutuspaikka
RRP, P4, I4-hanke, Pohjois-Pohjanmaa
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Sanna Perälä

Luotu

01.10.2024

Viimeksi muokattu

11.12.2024
Toimintaympäristö

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (Pohde) on yksi Suomen laajimmista hyvinvointialueista, vastaten noin 418 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta. Pohteella työskentelee 18 000 ammattilaista. 

Pohjois-Pohjanmaalla kehitetään RRP4 hankkeessa toimintamallia, jonka avulla vahvistetaan ammattilaisten digiosaamista. Syksyllä 2024 käynnistynyt RRP4 jatkaa ja tukee aiempaa RRP hankkeissa tehtyä ja edelleen käynnissä olevaa kehittämistä. 

Pohteella implementoidaan hoidonjatkuvuus mallia koko hyvinvointialuelaajuisesti. RRP4 tukee mallissa työskentelevien perusterveydenhuollon vastaanottotoiminnan ammattilaisten digiosaamisen vahvistumista. Hoidon jatkuvuusmallin kehittämistyöstä on kirjoitettu toisaalla: https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/hoidon-jatkuvuusmallin-implementointi-ja-vakiinnuttaminen-pohjois-pohjanmaan-hva-rrp/kehittamisen-polku

Kehittämistyön vaikutuksena ammattilaisten digiosaaminen vahvistuu. Osaamisen vahvistuminen edistää sitä, että asiakkaat ohjautuvat oikea-aikaisesti digipalveluihin ja digikanavien käyttö hyvinvointialueella kasvaa. Asiakkaiden näkökulmasta digitaaliset palvelut ovat joustavia, ajasta ja paikasta riippumattomia asiointikanavia.  

Kansikuva
Hoitaja kirjaamassa tietokoneella.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä