Ammattilaisten välisen konsultaation kehittäminen nuorten miepä-palveluissa, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Kymenlaakson hva:lla kehitetään 13-17 -vuotiaiden nuorten miepä-palveluiden välistä konsultaatiota kokoamalla yhteen palvelut varhaisen vaiheen tuesta erityistason palveluihin. Lopputuotoksena yhteinen toimintamalli konsultaation käytänteistä.

Toimintamallin nimi
Ammattilaisten välisen konsultaation kehittäminen nuorten miepä-palveluissa, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kymenlaakson hva:lla kehitetään 13-17 -vuotiaiden nuorten miepä-palveluiden välistä konsultaatiota kokoamalla yhteen palvelut varhaisen vaiheen tuesta erityistason palveluihin. Lopputuotoksena yhteinen toimintamalli konsultaation käytänteistä.

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Anu Borg

Luotu

13.09.2024

Viimeksi muokattu

19.09.2024
Ratkaisun perusidea

Sosiaalihuollon palveluiden, opiskeluhuollon palveluiden, Nuorten Matalan ja nuorisopsykiatrian poliklinikan ammattilaiset ovat kuvanneet nykyiset palvelukohtaiset konsultaatiokäytänteet sekä luoneet yhteiset konsultaatiokäytänteet osaksi yhdyspintatyön toimintamallikuvauksia. 

Toimintamallin kehittämisessä kantavana teemana  oli koko prosessin ajan "konsultaatiota enemmän matalalla kynnyksellä, vähentääksemme tarpeetonta siirtoa palvelusta toiseen".

Toimintaympäristö

Kymenlaakso on alue, jossa lasten ja nuorten määrä vähenee. Hyvinvointi on eriarvoistunut, vaikka suurella enemmistöllä
lapsista ja nuorista asiat ovatkin hyvin.  Lapsille, nuorille ja perheille suunnatun avun, tuen ja palvelujen hajanaisuus sekä asiakkaiden kokonaisvaltaisen kohtaamisen haasteet vauhdittavat eriarvoisuuden kehityskulkua. Ne myös heikentävät palveluiden vaikuttavuutta sekä lisäävät erityispalveluiden käyttöä. Mahdollistaaksemme lapsen, nuoren ja perheen suotuisan kehityskulun tarvitsemme sekä yksilöllistä ja varhaista puuttumista että laajempia, koko kasvu- ja kehitysympäristöön vaikuttavia ratkaisuja.

Nuorille suunnattujen palvelujen palvelupolkuja ja ammattilaisten välistä yhteistyötä kehitetään alueellisesti yhdessä. Kymenlaaksossa me olemme valmiita yhteisiin tekoihin, jotta kaikki nuoret voivat mahdollisimman hyvin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin kohderyhmänä ovat nuorten kanssa työskentelevät ammattilaiset, eli  sosiaalihuollon palvelut, opiskeluhuollon palvelut, Nuorten Matala sekä nuorisopsykiatrian poliklinikka. Perheiden tarvitsema apu, tuki ja tieto jakautuvat siis monelle taholle. Yksin ei tarvitse osata tai tietää kaikkea. Konsultaation tuella on mahdollista löytää tilanteeseen uusia näkökulmia ja ratkaisuja. Konsultaatiot lisäävät luottamusta ja yhteistyötä ammattilaisten välillä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Organisaation ja palveluiden johdon tulee sitoutua läpileikkaavasti konsultaation käyttöönottoon ja hyödyntämiseen ammattilaisten tukena, ja se tulee nähdä yhtä merkittävänä kuin muutkin työtehtävät. On tärkeää, että ammattilaiset tunnistavat konsultaation hyödyt ja palveluiden välinen konsultaatio on helppoa ja joustavaa. Ammattilaisilla tulee olla mahdollisuus yhteiseen keskusteluun sekä saada työhön tukea joustavasti ja ajantasaisesti.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Prosessin mallintamisen myötä on saatu luotua yhtenäiset konsultaation käytänteet 13-17 -vuotiaiden nuorten miepä-palveluissa työskentelevien ammattilaisten välille. Kehitetyn toimintamallin avulla vähennetään päällekkäistä työtä muun muassa kartoituksen ja arvioinnin osalta sekä selkeytetään nuoren ohjautumista oikea-aikaisesti oikeaan palveluun.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on hyvin käyttöönotettavissa myös eri kohderyhmien kanssa sekä eri toimintaympäristöissä työskenneltäessä. Prosessien kuvaamisessa kannattaa huomioida, että työ vie aikaa, vaikka kyseessä olisi olemassa olevien toimintamallien yhteensovittaminen. Uuden toimintamallin käyttöönotto vaatii esihenkilöiltä  

  • Luottamuksellisen ilmapiirin rakentamista.
  • Työntekijöiden tukemista, kannustamista ja ohjaamista toimintamallin käyttöönotossa ja käytössä.
  • Toimintamallin jatkuvaa seurantaa, arviointia ja kehittämistä.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä